Agencije koje su se prošle godine osramotile propustivši predvidjeti neočekivano uvjerljivu pobjedu premijera Davida Camerona na izborima i ovaj put nude kontradiktorne slike o britanskom javnom mijenju glede Brexita.
Tako je agencija ORB u utorak objavila rezultate telefonske ankete po kojoj "ostanak" Britanije u EU ima 15 postotnih bodova prednosti, a samo nekoliko sati kasnije izašla je anketa agencije TNS provedena na internetu u kojoj "izlazak" vodi s tri postotna boda.
"Što je posrijedi? Ne znam. Očito postoji jasna razlika između telefonskih i online anketa", rekao je direktor ORB-a Johnny Heald.
U istraživanju provedenom za svoje klijente banka JPMorgan navodi da ankete pojačavaju neizvjesnost oko rezultata. "Nitko se ne bi trebao pouzdati u poruke koje stižu anketama", navodi se u analizi.
Britanski izlazak iz EU uzdrmao bi Bruxelles, ali i britansko gospodarstvo. Od američkog predsjednika Baracka Obame do Međunarodnog monetarnog fonda, mnogi državnici i organizacije upozoravaju na rizike napuštanja Unije.
Anketne agencije su uoči prošlogodišnjih parlamentarnih izbora najavljivale neizvjesnu utrku. Sve ih je potom iznenadila uvjerljiva pobjeda konzervativaca Davida Camerona i natjerala na ozbiljno preispitivanje metoda rada. Došli su do zaključka da su izvor problema pogrešno birani uzorci ispitanika.
Ta spoznaja nije pomogla agenciji ICM koja je ponedjeljak objavila rezultate internetske i telefonske ankete koja jedna drugoj potpuno proturječe.
"Zbunjeni ste? Imate svako pravo biti", kaže direktor ICM-a Martin Boon u komentaru rezultata. "Ako mene pitate zašto, a vjerojatno to ne želite, odgovor koji biste dobili glasi - jednostavno ne znam", napisao je.
Ankete su toliko zbunjujuće da se mnogi u potrazi za prognozom okreću kladionicama koje su se pokazale boljim prognozerima političkih događaja, uključujući i lanjske izbore.
A one cijelo vrijeme nude znatno veće izglede ostanku Britanije u EU. Betfair je tako u utorak davao 73 posto šanse toj opciji.