Članice EU-a imaju rok od dvije godine da ugrade u nacionalna zakonodavstva direktivu o paket aranžmanima. Dio novih pravila već je sadržan u hrvatskim zakonima, kaže ministar turizma Darko Lorencin, a dio je u prijedlogu novog zakonskog rješenja vezanog uz pružanje usluga u turizmu.
Zbog čekanja nove direktive prijedlog tog zakona je, kako kaže, i ostao 'na čekanju' ove jeseni u Saboru, da se ne bi naknadno trebalo nešto mijenjati.
"Nova pravila ili direktiva za paket aranžmane na razini EU-a je 'dobro podešavanje' regulative, s obzirom na nove tehnologije i trendove u turizmu, a pogotovo s obzirom na veliki rast online rezervacija i prodaje putovanja. Mi smo u Hrvatskoj s tim u vezi već ranije izmjenama zakona omogućili obavljanje poslova online turističke agencije iz kuće, jer ne bi bilo fer braniti našim građanima ono što na taj način rade mnogi iz svijeta", ističe Lorencin.
Približavanje digitalnom dobu
Riječ je o novoj direktivi EU-a za paket ili aranžmanska putovanja, koja se dugo pripremala i očekivala, s obzirom na promjene u prodaji i općenito trendovima u turizmu, pogotovo vezano za rastuću uporabu novih tehnologija i digitalnih online platformi za prodaju i rezervaciju putovanja.
Prilikom izglasavanja tih pravila u EU parlamentu u utorak naglašeno je da se time paket aranžmani za putovanja približavaju digitalnom dobu te da putnicima osigurava više mogućnosti otkazivanja ugovora te da unaprijed dobiju jasne informacije o tome tko je u konačnici odgovoran ako nešto pođe po zlu.
"Online rezervacije putovanja stalno rastu u cijelom svijetu, samo iz EU-a to preferira više od 120 milijuna građana, što donosi ogromne promjene na tržištu putovanja i potrebu modernizacije i prilagodbe zakona, s većom zaštitom putnika", poručili su povodom toga iz EU Parlamenta.
Nova pravila obuhvaćaju dvije vrste ugovora, paket aranžmane (unaprijed dogovorene od strane organizatora putovanja ili prilagođene od strane putnika) i novi način rezervacije putovanja koji se zove povezani putni aranžman, a gdje su korisnici vođeni, primjerice, nakon što su rezervirali let, da rezerviraju dodatne usluge putovanja kroz ciljane online poveznice.
Definirano je i da se paket uslugom smatra minimalno dvije usluge i ono što je ugovorno sklopljeno u roku od 24 sata nakon što je prva usluga rezervirana.
Prije nego se putnici obvežu bilo kojim ugovorom, organizatori i prodavatelji moraju jasno naznačiti da korisnici kupuju paket usluga te ih informirati o njihovim pravima i o tome tko je odgovoran ako bilo što pođe po zlu, čemu je dodana i obveza organizatora da pruži putnicima prosječna vremena odlaska i dolaska s putovanja, kao i naznaku vrste dodatnih troškova koje će putnik možda morati snositi.
Osigurano je i pravo putnika da otkaže ugovor kojim je paket aranžman ugovoren te da dobije povrat financijskih sredstava utrošenih na paket, ako se cijena paketa povisi više od 8 posto (Europska komisija predložila je 10 posto) te ako se dogode nepredvidive situacije poput prirodnih katastrofa ili terorističkih napada na ciljanoj destinaciji putovanja.
Žgomba: veća zaštita prava putnika i tržišnog natjecanja
U pripremi direktive sudjelovali su i hrvatski predstavnici, među kojima i predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) i potpredsjednik Europskog udruženja nacionalnih udruga tih agencija (ECTAA) Boris Žgomba koji pozdravlja donošenje novih pravila, tim više što se ta pravila nisu mijenjala od 1990.
"Bilo je krajnje vrijeme za tako nešto, a najvažnije je da su sada prava putnika koji kupuju paket putovanja online i fizički u agencijama jednako zaštićena, kao i interesi industrije, jer se smanjuje i utjecaj nelojalne konkurencije online agencija, koje u nekim slučajevima nisu ni brinule za prava putnika", ocjenjuje Žgomba.
Ističe i da se time agencijama ništa bitno ne mijenja u poslovanju, no bitna je promjena s aspekta tržišnog natjecanja, koje bi trebalo biti pravednije jer su svi 'kanali' prodaje u istoj poziciji.
"U Hrvatskoj su svi 'kanali' prodaje paket aranžmana i do sada bili uglavnom 'pošteni' prema kupcima jer svi oni koji su aranžman kupili u Hrvatskoj, bilo online ili tradicionalno, uvijek znali kome se mogu obratiti i tko je odgovaran u slučaju nepredviđenih problematičnih ili drugih situacija", zaključuje Žgomba.