FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Dieselgate: EP traži brzo uvođenje novih testova za ispušne plinove vozila

Autor: Zrinka Treščec

ZAGREB/STRASBOURG, 28. listopada 2015. (Hina) - Europski parlament pozvao je u utorak Europsku komisiju i države članice EU-a da se brzo dogovore o uvođenju novih testova za emisije štetnih plinova vozila, nakon što je otkriveno da je njemački Volkswagen lažirao rezultate na eko-testovima, objavio je Europski parlament.

Varanje na eko-testovima treba temeljito istražiti i odgovorni trebaju biti primjereno kažnjeni, poručili su eurozastupnici u rezoluciji usvojenoj na plenarnoj sjednici u Strasbourgu.

Istaknuli su da sustav testiranja ispušnih plinova vozila u EU treba osnažiti kako bi se osiguralo poštivanje propisanih ograničenja za emisije i brzo otkrivanje vozila koja ih premašuju. Predložili su također da se razmotri uspostava posebnog europskog nadzornog tijela za to pitanje.

Zastupnici su oštro osudili varanje milijuna potrošača i izrazili žaljenje zbog štete za ljudsko zdravlje i okoliš zbog prevelikih emisija.

Skandal bi mogao ugroziti ugled i konkurentnost cijelog automobilskog sektora, koji je ključni čimbenik rasta, inovacija i zapošljavanja u značajnom broju država članica, upozorili su, pozivajući proizvođače automobila da smanje emisije dušikovih oksida i drugih štetnih spojeva.

Zagađenje zraka izaziva svake godine više od 430.000 preranih smrti u EU i velike troškove zbog štete zdravlju koji se procjenjuju na 940 milijardi eura godišnje.

Dušikovi oksidi važan su zagađivač zraka koji može uzrokovati rak pluća, astmu i mnoge druge respiratorne bolesti, kao i štetu za okoliš, a upravo su dizelska vozila glavni izvor zagađenja dušikovim oksidima u urbanim sredinama u EU.

Gotovo trećina stanovnika europskih gradova izložena je višim razinama dušikovih oksida od onih koje dopušta EU. Više od dvadeset država članica ne ispunjava europske standarde za kvalitetu zraka, posebice zbog urbanog zagađenja, a glavni uzročnik je promet, ističe EP.

Zastupnici su također istaknuli da radnici ne bi smjeli biti oni koji će u konačnici platiti za troškove manipuliranja eko-testovima.

Njemački poslovni list Manager Magazin procijenio je da bi ukupni troškovi VW-a zbog kazni, sudskih procesa i povlačenja vozila s tržišta mogli premašiti 30 milijardi eura.

Kazne u SAD-u mogle bi biti oštrije nego u Europi, no VW je više izložen u Europi. Od 11 milijuna vozila koja imaju sporni softver koji je lažirao rezultate testova, manje od 500.000 prodano ih je u SAD-u, a većina ostalih u Europi. Kompanija je obećala da će sva vozila biti popravljena do kraja 2016.

Parlament je pozvao Komisiju da bez odgađanja usvoji i uvede nove testove za emisiju štetnih plinova u stvarnoj vožnji na cesti (Real Driving Emissions, RDE), ističući da bi ti testovi trebali obuhvatiti sve štetne spojeve, a ne samo dušikove okside kako se predviđa.

Europska komisija definira ograničenja za štetne emisije vozila i procedure testiranja, a nadležne nacionalne vlasti zadužene su za provedbu normi, izdavanje certifikata i sankcioniranje u slučaju kršenja propisa.

Zastupnici smatraju da bi svake godine trebalo testirati reprezentativni uzorak novih modela vozila iz tvornica koristeći RDE testove, kao i da bi trebalo poboljšati praćenje vozila na cesti periodičkim tehničkim inspekcijama.

Pozivaju također nacionalne vlasti da ne toleriraju nikakvo varanje na testiranju vozila u laboratorijskim uvjetima.

Zastupnici su izrazili također zabrinutost zbog zakašnjele reakcije država članica i EU-a u tom pitanju.

Bivši europski povjerenik za okoliš Janez Potočnik kazao je, naime, početkom listopada da se za to znalo već nekoliko godina.

"Još u ožujku 2011., kad sam bio povjerenik Europske komisije, izdali smo priopćenje za javnost kako postoje dizelski motori s bitno većim ispustima od deklariranih i da je vrlo vjerojatno da se radi o prijevari proizvođača", kazao je Potočnik na jednom skupu u Ljubljani, kako je prenijelo "Delo".

Zastupnici nisu prihvatili prijedlog Zelenih i liberala (ALDE) da Parlament osnuje posebno istražno povjerenstvo o skandalu Volkswagen.

Zeleni su također izrazili nezadovoljstvo što je u rezoluciju dodan amandman koji je predložila Europska pučka stranka (EPP), a u kojem se podsjeća da dizelska vozila imaju niže emisije CO2 po kilometru od odgovarajućih benzinskih i da su važno sredstvo koje proizvođačima omogućuje da ostvare europski cilj za prosječnu emisiju CO2 vozila u prometu u EU do 2021.

(Hina) xzt yzt

An unhandled error has occurred. Reload 🗙