Takve prijevare u svijetu i Europi događaju se već neko vrijeme, a uslijed sve većeg korištenja digitalnog marketinga i tehnologije zamijećene su i u Hrvatskoj, upozorili su na konferenciji za novinare u HGK direktorica Sektora za turizam HGK Leila Krešić-Jurić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja HGK Nedo Pinezić i predsjednik Udruge putničkih agencija (UPA) pri HGK Boris Žgomba.
Trenutno se, koliko je poznato, radi o desecima prijava za 70-ak objekata obiteljskog smještaja u Splitsko-dalmatinskoj županiji, na Kvarneru, Zadarskoj županiji, otoku Pagu i Novalji te u Istri.
O svemu su obaviještene i brojne institucije s kojima se već koordinirano radi oko prijava iznajmljivača i turista s ciljem suzbijanje takvih pojava, od MUP-a i policijskih postaja te carinskih ispostava do Ministarstva turizma, Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i drugih.
"Žrtava online prijevara i korištenja lažnih identiteta te hakiranja računa i web stranica u prodaji obiteljskog smještaja sve je više i u Hrvatskoj, što šteti ne samo pojedincima nego može naštetiti i ugledu hrvatskog turizma i Hrvatske kao destinacije čija je i specifičnost obiteljski smještaju", kazala je Krešić-Jurić.
Žgomba smatra da se vjerojatno radi i o više slučajeva nego je trenutno poznato, kao i da je to brzorastući problem u brojnim zemljama, ne samo za obiteljski nego i za drugi smještaj te druge sektore, poput financija i trgovine.
"Putničke agencije u Hrvatskoj koje rade s obiteljskim smještajem obveznici su osiguranja i jamčevine i tu je mali rizik da se tako što dogodi, ali kako to nije slučaj sa svim agencijama u svijetu treba biti pažljiv pri odabiru partnera za posredovanje u prodaji smještaja, a putnici u odabiru portala i drugih kanala za kupnju smještaja", poručio je Žgomba.
I Pinezić smatra da to može naškoditi turizmu i državnom proračunu, jer tu nema plaćanja ni poreza ni prireza, a i turisti koji tako (internetom) plate smještaj riskiraju da dođu u objekt koji o tome nema pojma, pa krive domaćine.
"Ako vam se to desi, primite gosta, počastite ga pićem i pokušajte mu pomoći za noć-dvije dok se ne snađe, a sve odštete, pritužbe i ljutnja zapravo ide na račun i adresu onih koji su mu to prodali u državi iz koje dolazi", poručio je Pinezić domaćim iznajmljivačima.
Dodaje da bi bilo dobro i da razmisle o svom digitalnom oglašavanju, jer su prijevare zabilježene i na velikim portalima, poput američkog TripAdvisora, s kojeg tvrde da je to bez njihove dozvole i volje.
Tu se navodno pojavilo i ime prodavatelja apartamana u Hrvatskoj, Vjeran Kralj, za kojeg se još nije utvrdilo točno tko je, ali je pod istim imenom to oglasio i na drugim svjetskim portalima poput HolidayLettings i Housetrip.
"Tu je riječ o tipičnom cyber kriminalu i prijevarama različitih oblika, od tzv. fishing11 kada se preuzima identitet oglašivača pa do još opasnijeg kopiranja cijelih web stranica i preusmjeravanja klijenata na plaćanje preko piratskih računa i drugih oblika. Stoga preporučujemo iznajmljivačima da paze i zaštite svoje web stranice, račune, fotografije i kontakte, da se oglašavaju u suradnji s javnim institucijama, provjerenim agencijama i portalima, da vode računa o ovlaštenim zastupnicima i da se ne ustručavaju to prijaviti policiji, ali i kontakt službama portalima na kojima su našli svoje oglase a nisu ih tamo slali", zaključio je Pinezić.