Tu je industrija samo nekoliko dana prije otvaranja izložbe u Parizu uzdrmalo smanjenje procjena poslovnih rezultata Forda.
Drugi po veličini američki proizvođač automobila izvijestio je da će, ponajviše zbog gubitaka u Rusiji i Južnoj Americi, u ovoj godini ostvariti dobit od 6 milijardi dolara, dok je samo nekoliko mjeseci prije očekivao između 7 i 8 milijardi.
Očekivao je, također, da će njegova podružnica u Europi ove godine zabilježiti dobit, nakon tri godine gubitaka. No, sada procjenjuje da će izgubiti oko 1,2 milijarde dolara, a da će u 2015. gubitke smanjiti na oko 250 milijuna dolara.
Prošloga je ponedjeljka, nakon te objave, cijena dionice Forda na Wall Streetu potonula 7,5 posto, a pod pritiskom su se našle i dionice većine drugih najvećih svjetskih proizvođača automobila.
Šok je potrajao sve do početka Paris Motor Showa u petak. Sergio Marchionne, izvršni direktor automobilske grupe Fiat Chrysler priznao je da je upozorenje Forda šokiralo cijelu industriju.
"Svi se još uvijek oporavljamo od posljedica objave Forda. Mislim da postoje problemi koji i dalje muče Europu", kazao je Marchionne, dodajući kako "nikada nije čvrsto vjerovao u snagu europskog gospodarskog oporavka“.
Europsko tržište automobila ove je godine zasad poraslo, no zbog niza olakšica i poticaja država i proizvođača nije jasno koliko je potražnja doista ojačala.
„Najgore je iza nas", kazao je Marchionne, ali i istaknuo da i dalje očekuje da će ukupna europska prodaja automobila u 2015. biti otprilike ista kao i ove godine.
I direktori ostalih automobilskih kompanija vrlo su oprezni u procjenama tržišta, posebice europskog koje je zbog recesije i dužničke krize neprestano padalo šest godina, pa je sada prodaja oko 20 posto manja nego prije krize.
„Ukupna prodaja automobila u ovoj godini u Europi iznosit će u najboljem slučaju 13,5 milijuna. No tržište se neće tako skoro vratiti na razine prije krize kada je prodaja iznosila 15,5 milijuna“, kazao je Martin Winterkorn, izvršni direktor Volkswagena, najvećeg europskog proizvođača automobila.
Među ostalim, zbog slabosti europskog tržišta i Daimler je smanjio procjene prodaje u ovoj godini.
„Zbog slabljenja tržišta u razvoju i oštrog pada prodaje u Rusiji, što dovodi u opasnost oporavak europske industrije, u ovoj godini očekujemo da će globalno tržište automobila porasti za 3 do 4 posto, dok smo prije očekivali rast od 4 do 5 posto“, kazao je Dieter Zetsche, izvršni direktor Daimlera.
Istaknuo je kako ga najviše zabrinjava oštar pad prodaje na ruskom tržištu, koje slabi zbog sankcija zapadnih zemalja protiv Moskve u vezi ukrajinske krize. U kolovozu je prodaja novih automobila u Rusiji pala za 26 posto u odnosu na isti lanjski mjesec.