FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Jedina hrvatska ebru slikarica izlagala u Splitu

Autor: zjur
SPLIT, 8. rujna 2014. (Hina) - Usprkos tome što je amaterka i trgovkinja po struci te što se do prije pet godina nikada nije bavila umjetnošću Ismeta Sedlovski iz Zagreba jedina je ebru slikarica u Hrvatskoj, a ovog je vikenda u Splitu na izložbi pod naslovom "Vodeni cvijet" javnosti predstavila 40 svojih djela izrađenih u ebru tehnici, poznatijoj kao slikanje na površini vode.

Posljednjih desetak godina Ismeta intezivno putuje po istoku a najviše Turskoj gdje je po nekoliko dana provela u 22 grada. Živeći u gradovima "stapa" se s njihovom kulturom i običajima, upoznaje ljude i svijet oko sebe. S ebru tehnikom se prvi put susrela prije pet godina u turskom gradu Konji. Tamo je posjetila kulturni centar gdje je bilo puno ljudi, no tek je kasnije doznala da je gužva zbog ebru tehnike koja se prezentirala.

"Mlada učiteljica ebru tehnike je u jednom trenutku tijekom predavanja u zrak podigla šilo i kist od konjske dlake s kojima se crta. Pitala je želi li netko pokušati crtati. Javila sam se i tada je nastala moja prva slika. Nakon toga sam tragala za učiteljima te tehnike i uspješno pronašla trojicu. Svatko je od njih donio nešto svoje što me obogatilo. Cijelo vrijeme sam prikupljala znanje. Slike sam radila isključivo za sebe. Dobar dio njih sam i podijelila. Nisam znala dokle sam dosegnula dok moja okolina nije vidjela što crtam. Ipak najviše pozitivnih kritika sam dobila od TV ekipe iz Ankare koji su u Zagrebu prošle godine snimali dokumentarni film o stogodišnjici Balkanskih ratova", prepričala je Sedlovski za Hinu.

Upravo je ona toj TV ekipi pet dana bila vodič kroz Zagreb jer je poznavala njihovu novinarku koja je Bošnjačkih korijena. Zadnjeg dana njihova boravka pozvala ih je kod sebe na ručak. Kada su u stanu vidjeli njene slike u ebru tehnici ostali su zapanjeni. Nije im bilo jasno zašto na zidovima drži tuđe, a ne svoje slike. Ponudila im je da svatko od njih uzme po jednu, no gosti su joj rekli da se to tako ne dijeli jer se radi o vrijednim slikama koje čim prije treba pokazati javnosti.

Na to su je, nakon što im je pokazala slike, uspjeli nagovoriti njeni dragi prijatelji - predsjednik zagrebačkog Kulturnog društva Bošnjaka "Preporod" Senad Nanić i Ajka Tiro Srebreniković. Zahvaljujući tome prva izložba je održana u lipnju prošle godine, u Bošnjačkom kulturnom centru "Preporod" Zagreb. Za nju je doznala i crnogorska galerija za nacionalne manjine pa je ubrzo, već krajem ožujka ove godine i tamo imala izložbu. Ismeta Sedlovski je krajem srpnja ove godine bila posebna atrakcija na XVII. Motovun Film Festivalu gdje je držala radionice ebru-slikanja. Vodila ih je dva dana tijekom čega su se u slikanju na površini vode okušali ne samo odrasli već i djeca.

"Jako me veseli ova jednodnevna izložba u Splitu. Do sada sam izradila preko 60 slika u ebru tehnici. Motiv za crtanje mi je arapska kaligrafija i duhovnost. Tehnika kojom crtam nastala je prije više od tisuću godina. Tada se primjenjivala u Iranu i to u vrijeme kada se Kur'an preveo na Perzijski jezik. Radile su se ukrasne bordure na prva dva lista Kur'ana i poezije. Islamska kaligrafija je jedina umjetnost koja ima privilegiju da svojom slikom pokazuje Božju riječ", objašnava Sedlovski.

Pojasnila je da islamska kaligrafija nije vezana samo na arapsko pismo, niti je samo njom pisan Kur'an već predstavlja određenu ljepotu. Islamski svijet radi na tome da se vječito usavršava, dodaje. U njenom duhovnom krugu islamska kaligrafija se stapa zajedno s ebru tehnikom na kojoj pomoću šablona utiskuje arapska slova. Objasnila je kako vodu za crtanje ebru tehnikom treba pripremiti dva dana prije kada se u nju dodaju mljevenu biljku. Potom se pripremaju prirodne boje koje se miješaju sa čistom goveđom žući što pomaže da se boje u vodi ne razlijevaju. Sve potrebno kupuje u Istambulu, u specijaliziranim dućanima za ebru tehniku.

Ebru je umjetnost slikanja na površini vode, a porijeklo vuče u drevnom kineskom bojenju papira. Tom tehnikom se raspršivanjem ili kapaljkom po površini vode nanose tinte, a slika se prenosi i stabilizira polaganjem papira na površinu vode s koje se tinte lijepe na papir. Tako nastaje slika koju sama voda oblikuje.

(Hina) xzjur yam

An unhandled error has occurred. Reload 🗙