Te izmjene ne donose bitne novine u odnosu na postojeći zakon, čak ni kod povlaštenog prijevoza, tvrdi Branko Bačić (HDZ) kritizirajući Vladinu nakanu da iz Upravnog vijeća Agencije za obalni linijski promet isključi pomorce i brodare te ostavi samo predstavnike ministarstava.
To je klasično stranačko kadroviranje, tvrdi Mladen Novak (HL) koji upozorava i na moguće posljedice smanjenja prijevoznih subvencija za 20 milijuna kuna u 2013. u odnosu na 2012. godinu. U konačnici to bi se, kaže, moglo “preliti” na korisnike i na otočke proračune, to bi mogla biti “presudna kap” za odluku da se ljetuje na kopnu. Vladajući pozdravljaju ponuđene izmjene jer, kaže Petar Baranović (HNS) uvažavaju posebnosti otoka i njihovih linija, čime će se štedjeti na subvencijama.
Baranović se zauzima da povlaštenu cijenu dobiju i obrtnici i trgovačka društva koja obavljaju redovitu gospodarsku djelatnost važnu za otoke. Na Žirju je nedavno zatvoren posljednji dućan, presudni su bili troškovi kamiona, kaže Baranović.
I Tonka Ivčević (SDP) pozdravlja izmjene, opravdava sastav Upravnog vijeća Agencije jer je, kaže, na tragu Vladina preuzimanja odgovornosti.
Zastupnica Ivčević, ali i brojni drugi, sugerira da se dodatno sufinancira dužobalna linija Rijeka-Dubrovnik i da bude cjelogodišnja.
Ta linija ima posebno mjesto u hrvatskom linijskom brodarstvu, no ona košta, ali smo spremni otvoriti široku raspravu kad se pristupi izradi nove odluke o državnim linijama, kaže zamjenik ministra pomorstva Zdenko Antešić.
Osnovni cilj izmjena, kaže Antešić, usklađenje je s pravnom stečevinom EU iz područja pomorstva, poboljšava se sustav koncesioniranja, uređuju povlastice. Povlašteni prijevoz u linijskom obalnom prometu može biti besplatan ili uz popust. Pravo na besplatni prijevoz imaju učenici, studenti i umirovljenici i osobe starije od 65 godina s prebivalištem na otoku, kaže Antešić.
Javni prijevoz u linijskom obalnom prometu obuhvaća 56 državnih linija koje održava 13 brodara – Jadrolinija, u vlasništvu države, i 12 privatnih brodara.
S obzirom da je linijski obalni promet nerentabilan subvencionira se iz proračuna - u 2012. izdvojeno je 375 milijuna kuna, dok se za 2013. planira 355 milijuna kuna.
Antešić je podsjetio i da su ugovorom o pristupanju EU, definirana prijelazna razdoblja - u odnosu na obalni linijski pomorski prijevoz do 31. prosinca 2016. godine, a za povremeni izletnički prijevoz do 31. prosinca 2014. godine, sve s ciljem kako bi se domaćim brodarima omogući priprema za konkurenciju.