"Kazhstan je virtualni most od Istoka do Zapada", kaže dužnosnik u kazahstanskom ministarstvu prometa Jerkin Meirbekov. "Možete reći da je ovo oživljavanje Puta svile", dodao je.
Stoljećima prije, trebali su mjeseci da karavane deva i konja iz Kine stignu do Europe, preko suncem spaljenih stepa i pustinja srednje Azije, kako bi razmijenili svilu za lijekove, parfeme i drago kamenje.
Vlakovima s kontejnerima punim elektroničke robe i ostalog tereta danas treba 15 dana da prijeđu put dug 10. 800 kilometara od Chongqinga u jugozapadnoj Kini do Duisburga u njemačkom Ruhru.
Kazahstan je završio gradnju 293 kilometra nove željezničke pruge od Žetigena do Korgasa na kineskog granici i uklopio je u svoju postojeću željezničku mrežu, otvorivši tako drugi pravac od Kine do Europe preko svog teritorija.
Meirbekov kaže da će ove godine tom trasom proći dva milijuna tona kineske robe i da će količina s vremenom narasti na 15 milijuna tona.
"Kineska strana, kazahstanska strana i europski partneri - svi su spremni na taj kapacitet već sutra. Pruga, carinici i graničari, svi su spremni za brzi prolaz tereta preko njihova teritorija", kaže Meirbekov.
Kineski vlakovi namijenjeni Europi preko Kazahstana ulaze u Rusiju, pa zatim preko Bjelorusije i Poljske voze do Duisburga.
Tranzit je velik izvor prihoda kazahstanskom rastućem gospodarstvu, koje se već učvrstilo kao ruta za plinovode i naftovode iz srednje Azije do Kine, čime je smanjena regionalna ovisnost o bivšem kolonijalnom gospodaru Rusiji.
"Na željeznici se tranzitni teret smatra čistom dobiti jer nema troška - preuzmete teret na jednoj granici i predate ga na drugoj. Tranzit je ukusan zalogaj i sve ga zemlje žele", kaže Meirbekov.
Kazahstan je iz doba SSSR-a naslijedio još jedan željeznički pravac od Kine do Rusije. Ta pruga, s prijelazom Dostik-Alašanku na kineskoj granici, prošle je godine zabilježila rekordnih 16,5 milijuna tona prometa iz Kine. Promet raste i Kazahstanci predviđaju da će uskoro dosegnuti maksimalni kapacitet od 25 milijuna tona.
"Ako gledate kineski napredak i intenzivan razvoj zapadne Kine, jasno je da će njihovoj proizvodnji trebati izvoz i zato smo izgradili drugi pravac", kaže Meirbekov.
Preko Transsibirske željeznice, duge 12 tisuća kilometara, put od Kine traje od 18 do 20 dana, napominje kazahstanska vlada, zagovarajući svoj projekt.
Kazahstanska državna željeznička kompanija procjenjuje da će teretni promet njezinom željezničkom mrežom doseći 35 milijuna tona do 2020. i rasti dalje do 50 milijuna tona.