AZTN je postupak protiv triju mobilnih operatora pokrenula po službenoj dužnosti kako bi utvrdila jesu li te promjene rezultat izričitog međusobnog dogovora poduzetnika ili usklađenog ponašanja, ili je bila riječ o samostalnim odlukama svakog od njih.
Naime, pojašnjavaju iz AZTN-a, 1. kolovoza 2009. uveden je porez od 6 posto na telekom usluge, a od 1. listopada su kroz promjenu obračunskih jedinica povećane cijene za većinu tarifnih modela svih mobilnih operatora.
"Međutim, iako su postajale indicije da se radi o dogovoru odnosno usklađenom djelovanju, Agencija nije pronašla izravni dokaz koji bi nedvojbeno upućivao na nedopušteni kontakt i dogovor među operatorima" navode iz Agencije i dodaju da sve činjenice o paralelnom postupanju koje su utvrđene nisu bile dovoljne da s potpunom sigurnošću zaključi da je postojao zabranjeni sporazum.
Ozbiljnom indicijom Agencija je smatrala priopćenje Udruge pokretnih komunikacija Hrvatske (UPKH) od 31. srpnja 2009., koje je predstavljalo zajedničko stajalište VIPneta, HT-a i Tele2 u vezi novog poreza, u kojem se najavljuju "rješenja i mjere" radi ublažavanja negativnih posljedica uvođenja naknade od 6 posto prihoda ostvarenog od pružanja usluga kratke tekstualne poruke (SMS), usluga prijenosa slike, govora i zvuka porukom (MMS) te govorne usluge.
Novi obračunski sustav kod sva tri operatora stupio je na snagu u isto vrijeme pa je Agencija trebala utvrditi da li to predstavlja "rješenja i mjere" najavljene priopćenjem, što bi prema pravilima tržišnog natjecanja predstavljalo dogovor o cijenama.
No, utvrđeno je da su HT i Tele2 pri donošenju odluke o promjeni svojih obračunskih jedinica mogli znati da je VIPnet već donio takvu odluku jer je to javno objavio 21. kolovoza 2009. te su HT i Tele2 tek nakon toga donijeli slične odluke.
Agencija stoga nije mogla isključiti mogućnost da su HT i Tele2, bez prethodnog međusobnog kontakta, pratili postupanje VIPneta te se prilagodili njegovim potezima, što nije zabranjeno.
AZTN je utvrdila i da su teleoperateri doista pokrenuli niz aktivnosti pred nadležnim tijelima u Hrvatskoj i EU institucijama koje su rezultirale ukidanjem posebnog poreza, a koji je povod za uvođenja novih, za korisnike nepovoljnijih obračunskih jedinica te je stoga "nakon pažljive ocjene i provjere svih relevantnih indicija, činjenica i okolnosti uključivo i saslušanja svjedoka, a u nedostatku izravnog dokaza koji bi nedvojbeno upućivao na nedopušteni kontakt odnosno izravan dogovor među mobilnim operaterima oko promjene obračunskih jedinica, Agencija donijela odluku da mobilni operatori nisu narušili tržišno natjecanje", stoji u priopćenju.