U pismu, koje potpisuje predsjednik tog Saveza Nenad Kurtović, detaljno obrazlažu na što se odnosi njihova sumnja "u ne poštovanje procedure ili propisa (ili ne primjene propisa?)", kod, po njima, sporne odluke Vlade od 27. travnja 2012. o povećanju tarifnih stavki za proizvodnju, prijenos i distribuciju električne energije te tarifnih stavki za distribuciju i opskrbu prirodnim plinom za tarifne kupce kategorije kućanstva.
Iz Saveza mole i inzistiraju da se provjeri ispravnost postupka i donesenih odluka te preispita mogućnost da se navedene odluke o povećanju tarifnih stavki za električnu energiju dijelom i izmijene, ne očekujući da se povećanje odgodi ili u cijelosti poništi, već da se to uskladi sa svim propisima, uvažavajući metodu "opravdanih troškova i razumnog roka povrata uloženog".
Vlada je 27. travnja donijela odluke o poskupljenju struje za kućanstva za prosječno 20 posto, prirodnog plina za 22 posto, a za plin je uvela i fiksnu naknadu za distribuciju od 16,50 kuna (bez PDV-a) po svakom računu.
Savez u pismu iznosi najvažnije odredbe relevantnih zakona i propisa, pa tako i niza odredbi Zakona o energiji, uz ostalo i članka 28. prema kojem Vlada određuje visinu pojedinih tarifnih stavki u tarifnim sustavima, na prijedlog Ministarstva gospodarstva, a Ministarstvo je dužno na prijedlog za promjenu pribaviti mišljenje HERA-e.
U Savezu vjeruju da su svi suglasni da je, po Zakonu, HEP mogao uputiti prijedlog Ministarstvu, a Ministarstvo je moralo zatražiti mišljenje HERA-e koje Vlada može, a ne mora prihvatiti, ali su se svi kod izračuna morali pridržavati metodologije iz tarifnih sustava.
Podsjećajući kako se upućuje da je odluka donesena na osnovu mišljenja HERA-e iz 2010. godine, u Savezu pitaju što u slučaju da se naknadno utvrdi da je HEP ipak podnio zahtjev Ministarstvu, a ono nakon toga Agenciji, "znači li to da sama ta radnja poništava mišljenje Agencije iz 2010.".
Savez se osvrće i na priopćenje HERA-e od 30. travanja, pitajući zašto ga daje i obrazlaže nešto za što nije nadležna (tumačenje postupanja Ministarstva i Vlade), a nije dala obrazloženje za ono što je po Zakonu o regulaciji energetskih djelatnosti bila dužna dati.
"U slučaju kad se Vlada poziva na mišljenje iz 2010. godine, Agencija je morala izvršiti provjeru ispravnosti izračuna novih tarifnih stavki, i provjeriti, da li je sve u skladu s tarifnim sustavima po pojedinoj djelatnost", smatraju u Savezu.
U slučaju da Agencija to ne napravi, zatekli smo se u "nemogućoj" situaciji - da u Hrvatskoj "imamo regulatornu Agenciju koja ne obavlja što je dužna, jer su je, može biti doveli u tu situaciju, ili se iz nekih nama nepoznatih razloga, sama odrekla svojih ovlasti nezavisnog regulatora".
Pitaju također "zašto Agencija šuti o tome da li su proveli nadzor nad izračunom novih tarifnih stavki, pa nije valjda razlog u činjenici da bi se utvrdilo da tarifni sustavi nisu ispravno primijenjeni".
Iz Saveza podsjećaju kako tarifni sustavi na osnovu kojih se vrše izračuni tarifnih stavki za kućanstva propisuju da se prijedlog izračuna obavlja u tekućoj za buduću regulacijsku godinu, a na osnovu ostvarenih veličina u prethodnoj godini, te saznanjima o proteklom dijelu tekuće godine.
Stoga, smatraju, 2010. ne može biti osnova za izračun tarifnih stavki koje stupaju na snagu u 2012.
Također objašnjavaju kako se u tarifnim sustavima "nigdje ne može naći pojam 'svjetska' ili 'europska' cijena, a na što se Vlada najviše i najčešće pozivala".