Reforme moraju biti beskompromisne te tehnički i politički dobro pripremljene, jer samo projekti koji su plod takvih reformi mogu konkurirati za sredstva Europske investicijske banke (EIB), najvećeg financijera infrastrukturnih željezničkih projekata, kaže Axel Hoergaher iz EIB-a.
Racionalizacija mreže, povećanje produktivnosti, smanjenje broja zaposlenih, strogo praćenje troškova, pa i zatvaranje pruga i željezničkih stanica, kriteriji su na temelju kojih EIB odobrava sredstva za prijavljene projekte, rekao je Hoergaher.
Prema njegovim riječima, stanje željezničke infrastrukture u zemljama jugoistočne Europe vrlo je loše i bez ulaganja u obnovu, toj infrastrukturi prijeti krah, pa ne treba zazirati od takvih radikalnih mjera.
"Pa što ako se radnici bune, a stanice zatvaraju, one nisu svetišta", kaže Hoergaher naglašavajući da odlučnost u provedbi reformi mora biti ispred subvencija i beneficija koje su dovele do lošeg stanja infrastrukture.
Po podacima koje je iznio, stopa udjela državnih subvencija za željeznice obrnuto je srazmjerna njihovoj razvijenosti i uspješnosti, pa je, kao i neki drugi govornici, kao jedan od načina financiranja željeznica predložio javno privatno partnerstvo.
Postupnim smanjenjem državnih investicija u velike infrastrukturne projekte u cestogradnju, očekuje se povećanje ulaganja u željeznički sustav, izvijestio je pomoćnik ministra mora, turizma, prometa i razvitka Branimir Jerneić. Strateški cilj tih ulaganja je osposobljavanje Hrvatskih željeznica u paneuropskom željezničkom prometu u uvjetima otvorenog i liberaliziranog željezničkog tržišta, rekao je Jerneić.
Prema podacima koje je iznio, iz proračuna se u naredne četiri godine za te svrhe planira izdvojiti 720 milijuna eura, a za razvoj lokalnih i regionalnih pruga 440 milijuna eura.
Trodnevna konferencija o investiranju u željeznice iz jugoistočne Europe održava se u organizacij britanske tvrtke Russell Publising. Na njoj sudjeluju vodeći ljudi željezničkih poduzeća iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore, Makedonije, Grčke, Austrije, Mađarske i Latvije te predstavnici industrije i financijskih institucija iz jugoistočne Europe i Europske unije.
Među temama su novi europski zakonodavni okvir za željeznice, javno-privatna suradnja i razvoj održivih prometnih sustava, granični nadzor, promet na petom i desetom željezničkom koridoru, uloga željezničkih poduzeća jugoistočne Europe u transeuropskom željezničkom poslovanju i druge teme.
Tijekom konferencije, željeznička industrija predstavit će svoje proizvode, a tvrtka Bombardier dovodi u Zagreb međugradski vlak Talent koji će biti izložen na zagrebačkom Glavnom kolodvoru.