Chiracovoj naredbi prethodila je odluka francuskog vrhovnog suda koji je zabranio da se brod razmontira u indijskom rezalištu brodova u državi Gujarat.
"Predsjednik je odlučio vratiti brod u francuske teritorijalne vode gdje će čekati na sigurnom dok konačna odluka o njegovoj razgradnji ne bude donesena", kaže se u priopćenju iz ureda francuskog predsjednika koje je prenijela agencija France presse.
Greenpeace i još tri organizacije za zaštitu okoliša danima su lobirale protiv planova da brod bude razgrađen u Indiji upozoravajući da indijski radnici nisu primjereno opremljeni za rad s opasnim materijalima.
Ministrica obrane Michele Alliot-Marie kazala je u srijedu da je Francuska obvezna poštivati odluku suda, prenijeli su mediji.
Brod "Clemenceau" postao je kamen oko vrata francuskoj vladi koja ga već dugo vremena želi razgraditi, a planirala je, među ostalim, to učiniti i u Turskoj, no svi su prijedlozi bili blokirani temeljem Baselske konvencije kojom se brani izvoz opasnog otpada u zemlje u razvoju.
Brod je isplovio iz luke Toulon 13. siječnja nakon što su francuske vlasti sklopile s indijskim sudovima sporazum o razgradnji u rezalištu Alangu u zapadnoj državi Gujarat, gdje je najveće "groblje brodova" u Aziji.
Međutim, indijski vrhovni sud naknadno je zabranio da 27.000 tona težak brod uđe u indijske teritorijalne vode nakon saznanja da bi mogao sadržavati deset puta veću količinu azbesta od prijavljenih 50 tona.
"Clemenceau" je otada u Indijskom oceanu čekao odluku francuskog suda.
Alang, rezalište 500 kilometara sjeverno od Bombaja, središte je te industrije u Indiji i njegovi stanovnici, za slabu plaću i s nedostatnim mjerama zaštite te s malo zaštitne odjeće, razgrađuju brodove izloženi toksičnim supstancama kao što su arsen ili otrovne olovne boje. Često uništavaju brod primitivnom metodama i golim rukama.
Slučaj "Clemenceaua" je, međutim, oštro podijelio Indiju jer dok su aktivisti upozoravali da će radnici umrijeti zbog toksičnih supstanci zaposlenici Alanga vidjeli su u tom brodu šansu za preživljavanje.
Razgradnja brodova 70-ih godina obavljala se u Europi, piše na svojim stranicma britanski list Times i podsjeća da su industrijske zemlje otada bile pod pritiskom da poboljšaju standarde i mjere sigurnosti razgradnje što je rezultiralo odustajanjem.
Danas se 90 posto razgradnje obavlja u četiri zemlje - Indiji, Bangladešu, Kini i Pakistanu - pri čemu se koristi "prednost" da u tim zemljama propisi i sigurnosni standardi nisu rigorozni.
Proteklih godina Alang i susjedno rezalište Sosiya izgubili su, zbog carinskih i drugih nameta, desetke velikih ugovora koje su dobili Bangladeš, Pakistan i Kina. Alang i Sosiya nekad su zapošljavali 35.000 radnika, a njihov udio u razgradnji brodova u svijetu dosezao je 90 posto no, danas zapošljavaju manje od 10,000 radnika.