Zbirka pokojnog arhitekta Ivana Jagera, s oko 300 grafičkih listova, donirana je SAZU prije četrdesetak godina. Jager ju je sakupio na putovanjima po zemljama Dalekog istoka.
Riječ je o kolekciji japanskih drvoreza umjetnosti ukiyo-e, posljednjeg velikog japanskog stila iz 17. stoljeća, što u doslovnom prijevodu znači "slike prolaznoga svijeta".
Ukiyo-e umjetnost u potpunoj je suprotnosti s tradicionalnim uzvišenim stilom japanske sakralne i dvorske umjetnosti, jer aludira na efemernost čovjekova postojanja koje za posljedicu imaju hedonističko prepuštanje trenutku.
Autori japanskih drvoreza na izložbi poznati su umjetnici Hiroshige, Kunisada, Kuniyoshi i Hokusai.
U to vrijeme te su slike i drvorezi bili dio masovne kulture, prodavale su se u velikim količinama i na cesti, a samo Hokusai nacrtao ih je oko 30 tisuća, rekao je predsjednik SAZU Boštjan Žekš.
One prikazuju život zabavnih četvrti grada Eda (današnji Tokio) s popularnim kazalištima kabuki, sa "zelenim kućama" i čajanama, s gejšama, glumcima i erotskom tematikom, dodao je.
O tehničkom postupku izrade japanskog drvoreza, u kojem sudjeluje četvero autora, govorio je autor izložbe Dušan Koman, kustos u SAZU.
Prvo se kistom umočenim u tuš izvodi crtež na tankom i prozirnom papiru, koji se nalijepi na uglačanu ploču od trešnjina ili kruškina drveta. Zatim se izdubi sva površina, osim linija crteža koje ostaju reljefne. Nakon čišćenja ploča se otiskuje na posebnom papiru.
Japanska umjetnost ukiyo-e u drugoj je polovici 19. stoljeća utjecala i na rađanje zapadnoeuropske moderne umjetnosti. Najjači utjecaji napravile su na Degasa, van Gogha, Klimta i Toulouse-Lautreca, te na ostvarenja bečke secesije i Art Nouveaua.
Jagerova zbirka prvi put je predstavljena prošle godine u Cankarjevom domu u Ljubljani.
Zagrebačka izložba bit će otvorena do 28. veljače.