Ta je švedska industrija, naime, zainteresirana za prodaju svojih vojnih zrakoplova i Hrvatskoj. Kao i u drugim zemljama s kojima su poslovali, vrijednost kupoprodajnog ugovora putem tzv. offset programa, ponovno bi uložili u Hrvatsku kako bi se javna potrošnja na taj način kompenzirala.
Potpredsjednik Saaba za industrijsku suradnju Bo Norlin kazao je da offset programi za tvrtke nisu sankcije, već obveze koje moraju ispuniti, pri čemu koristi imaju obje strane.
Taj se proces kompenzacija ili industrijskih kooperacija sa zemljama s kojima se sklopi posao provodi već četrdesetak godina. O njegovoj popularnosti najbolje govori podatak da je broj zemalja koje traže offset partnera od sedamdesetih godina prošlog stoljeća do danas porastao od deset na više od 130, kazao je Norlin.
U slučaju Saaba ponovna ulaganja u zemlju može provesti bilo koje od poduzeća iz konzorcija Investor u kojem su Ericsson, Electrolux, Volvo i druge vodeće švedske tvrtke.
Nakon prodaje zrakoplova Mađarskoj, Electrolux je u toj zemlji otvorio najveću europsku tvornicu hladnjaka, usisavača i slične opreme, koja je zaposlila i dvjestotinjak malih i srednjih lokalnih kooperanata, dodao je Szabo.
Obveze prema zemlji kupcu strani prodavatelji, a kasnije i ulagači, obično ispune u roku deset godina. U slučaju kupnje zrakoplova do 25 posto iznosa ulaže se u obrambeni sektor, a ostatak u civilni, najčešće u dugotrajne projekte.
"Mađarska ima odlučna iskustva s offsetom i bitno je shvatiti zašto su takvi programi dobri te zašto ih ne treba propustiti", kazao je Szabo. Dodao je da će svoja iskustva i preporuke o zakonskom uređenju, odnosno omogućavanju takvih investicija danas prenijeti i dužnosnicima hrvatske Vlade te gospodarstvenicima.
U Mađarskoj je do sada otvoreno 15 offset programa ulaganja, a dva su uspješno zaključena. No, u cijelom postupku treba biti fleksibilan, otvoren za dobra poslovna rješenja i dugotrajne projekte.
Istovremeno treba pojednostaviti zakonodavni okvir i nadzorna tijela kako bi proces poticali, umjesto da ga koče, poručio je Szabo.
Ministarstvo obrane lani je objavilo da Hrvatska mora nabaviti nove mlazne zrakoplove koji bi zamijenili zastarjele MIG-ove, te da su najizgledniji kandidati američki F16 i švedski Grippen.