Prema riječima direktora HUO-a Hrvoja Paukovića, temeljni razlozi za osnivanje Centra za mirenje jesu vrlo veliki broj sudskih sporova (samo za isplatu štete po osiguranjima od autoodgovornosti oko 30 tisuća godišnje), odnosno želja da se izbjegne njihovo skupo i dugotrajno vođenje te omogući brže i jednostavnije rješenje u interesu obiju strana.
Namjera je bila i promijeniti pogrešnu sliku osiguravatelja kao strane koja želi sporove rješavati na sudu kako bi izbjegla isplatu štete. Stoga će se pokretanje postupka mirenja predložiti i strankama s kojima su trenutno u tijeku sudski postupci, rekao je Pauković.
Pojasnio je da postupak mirenja, odnosno medijacije, pokreće osiguranik, osiguravatelj treba prihvatiti prijedlog za pokretanje postupka, a postupak vodi izmiritelj, kao neutralna treća strana, uglavnom iz redova uglednih pravnih stručnjaka.
Pritom je naglasio kako će postupci mirenja za osiguranike biti besplatni, odnosno da će administrativne troškove te naknadu za izmiritelja snositi osiguravatelji i HUO.
Zakon o mirenju donesen je još 2003. godine, a prema riječima pomoćnika ministrice pravosuđa Borisa Koketija, alternativni načini rješavanja sporova dio su reforme hrvatskog pravosuđa, zbog čega resorno ministarstvo snažno podupire osnivanje ovakvih centara.
Uz HUO, centre za mirenje do sada su osnovali i Hrvatska gospodarska komora, Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska udruga poslodavaca, a prema neslužbenim podacima oko 60 do 70 posto postupaka mirenja ti centri provode uspješno.
No, istaknuo je Koketi, temeljni je problem što je još uvijek nedovoljan broj građana i trgovačkih društava upoznato s postupcima medijacije, čija je možda i najveća vrijednost što po završetku omogućavaju nastavak suradnje strana u sporu, s obzirom da se rješenje u sporu donosi u interesu i uz prihvaćanje obiju strana.