Zaposlenici Adidasove tvornice na rubu vijetnamskog grada Ho Chi Minha, nekadašnjeg Saigona, bolje su plaćeni od prosječnog vijetnamskog radnika - za rezanje i šivanje oko 650.000 pari cipela mjesečno njih 8.500 mjesečno zarađuje oko 70 eura.
"Za nas je to mini-tvornica", kaže Kur Wojciech, izvršni direktor tvornice. Druge su azijske tvornice tog njemačkog proizvođača sportske opreme, naime, znatno veće.
Gotovo cjelokupna proizvodnja te kompanije sa sjedištem u bavarskom gradu Herzogenaurachu nedaleko Nuremberga nalazi se u Aziji, i to najvećim dijelom u komunističkom Vijetnamu. Adidas nije jedina njemačka kompanija koja je otkrila prednosti te jugoistočne azijske zemlje, koja se godinama nalazila u sjeni Kine i Indije.
"Navala na Vijetnam je započela", kaže Jan Noether, čelnik njemačke industrijske i gospodarske komore u Hanoiju. U toj zemlji je već prisutno više stotina njemačkih kompanija. Među njima su inženjerski div Siemens i proizvođač košulja Van Laack, čija se proizvodnja tamo nalazi već više od desetljeća.
Kako se plaće u nekim sektorima u Kini i Indiji približavaju zapadnjačkim razinama, sve više kompanija razmišlja o novoj selidbi proizvodnje. Jedna od alternativa je Vijetnam, s više od 70 posto populacije mlađe od 30 godina, odlučne u pokretanju napretka te zemlje. "Kada se tom entuzijazmu za par godina pridruži i stručnost, mi u Europi morat ćemo se pripaziti", kaže Noether.
S rastom bruto domaćeg proizvoda za više od osam posto godišnje, Vijetnam je već sad najsnažnije gospodarstvo u toj regiji nakon Kine. "Ne mogu a da se ne brinem oko situacije kod kuće", komentirao je bavarski premijer i čelnik njemačke konzervativne Kršćansko-socijalne unije Edmund Stoiber, prilikom svojeg dvodnevnog posjeta Vijetnamu u okviru turneje koja će obuhvatiti četiri zemlje te regije.
On je kazao da je Adidas primjer njemačke kompanije koja si je osigurala uspjeh selidbom proizvodnje u inozemstvo istodobno zadržavši stručna radna mjesta kod kuće.
U Vijetnamu se njemački problemi s niskom stopom nataliteta i starenjem populacije čine kao legende iz drugoga svijeta. Ta zemlja obiluje dinamikom i sva je u pokretu - ulice su prepune ljudi koji nemaju vremena za gubljenje. Očekuje se da u toj najnovijoj članici Svjetske trgovinske organizacije broj stanovnika poraste do 2015. sa trenutnih 85 na 100 milijuna.