DE-E-S-SAVEZI-Organizacije/savezi-Politika NJ 18.XII.-FR- AMERIKA PROTIV EUROPSKIH SNAGA NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU18. XII. 2000.NATO-ova kriza"Ako znaci ne varaju, sjevernoatlantski savez ide u susret krizi. Washington se boji za
svoj utjecaj u Europi i pokreće nebo i zemlju da bi planiranu interventnu postrojbu EU-a po mogućnosti u cijelosti podredio NATO-u. Oblici ophođenja još su civilni, ali prijeteća kulisa već je postavljena: povlačenje američkih vojnika iz Europe i dugotrajna NATO-ova bolest - to je američki ministar obrane u odlasku William Cohen ostavio s nesrdačnim pozdravima. A što Turska pored poluge saveza pokušava dobiti izravan utjecaj na sigurnosnu politiku EU-a, moglo bi potajno radovati Washington. Jer konstrukcija u kojoj NATO na posljetku odlučuje o primjeni postrojbe EU-a, jamči SAD-u političku moć odlučivanja, bez snošenja vojne odgovornosti.Koliko je važno svesti na najmanju moguću mjeru izgradnju skupih usporednih struktura, toliko je ispravno da odluke o primjeni njegove postrojbe budu isključivo u rukama EU-a. Projekt Europske sigurnosne i obrambene politike (ESVP) bio bi doveden do apsurda kad bi zadnju riječ u dvojbi imao američki glavni stožer ili vojska
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
18. XII. 2000.
NATO-ova kriza
"Ako znaci ne varaju, sjevernoatlantski savez ide u susret krizi.
Washington se boji za svoj utjecaj u Europi i pokreće nebo i zemlju
da bi planiranu interventnu postrojbu EU-a po mogućnosti u
cijelosti podredio NATO-u. Oblici ophođenja još su civilni, ali
prijeteća kulisa već je postavljena: povlačenje američkih vojnika
iz Europe i dugotrajna NATO-ova bolest - to je američki ministar
obrane u odlasku William Cohen ostavio s nesrdačnim pozdravima. A
što Turska pored poluge saveza pokušava dobiti izravan utjecaj na
sigurnosnu politiku EU-a, moglo bi potajno radovati Washington.
Jer konstrukcija u kojoj NATO na posljetku odlučuje o primjeni
postrojbe EU-a, jamči SAD-u političku moć odlučivanja, bez
snošenja vojne odgovornosti.
Koliko je važno svesti na najmanju moguću mjeru izgradnju skupih
usporednih struktura, toliko je ispravno da odluke o primjeni
njegove postrojbe budu isključivo u rukama EU-a. Projekt Europske
sigurnosne i obrambene politike (ESVP) bio bi doveden do apsurda
kad bi zadnju riječ u dvojbi imao američki glavni stožer ili vojska
u Ankari. ESVP nikada nije bio zamišljen kao ogranak NATO-a. Rođen
iz iskustava balkanskih ratova, trebao bi biti onaj instrument
prijetnje koji je europskoj diplomaciji u ophođenju s gospodarima
rata u Beogradu, Zagrebu ili Sarajevu tako očajnički nedostajao. Da
bi u buduće bio djelotvoran, ESVP mora biti neovisan. Ako ostane na
kratkom povodcu SAD-a, neće biti od koristi europskoj
diplomaciji.
Bez obzira na to što zahtjevi Amerikanaca imaju malo veze s
partnerstvom a puno s imperijalnom arogancijom - tendencija koja će
se zbog vanjskopolitičkih i sigurnosnopolitičkih ograda novog
američkog predsjednika Busha još pojačavati - Washington je stavio
svoj prst na ranjivu točku. Europska sigurnosna i obrambena
politika koja s NATO-om doduše surađuje, ali nije mu podređena,
izaziva pitanje o opravdanosti postojanja obrambenog saveza
skovanog u hladnom ratu. Ako će u buduće akcije održavanja mira ili
stvaranja mira Europljani obavljati sami, NATO-u zapravo više
ništa ne preostaje.
Naravni protivnik nestao mu je slomom istočnoga bloka. A njegovo
kasnije samoproglašenje, sprtljano zbog opstanka, u tobože
globalnu intervencijsku silu iz humanitarnih/gospodarskih
razloga, ugroženo je iz dva smjera: s jedne strane od ESVP-a koji će
se širenjem EU-a na Istok u Jugoistok prije ili kasnije etablirati
kao vojni instrument svladavanja kriza u Europi i njezinu
susjedstvu. S druge strane - nehotice - od strane SAD-a kojega će
pod Bushom sve više napuštati sklonost prema samostalnim pohodima,
i koji će bez obzira na NATO i europske partnere prema svojim
nacionalnim interesima intervenirati tamo gdje mu odgovara.
Eroziji saveza Washington pridonosi uostalom i svojim planovima
nacionalne proturaketne obrane koji će pod Bushom dobiti novi
zamah.
Pokušaj da se NATO iz blokovskih sukoba hladnoga rata spasi u
kaotičnom, regionalnim sukobima obilježenom novom svjetskom
poretku, nije prošao baš uspješno. Savez, 40 godina jamac
sigurnosti Zapada i pobjednik u ratu koji se zahvaljujući NATO-u
nikada neće tako zvati, nalazi se usred krize identiteta. No to samo
po sebi nije nikakvo zlo, jer krize mogu biti produktivne. NATO je
iskušani politički vojni instrument i bilo bi lakomisleno pustiti
da ga jednostavno voda odnese. Stoga toliko i zabrinjava što očito
ni s ove ni s one strane Atlantika o budućnosti NATO-a nitko previše
ne razbija glavu. Naprotiv: SAD se sve više izlaže sumnji da zlorabi
savez kao instrument sile u Europi kako bi nadoknadio svoju
bezutjecajnost u EU. A Europljani izbjegavaju otvorenu raspravu,
jer se boje bijesa Washingtona.
Ni jedno od tih držanja ne koristi NATO-u nego mu šteti. Politička
je stvarnost da će Europa i SAD djelovati od slučaja do slučaja već
prema svojem a i uzajamnom interesu. To nije nikakva zla nakana,
nego tek izričaj stvarnoga stanja u svijetu. Pa ipak NATO ima
budućnost: kao politički savez za uzajamnu potporu u slučaju napada
na članice, ma gdje bilo, kao sigurnosno-politički partner za
Rusiju i u stanovitoj mjeri kao vojno servisno poduzeće za NATO-ove
partnere. No oni koji ipak ustraju na NATO-u kao premoćnoj vojnoj
sili i kao nadgledniku ESVP-a, doživjet će da će div iz godine u
godinu postajati sve više glinen a zatim će se polako smrviti" -
zaključuje Martin Winter.