FR-DE-GL-IT-skupovi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FRANCUSKA-LE MONDE OD 12.12. MRŠAVA NICA FRANCUSKALE MONDE12. XII. 2000.Europa: najnužniji sporazum u Nici"Jacques Chirac i Lionel Jospin neumorno su opetovali: 'bolje nikakav
nego loš sporazum'... Nisu ispunili to obećanje, kao što pokazuju vrlo ograničeni rezultati koje su postigli šefovi država i vlada petnaestorice, u ponedjeljak ujutro 11. XII., nakon četvorodnevnih teških pregovora i najduljeg susreta na vrhu u povijesti izgradnje Europe. Predsjednik Republike i premijer bili su zadovoljni zaključcima - koje je g. Chirac nazvao 'prikladnim' -priznavši da su ipak ispod njihovih očekivanja. Državni je poglavar obrazložio razočaranje rekavši da nije dovoljno odlučiti da se reforme provedu, već da ih javnosti i parlamenti u pojedinim državama moraju prihvatiti i odobriti.Glavna je zadaća ovog skupa bila pripremiti proširenje Unije reformirajući djelovanje njezinih ustanova. Od četiriju glavnih točaka na dnevnom redu, tj. veličine Europskog povjerenstva, podjele glasova u Vijeću ministara, proširenja tema o kojima se odlučuje kvalificiranom većinom i, napokon, pojačane suradnje, samo zaključci u svezi s četvrtom odgovaraju očekivanjima.
FRANCUSKA
LE MONDE
12. XII. 2000.
Europa: najnužniji sporazum u Nici
"Jacques Chirac i Lionel Jospin neumorno su opetovali: 'bolje
nikakav nego loš sporazum'... Nisu ispunili to obećanje, kao što
pokazuju vrlo ograničeni rezultati koje su postigli šefovi država i
vlada petnaestorice, u ponedjeljak ujutro 11. XII., nakon
četvorodnevnih teških pregovora i najduljeg susreta na vrhu u
povijesti izgradnje Europe. Predsjednik Republike i premijer bili
su zadovoljni zaključcima - koje je g. Chirac nazvao 'prikladnim' -
priznavši da su ipak ispod njihovih očekivanja. Državni je poglavar
obrazložio razočaranje rekavši da nije dovoljno odlučiti da se
reforme provedu, već da ih javnosti i parlamenti u pojedinim
državama moraju prihvatiti i odobriti.
Glavna je zadaća ovog skupa bila pripremiti proširenje Unije
reformirajući djelovanje njezinih ustanova. Od četiriju glavnih
točaka na dnevnom redu, tj. veličine Europskog povjerenstva,
podjele glasova u Vijeću ministara, proširenja tema o kojima se
odlučuje kvalificiranom većinom i, napokon, pojačane suradnje,
samo zaključci u svezi s četvrtom odgovaraju očekivanjima.
Ovi mršavi rezultati svjedoče, kako se čini, da je integracija s
petnaestoricom, a to više u Europi proširenoj na više od dvadeset
zemalja, možda dosegnula političke granice o kojima treba povesti
računa u raspri o budućem ustroju Europe. Ona je službeno otvorena u
Nici i postupno će se razvijati, da bi svoj vrhunac dosegnula na
novoj međuvladinoj konferenciji 2004.
Očito je da je europska ambicija stanovitog broja država članica -
napose Velike Britanije i Švedske - puno manja od onoga što želi
ostatak Unije. To nije jedini razlog neuspjeha u Nici. Tijekom
čitavih pregovora ozračje je bilo napeto, a francusko je
predsjedateljstvo pridonijelo tomu. Nekoliko ga je izaslanstava
optužilo zbog pristranosti u vođenju posla, a loši francusko-
njemački odnosi očitovali su se u više navrata. Bilo je to očito na
početku susreta kada se razgovaralo o financijskim problemima u
svezi s kravljim ludilom, ali, premda uvijeno, i oko utvrđivanja
novog rasporeda glasova u Vijeću.
Odbijanje Francuske da dade Njemačkoj više glasova nego što sama
ima, unatoč tomu što Njemačka ima dvadeset milijuna ljudi više,
zaoštrila je raspru o podjeli glasova, jer je većina drugih zemalja
podupirala stajalište Berlina. Ljutnja prema Francuskoj povećala
se kada je predsjedateljstvo zatražilo od nekih zemalja da načine
ustupke iz istih demografskih razloga, dok samo to nije htjelo
učiniti. Pregovori o podjeli glasova nastavili su se do ponedjeljka
ujutro, budući da je predsjedateljstvo, dugo bez uspjeha, iznosilo
jednu nagodbu za drugom i bilo je prisiljeno da se udalji od
željenog cilja: bila je ujedno riječ o izjednačavanju glasova u
korist velikih zemalja i o pojednostavljenju odlučivanja za račun
sniženja praga kvalificirane većine. No, in fine, zbog otpora malih
zemalja izjednačavanje je skromnije nego se predlagalo u početku
susreta, a prag kvalificirane većine povećan je sa 71 na 73,4 posto.
Na koncu je Belgija uzrokovala blokadu. Njezin premijer Guy
Verhofstadt odbio je dvije uzastopne nagodbe francuskog
predsjedateljstva o podjeli glasova, ističući da se to manje može
pomiriti sa zaostajanjem u glasovima s Nizozemskom, što je napredak
u proširenju na kvalificiranu većinu jako razočarao. Beligija se
odrekla svojih zahtjeva pošto je francusko predsjedateljstvo
odgodilo do 2005. stupanje na snagu nove podjele, kao i imenovanje
nasljednika Romana Prodija kvalificiranom većinom država članica.
Predsjednik europskog izvršnog tijela nije u pregovorima pokazao
veliku borbenost, napose kada je, uime interesa Unije, trebao
zatražiti znatne pomake u kvalificiranoj većini.
'Postavili su pred nas nesavladiva veta', žalio se Romano Prodi,
optužujući tako prešutno ponašanje Tonyja Blaira koji je odlučno
odbijao i najmanji ustupak u poreznoj i u socijalnoj politici.
Britanci, čiji je službeni predstavnik u puno navrata isticao da je
jedini cilj njegove vlade ostvariti bolji rezultat za Veliku
Britaniju, postigli su cilj: proširenje može ići dalje, a da London
ne mora prihvatiti veći stupanj integracije.
Osrednji rezultati Europskog vijeća nisu naravno povoljni za
raspru o budućnosti Europe. Čini se da je Lionel Jospin bio svjestan
toga kada je rekao: 'razdoblje nakon Nice je drukčije. Toj temi
treba pristupiti sa savršenom raspoloživošću uma, ali treba biti
realan i mudar u budućem djelovanju'. Ovaj poziv na mudrost očito
potvrđuje da premijer nema povjerenja u odvažne prijedloge koje je
prije nekoliko mjeseci iznio njemački ministar vanjskih poslova
Joschka Fischer o stvaranju federalne Europe, koje je zatim preuzeo
Jacques Chirac", iz Nice izvješćuju Philippe Lemaitre i Laurent
Zecchini.