RIM, 23. studenoga (Hina/AP) - Gotovo 700 godina nakon smrti Giotto ne može počivati u miru. Ako je doista riječ o posmrtnim ostacima talijanskog slikara, autora fresaka u kapeli Scrovegni u Padovi.
RIM, 23. studenoga (Hina/AP) - Gotovo 700 godina nakon smrti Giotto
ne može počivati u miru. Ako je doista riječ o posmrtnim ostacima
talijanskog slikara, autora fresaka u kapeli Scrovegni u Padovi.
#L#
Znanstvenici vode ogorčenu borbu oko kostura otkrivenog ispod
firentinske katedrale. Jedni tvrde da su posrijedi posmrtni ostaci
oca europskoga slikarstva, drugi tvrde da nisu.
Unatoč raspravi grad je posmrtne ostatke ipak odlučio pokopati s
počastima 8. siječnja, na obljetnicu Giottove smrti. Sve je
odgođeno kad je američki arheolog Franklin Toker rekao da kosti
nisu Giottove.
"Ne možemo s počastima pokopati kosti nekog debelog mesara",
napisao je u pismu firentinskom nadbiskupu Silvanu Piovanelliju.
Toker, profesor povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Pittsburghu,
sudjelovao je u iskapanjima kostiju sedamdesetih. On tvrdi da kosti
nisu Giottove.
Njegovi su protivnici Stefano Sieni i Francesco Mallegni,
profesori antropologije i paleontologije na sveučilištima u Pisi i
Palermu. Oni identifikaciju temelje na analizi kostura. Naime, kad
su rekonstruirali lice otkrili su veliku sličnost s navodnim
Giottovim autoportretom na jednoj freski.
"Kakva je to znanost", pitao je Toker. "Uzmete kosti, uzmete fresku
i nagađate. Tako možete bilo koga otkriti."
Sieni uzvraća da se moglo pojaviti "bilo čije lice", ali se
"pojavilo Giottovo".
Iako je postao slavan još za života, o njegovu se životu malo zna.
Znanstvenici misle da je umro 1337. u Firenci, vjerojatno u 70.
godini.
Sienijeva rekonstrukcija pokazuje da je slikar bio nizak, debeo i
vjerojatno bogat. Razmaci među zubima, misli Sieni, nastali su od
kistova koje je držao u ustima.
Giottovo najslavnije djelo su freske u kapeli Scrovegni u Padovi,
na kojima je lik za koji neki znanstvenici misle da je autoportret.
Sienijeva rekonstrukcija slična je tom liku.
Ipak, Toker tvrdi kako to nije dokaz da je riječ o autoportretu. "To
je samo pretpostavka, priča za turiste", rekao je Toker.
Drugi znanstvenik, Luciano Bellosi, jednostavno kaže: "To nije
Giotto."
Toker je postavio i druga pitanja. Kostur je pronađen u grobnici u
crkvi Santa Reparata, na čijem je mjestu poslije sagrađena
firentinska katedrala. Pronađen je na desnoj strani zgrade, a Toker
tvrdi da neki dokumenti iz 16. stoljeća pokazuju da je Giotto
zakopan na lijevoj strani.
Uz to, tvrdi, osoba Giottova ugleda imala bi vlastiti grob. Kostur
je pronađen u grobu s "još tri kostura", rekao je.
Sieni tvrdi kako na identitet kostura upućuje niz tragova.
U kostima je, rekao je, otkrivena visoka razina aluminija, arsena i
drugih kemikalija kojih ima u pigmentima koje su rabili slikari u
14. stoljeću. Osim toga, na vratu je otkrivena kontrakcija tipična
za osobu koja je provodila mnogo vremena gledajući gore, što bi bilo
tipično za nekoga tko slika freske.
Do rasprave je došlo u trenutku kad se ponovno budi interes za
Giotta. U subotu se u Padovi otvara velika izložba u čast slikara
čije djelo najavljuje renesansno slikarstvo.
(Hina) dgk dgk
(Hina) dgk dgk