DE-US-FR-HR-GORIVA-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Tržište/cijene-Goriva RDW 19. X CIJENE NAFTE NJEMAČKI RADIO - RDW19. X. 2000.Visoka cijena sirove nafte ima čitav niz uzroka: zbog jeftine nafte u proteklom desetljeću jedva da se
isplatilo otvarati nove bušotine, povoljna konjuktura u zemlji najvećeg potrošača - Sjedinjenih Država i ujedno snažna obračunska valuta za sirovu naftu - američki dolar, a tu dolaze i geopolitički razlozi i stanje na Bliskom istoku. Ali visoka cijena nafte je uzročnik i određenih posljedica, ne samo na standard potrošača i na automobilsku industriju - nego i na naftne kompanije. One su u ovim uvjetima posebno 'nategnute' između ulaznih i izlaznih cijena - i ujedno s manje gotovine u svojim blagajnama nego ikada. A to znači - ranjive su na opasnost da budu progutane. Zato nikoga nije iznenadila vijest da je američki koncern Chevron progutao Texaco. Cijena koju je platio je 35 milijardi dolara, a ovu kupovinu potvrdila je i uprava ovog ponedjeljka i najavila metodu razmjene dionica. Oba koncerna zajedno zapošljavaju 55.000 suradnika, stoje iza 47.000 benzinskih postaja i, po bilanci iz prošle godine, ostvaruju promet od 66,5 milijardi dolara. Pod novim imenom - ChevronTexaco, zauzet će treće mjesto na tržištu nafte i plina Amerike. Dogovoreno je kako će racionalizacijom - ili kako se
NJEMAČKI RADIO - RDW
19. X. 2000.
Visoka cijena sirove nafte ima čitav niz uzroka: zbog jeftine nafte
u proteklom desetljeću jedva da se isplatilo otvarati nove
bušotine, povoljna konjuktura u zemlji najvećeg potrošača -
Sjedinjenih Država i ujedno snažna obračunska valuta za sirovu
naftu - američki dolar, a tu dolaze i geopolitički razlozi i stanje
na Bliskom istoku. Ali visoka cijena nafte je uzročnik i određenih
posljedica, ne samo na standard potrošača i na automobilsku
industriju - nego i na naftne kompanije. One su u ovim uvjetima
posebno 'nategnute' između ulaznih i izlaznih cijena - i ujedno s
manje gotovine u svojim blagajnama nego ikada. A to znači - ranjive
su na opasnost da budu progutane.
Zato nikoga nije iznenadila vijest da je američki koncern Chevron
progutao Texaco. Cijena koju je platio je 35 milijardi dolara, a ovu
kupovinu potvrdila je i uprava ovog ponedjeljka i najavila metodu
razmjene dionica. Oba koncerna zajedno zapošljavaju 55.000
suradnika, stoje iza 47.000 benzinskih postaja i, po bilanci iz
prošle godine, ostvaruju promet od 66,5 milijardi dolara. Pod novim
imenom - ChevronTexaco, zauzet će treće mjesto na tržištu nafte i
plina Amerike. Dogovoreno je kako će racionalizacijom - ili kako se
to po najnovijem kaže, sinergijom - na cesti završiti 4000 radnika
obje kompanije, a to u pravilu znači da posao traže radnici manje
tvrtke.
No na taj, i na druge načine, zbog fuzije uštedjelo bi se 1,2
milijardi dolara. Ova fuzija treba biti još potvrđena od dioničara
obje kompanije i od nadležnih službi. To nije prvi pokušaj fuzije
ove dvije kompanije - već se u lipnju prošle godine o tome govorilo,
ali Texaco je odbio ponudu jer mu je ponuđena svota bila preniska.
Ali nafta je ostala skupa, a val fuzija je u tom sektoru postao
gotovo svakodnevnica: British Petrol spojio se s Amocom, Exxon se
spojio s Mobilom a u Europi je najveća fuzija bila ona francuske
Total-grupe s belgijskim Petrofinom. Jer razlog je opet smanjenje
troškova i taktika koju u tom sektoru zovu 'From well to wheel' - od
izvora do kotača. Jer baš benzinske stanice trpe velike gubitke -
dok je u doba jeftine nafte situacija obrnuta; gubitke trpe
bušotine i rafinerije.
U Njemačkoj doduše Chevron gotovo da ne postoji - u Europi je
najaktivniji u Skandinaviji, a i Texaco je prije nekoliko godina
sve svoje benzinske crpke prodao energetskom koncernu RWE tako da
je na njima osvanuo novi naziv - Dea. Ali baš se o ovom lancu - doduše
jednom od najmanjih u zemlji - u posljednje vrijeme govori kako bi
ponovno mogli promijeniti vlasnika. Član uprave British Petrola,
Peter Knoedel o gubicima kaže:
= Prvo, benzin je skup u Njemačkoj i potrošači su naravno, veoma
osjetljivi na cijene. Drugo, postoji previše benzinskih stanica u
Njemačkoj i kao treće, ne uspijeva nam povišenje cijena na
svjetskom tržištu u cijelosti prenijeti na njemačko tržište. Na
kraju, u poslovima trgovine benzinom i ostalim prerađevinama na
benzinskim stanicama bilježimo znatne gubitke i to u dvocifrenim
milijunskim iznosima.
A o sudbini - konkretno - lanca Dea nagađa Heino Elfert iz
Informativne službe za naftu: Elfert:
= Dea je bila u pregovorima sa Shellom - očito ozbiljnim
pregovorima. Onda je nakon kratkog vremena sve propalo, a koliko se
čuje, sada je s British Petrolom u vrlo ozbiljnim razgovorima.
Vjerujem da je to tako i vjerujem da je velika vjerojatnost da iz
toga nešto ispadne.
(RDW)