HR-PREDSJEDNICI-Vjerske zajednice-Vlada RFE 22. IX. PILSEL I KUSTIĆ O POLEMICI DOMINIKANACA I MESIĆA RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE22. IX. 2000.Polemika dominikanci ? Stipe Mesić, događaj bez presedana u odnosima Crkve i države. Prilog
Karmele Devčić.Pismo Hrvatske dominikanske provincije i vrhovne uprave Sestara dominikanki predsjedniku Republike Stipi Mesiću, u kojemu mu čitav jedan stari i ugledni redovnički red praktički otkazuje lojalnost i Mesićev munjeviti odgovor, događaj je bez presedana u novijoj hrvatskoj povijesti. Dominikanci su oštro kritizirali Mesića i stali u obranu pokojnog predsjednika Tuđmana. Istup dominikanaca i Mesićev odgovor za RFE komentiraju ugledni teolozi i publicisti, koji inače različito promatraju zbivanja u Katoličkoj crkvi, don Živko Kustić i Drago Pilsel. RFE: U pismu predsjedniku Mesiću, kojega potpisuju provincijal Hrvatske dominikanske provincije otac Frano Prcela i časna majka Katarina Maglica, dominikanci mu, među ostalim, zamjeraju ugošćivanje crnogorskog predsjednika, navodno kvalificiranje uhićenika iz Gospića ratnim zločincima prije suda, pretvaranje predsjedničke dužnosti u kavansku i zaključuju da su izgubili povjerenje u njega. Svako malo ističete kako je prošlo mračno razdoblje Franje Tuđmana, a Vi ste od Hrvatske koja je bila žrtva
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
22. IX. 2000.
Polemika dominikanci ? Stipe Mesić, događaj bez presedana u
odnosima Crkve i države. Prilog Karmele Devčić.
Pismo Hrvatske dominikanske provincije i vrhovne uprave Sestara
dominikanki predsjedniku Republike Stipi Mesiću, u kojemu mu čitav
jedan stari i ugledni redovnički red praktički otkazuje lojalnost i
Mesićev munjeviti odgovor, događaj je bez presedana u novijoj
hrvatskoj povijesti. Dominikanci su oštro kritizirali Mesića i
stali u obranu pokojnog predsjednika Tuđmana.
Istup dominikanaca i Mesićev odgovor za RFE komentiraju ugledni
teolozi i publicisti, koji inače različito promatraju zbivanja u
Katoličkoj crkvi, don Živko Kustić i Drago Pilsel.
RFE: U pismu predsjedniku Mesiću, kojega potpisuju provincijal
Hrvatske dominikanske provincije otac Frano Prcela i časna majka
Katarina Maglica, dominikanci mu, među ostalim, zamjeraju
ugošćivanje crnogorskog predsjednika, navodno kvalificiranje
uhićenika iz Gospića ratnim zločincima prije suda, pretvaranje
predsjedničke dužnosti u kavansku i zaključuju da su izgubili
povjerenje u njega. Svako malo ističete kako je prošlo mračno
razdoblje Franje Tuđmana, a Vi ste od Hrvatske koja je bila žrtva
napravili krivca, kažu dominikanci. Samo par sati poslije,
predsjednik je dominikancima poručio da donošenje političkih
procjena nije njihov posao i savjetovao ih da se bave 'pitanjima
duše', a ne da sudjeluju u, kako kaže, stvaranju kaosa koji vode
snage poražene na izborima 3. siječnja.
DON ŽIVKO KUSTIĆ: Treba istaknuti činjenicu da je to prvi put u
doglednoj povijesti naše zemlje da se jedna ili više crkvenih
struktura obraća otvorenim pismom šefu države. Mi još takav slučaj
nismo imali, to je presedan i to se neće moći izbrisati. Ostaje
onome tko promatra našu političku pozornicu, ostaje niz pitanja
zašto baš oni, zašto baš sada i zašto baš tako.
DRAGO PILSEL: Nema ni govora o tome da iza pisma dominikanaca stoji
netko drugi. To su ljudi koji nisu nepismeni, dobar dio njih ima
doktorsku titulu. Ne vjerujem da ih itko instrumentalizira, nego je
jednostavno riječ o njihovom nezadovoljstvu gubitkom vlasti HDZ-a,
nezadovoljstvu slomom nacionalističkih snova. Mnogi od njih dolaze
iz Hercegovine i ta bi se njihova frustracija mogla kanalizirati
zbog ovoga što se događa u društvu. Dominikanci nisu učinili ništa
loše samim tim što su napisali pismo predsjedniku u kojem
izražavaju brigu za stanje u društvu. U čemu je onda spornost? U
tome što nisu dosljedni. Legitimitet za takovo pismo biskup
Komarica ne treba, jer on se sve ovo vrijeme, u svakom trenutku
zalaže za prava ugroženog čovjeka svih vjera i nacionalnosti. Za
razliku od njega, dominikanci su šutjeli za vrijeme kršenja
ljudskih prava i takve Tuđmanove vladavine i nisu odgovorili bratu
Vjekoslavu Lasiću, glasovitom nacionalistu, čini mi se jakog
ustaškog profila, kad je na misi za Veliku Gospu, usred Širokog
Brijega rekao da ne vjeruje u Boga koji ne bi htio da Široki Brijeg
bude dio Hrvatske.
DON ŽIVKO KUSTIĆ: Crkveno vodstvo ima pravo i dužnost kad treba
dignuti glas savjesti protiv određenih negativnih pojava u
društvu, ali se Crkva ne smije pretvoriti u paralelni istražni i
sudski organ, ona ostaje kao savjest, ona upozorava na
nepravilnosti, ali neće nikada crkvena vlast osuđivati jednu
osobu, ili protiviti se jednoj stranci ili drugu stranku hvaliti,
osim ako ta osoba ili ta stranka nije nešto rekla, ili nešto
poduzela što se mora smatrati nemoralnim ili neetičkim. Napokon,
Crkva ima svoju komisiju koja prati u ime Crkve događanja na tom
rubnom političkom području i daje izjave, ali to nikada nije na
razini pamfleta, igre riječima, hvatanja nekoga za riječ i
ponižavanja.
RFE: U nekim hrvatskim medijima javljaju se i mišljenja da je ovaj
korak dominikanaca uperen i na zagrebačkog nadbiskupa Bozanića
koji se rigidnom dijelu svećenstva čini previše otvoren i daleko od
koncepta 'hrvatskog katoličanstva'. Dominikanci, budući je riječ o
redovničkoj zajednici, nisu podložni biskupima u Hrvatskoj, već
izravno svojim najvišim vlastima u Rimu, podsjeća Kustić.
DON ŽIVKO KUSTIĆ: Biskupi za ovo ne odgovaraju, ne mogu kazniti
redovnike, niti spriječiti objavljivanje takvog pisma. Jedino kad
bi se takvo pismo čitalo u župnoj crkvi, onda biskup ima
ingerencije. Ali za ovo što su učinili, oni nisu odgovorni
biskupima.
RFE: Na upravo završenom redovitom zajedanju Hrvatske biskupske
konferencije u Poreču biskupi nisu, kako je bilo i za očekivati,
niti jednom riječju komentirali pismo dominikanaca. Pilsel
podsjeća na još jedno pismo koje je nedavno izišlo iz reda
sljedbenika sv. Franje Asiškog, a za razliku od ovog dominikanskog,
u široj javnosti ostalo relativno nezamijećeno.
DRAGO PILSEL: Franjevci iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske su prije
nekoliko tjedana objavili pismo kajanja, puno snažnije teološke
sadržajnosti nego ono što su sada napisali dominikanci, u kojem se
kaju za nacionalizam. Poštujem pravo dominikanaca da kažu ono što
misle, ali mislim da bi naša javnost trebala uočiti da to nije
dominantan stav u našoj Crkvi.
RFE: Živko Kustić mišljenja je da odgovor s Pantovčaka nije smio
potpisati predsjednik osobno, već da je izjavu, uz to svakako nešto
odmjereniju no što je ona koja je puštena u javnost, trebao dati
netko od njegovih suradnika.
DON ŽIVKO KUSTIĆ: Ja bih volio da čitava odgovorna javnost i
odgovorni forumi u Crkvi i državi najprije pođu od fenomena, od
pojave, stave je u koordinate i prava i političkog trenutka, jer
svako brzo tumačenje i komentiranje vući će nas u još brži kaos koji
bi mogao s nekih strana biti i željeni kaos. Mjesto Crkve nije samo u
intimi sakristije.
RFE: I dok se mnogi slažu da čovjek kao 'zoon politicon' ili biće
zajednice, pa makar bio i unutar Crkve, ima pravo govoriti i o
politici, jer i to je na kraju 'pitanje duše', ostaje dojam da je
način na koji pojedini crkveni čelnici istupaju s političkim
mišljenjima bliži retorici vođa političkih stranaka nego li
odmjerenih pastirskih poruka. Otac Prcela je, poručili su iz
dominikanskog samostana, netom što je pismo završilo u javnosti,
otputovao službeno u Ameriku, a časna majka Katarina Maglica
sklonila se u samostan na Korčuli. Izjave kaže ne želi davati, jer
je sve što je mislila - rekla u pismu.
(RFE)