ZAGREB, 22. svibnja (Hina) - Vladin prijedlog o povećanju trošarina na naftne derivate, zbog čega se predviđa i povećanje cijena motornih benzina za 29 posto i dizela za 13,7 posto, u potpunosti idu državi. INA time ne dobiva ništa,
time se samo povećava udio kojega iz cijene naftnih derivata ubire država, prva je reakcija hrvatske naftne kompanije na najavu novih trošarina.
ZAGREB, 22. svibnja (Hina) - Vladin prijedlog o povećanju trošarina
na naftne derivate, zbog čega se predviđa i povećanje cijena
motornih benzina za 29 posto i dizela za 13,7 posto, u potpunosti
idu državi. INA time ne dobiva ništa, time se samo povećava udio
kojega iz cijene naftnih derivata ubire država, prva je reakcija
hrvatske naftne kompanije na najavu novih trošarina.#L#
I u današnjem telefonskom razgovoru rukovoditelj Inine Službe za
informiranje i odnose s javnošću Mario Dragun ističe da povećanje
cijena ide državi. Podsjeća pritom kako Inino poslovanje
opterećuje neodgovarajuća cijena derivata, odnosno Vladino
neodobravanje korekcija u skladu s kretanjima cijena sirove nafte
na svjetskom tržištu i tečajem dolara.
Naime, kako ističu iz Ine sadašnje su maloprodajne cijene derivata
formirane na cijeni sirove nafte od 22 dolara po barelu i tečaju
dolara od 8 kuna, dok cijena sirove nafte na svjetskom tržištu
ponovno raste i zadnjih dana dosiže oko 30 dolara po barelu, a tečaj
dolara je oko 8,7 kuna.
Inine računice također pokazuju da su zbog neodgovarajuće cijene u
prošloj godini ostali bez oko 600 milijuna kuna, a u prva tri
mjeseca ove godine zbog toga je izgubljeno oko 240 milijuna kuna
prihoda.
Neodgovarajuća cijena jedan je od glavnih razloga zbog kojih je INA
prošlu godinu, unatoč porastu gotovo svih naturalnih pokazatelja
(proizvodnje, prerade i prodaje), završila sa 1,57 milijardi kuna
gubitka.
Stoga se iz Ine nadaju da će Vlada ispuniti svoja obećanja o
uvođenju automatizma u određivanju cijena derivata (ovisno o
kretanju cijene na svjetskom tržištu i o tečaju dolara). Takvo je
obećanje izrekao i ministar gospodarstva Goranko Fižulić još
početkom svibnja, kada je INA na njegov zahtjev, a zbog pada cijena
na svjetskom tržištu, snizila cijene dizela i lož ulja.
Vladini prijedlozi o povećanju trošarina na naftne derivate,
duhanske proizvode, alkohol, pivo, kavu te promjene u sustavu
trošarina na automobile u prošli su petak odaslane u hitnu saborsku
proceduru, a očekuje se da ovaj i idući tjedan o njemu konačni sud
daju saborski zastupnici.
Prihvati li se Vladin prijedlog novih trošarina na naftne derivate
litra bezolovnog motornog benzina sa sadašnjih 5,02 kune po litri
povećala bi se na 6,48 kuna, a litra eurodizela po novome bi koštala
5,07 kuna (sada 4,46 kuna).
U Ini su odmah izračunali da se povećanjem cijena samo povećava udio
koji iz cijene derivata ide u državni proračun. To npr. kod
bezolovnog benzina od 95 oktana znači da Inina maloprodajna cijena
ostaje i nadalje 2,315 kuna, trošarina se pak sa 1,800 povećava na
3,000 kuna, osnovica za PDV povećala bi se sa 4,115 na 5,315 kuna,
što obzirom na stopu od 22 posto znači da se iznos PDV-a povećava sa
0,905 na 1,167 kuna i time dobije ukupna cijena od 6,48 kuna. Nova
struktura znači da bi se s dosadašnjih 46 naspram 54 posto u korist
države udio države povećao na 64,3 posto, a udio Ine pao bi na 35,7
posto. Kod eurodizela prijašnji bi se omjer od 46 naspram 54 posto u
korist države povećao na 59,5 posto, a Ini bi ostalo 40,5 posto.
(Hina) bn ds
(Hina) bn ds