BAŠKA, 18. svibnja (Hina) - Glagoljski, bašćanski kamen u isto je vrijeme i dokument i monument: povijest i umjetnost pravilno doživljena, ona je neprestana sadašnjost našega jezika i našega bića. Sve je u njoj hrvatsko: ime, jezik,
kralj, zemlja, duhovnost, istaknuo je u svom referatu akademik Ivo Frangeš na početku današnjeg znanstvenog skupa "900 godina Bašćanske ploče" koji se danas i sutra održava u Baški na otoku Krku.
BAŠKA, 18. svibnja (Hina) - Glagoljski, bašćanski kamen u isto je
vrijeme i dokument i monument: povijest i umjetnost pravilno
doživljena, ona je neprestana sadašnjost našega jezika i našega
bića. Sve je u njoj hrvatsko: ime, jezik, kralj, zemlja, duhovnost,
istaknuo je u svom referatu akademik Ivo Frangeš na početku
današnjeg znanstvenog skupa "900 godina Bašćanske ploče" koji se
danas i sutra održava u Baški na otoku Krku. #L#
Naglašavajući značenje toga jedinstvenoga dokumenta, Frangeš je
rekao da je Bašćanska ploča "pravna potvrda, naša istinska
gruntovnica i lingvistički prvi višeglas koji svjedoči o
postojanju zrelog jezika". Naša fascinacija pločom, kako je rekao,
razumljiva je stoga što je u njezinih 13 u kamen uklesanih redaka
dana rekonstrukcija cjelokupnog života koji počiva na vjerskim
zasadama i pravnim temeljima.
"Riječi skamenjene djeluju neprikosnoveno i nitko ih ne može
poništiti. Svjedoci su opati koji glagoljaju, a njihov jezik
crkvenoslavenski toliko je prožet domaćim govorom otoka Krka da se
ploča može i mora nazvati prvim spomenikom hrvatskog jezika, ovoga
istoga čijim se novijim sklopom mi danas služimo", istaknuo je
akademik Frangeš.
U izlaganju "Otok Krk u doba Bašćanske ploče" dr. Petar Strčić uz
ostalo je napomenuo da je do sredine 11. stoljeća otok Krk bio dio
Bizanta, a tada postaje posjedom Trpimirovića, Kraljevstva
Hrvatske i Dalmacije. Bašćanska ploča ne govori samo o vremenu
knezova Kosmata Dujma i Sergija, čija su imena uklesana na ploči,
nego i o duhovnoj i materijalnoj snazi benediktinskih opata Držihe
i Dobrovita, rekao je Strčić.
U izlaganju "Jezik Bašćanske ploče" dr. Stjepan Damjanović
ustvrdio je da nas očekuje još puno posla u jezikoslovnim
istraživanjima što se tiče same ploče i ocijenio da su mnogi do sada
o jeziku ploče govorili više usput zbog toga što su ih zanimali
drugi problemi ploče, a ne jezični.
Ivo Goldstein je u izlaganju "Neka obilježja društvenog razvoja u
Zvonimirovo doba" kazao da je to doba, koje se označava od 1074. do
1089., doba vladavine Petra Krešimira IV. i Zvonimira - u rano
srednjovjekovnoj hrvatskoj državi, karakteristično po bogaćenju
crkve, pojedinaca u gradovima i intenzivnom darivanju zemlje koja
postaje dragocjenost kao i sve intenzivnijem kolanju zlatnog
novca. Goldstein je govorio i o jačanju kraljevskog dvora u
tadašnjoj hrvatskoj državi.
U izlaganju "Grgurovska obnova u Zvonimirovoj Hrvatskoj" akademik
Franjo Šanjek je kazao da se sredinom 11. stoljeća na području
zapadne kršćanske ekumene javlja reformatorski pokret u cilju
preustroja crkve i korijenite moralne obnove europskog društva.
Šanjek je u zaključku napomenuo kako je bilo iluzorno očekivati od
reformi pape Grgura VII. i kršćanskim osjećajima prožetog kralja
Dmitra Zvonimira da riješe stoljećima nataložene probleme.
Pavuša Vezić izlagao je o arhitekturi crkve sv. Lucije i
benediktinske opatije u Jurandvoru, najavivši popodnevnu seriju
predavanja o rezultatima arheoloških istraživanja toga
kompleksa.
Do sada su o Bašćanskoj ploči, uz već spomenutog Petra Dorčića,
pisali književnik i povjesničar Ivan Kukuljević Sakcinski,
slovački filolog i povjesničar Šafarik, svećenik i doktor
teologije Ivan Črnčić, zatim Franjo Rački, češki filolog Leopold
Geisler, filolog Vjekoslav Štefanić i u najnovije vrijeme Branko
Fučić.
(Hina) ta mc
(Hina) ta mc