IL-VA-POSJETI-Vjerske zajednice-Vlada-Diplomacija US 20. III. CSM PAPA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR20. III. 2000.Papin posjet Svetoj zemlji"Papa Ivan Pavao II. danas svoje hodočašće svetom zemljom započinje
besprimjernom porukom pomirbe triju monoteističnih Abrahamovih vjera: judaizma, kršćanstva i islama. No iako Vatikan inzistira da se radi o osobnom hodočašću korijenima kršćanstva u teritoriju pod nadzorom Jordana, Izraela i Palestinaca, politika i vjera tu su temeljito pomiješani. Samo tjedan dana nakon što se u Rimu Papa po prvi put ispričao zbog nesnošljivosti njegove crkve tijekom 2.000 godina, njegova poruka na Bliskom istoku okreće se budućnosti pomirbe i mira. 'Ovo je povijesni i duhovni događaj', kaže Yair Zakovitch, profesor biblijskih studija na Hebrejskom sveučilištu u Jerzualemu. 'Vrijeme je za pomirbu između židova i kršćana, nakon bolne povijesti. Siguran sam da će ovo biti prekretnica koja će se pamtiti u sljedećem tisućljeću.' Židovi očekuju posebnu ispriku za šutnju Katoličke crkve tijekom nacističkog genocida u kojem je stradalo 6 milijuna europskih Židova, kao i za stoljeća antižidovske crkvene doktrine. Ekstremni Židovi prijetili su ometanjem posjeta, optužujući crkvu za 'masakriranje' Židova
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
20. III. 2000.
Papin posjet Svetoj zemlji
"Papa Ivan Pavao II. danas svoje hodočašće svetom zemljom započinje
besprimjernom porukom pomirbe triju monoteističnih Abrahamovih
vjera: judaizma, kršćanstva i islama. No iako Vatikan inzistira da
se radi o osobnom hodočašću korijenima kršćanstva u teritoriju pod
nadzorom Jordana, Izraela i Palestinaca, politika i vjera tu su
temeljito pomiješani. Samo tjedan dana nakon što se u Rimu Papa po
prvi put ispričao zbog nesnošljivosti njegove crkve tijekom 2.000
godina, njegova poruka na Bliskom istoku okreće se budućnosti
pomirbe i mira. 'Ovo je povijesni i duhovni događaj', kaže Yair
Zakovitch, profesor biblijskih studija na Hebrejskom sveučilištu u
Jerzualemu. 'Vrijeme je za pomirbu između židova i kršćana, nakon
bolne povijesti. Siguran sam da će ovo biti prekretnica koja će se
pamtiti u sljedećem tisućljeću.' Židovi očekuju posebnu ispriku za
šutnju Katoličke crkve tijekom nacističkog genocida u kojem je
stradalo 6 milijuna europskih Židova, kao i za stoljeća
antižidovske crkvene doktrine. Ekstremni Židovi prijetili su
ometanjem posjeta, optužujući crkvu za 'masakriranje' Židova
tijekom holokausta i inkvizicije. Izraelska policija sumnja da su
ultranacionalisti odgovorni za uništavanje mjesta predviđenog za
slijetanje Papinog helikoptera - kidanje vatikanskih zastava i
crtanje nacističkih svastika i grafita. Muslimani se također
osvrću na prošlost, i sjećaju da je surove križarske ratove
pokrenuo jedan papa. Osim dugotrajnih neslaganja između kršćanskih
sekti, kršćanske manjine u regiji sve su manje i osjećaju se sve
iscrpljenije. Možda će ih ohrabriti to što je Papa osobno došao
predati poruku međuvjerskog sklada. 'Kršćanstvo je jedina vjera
(od spomenute tri) u kojoj postoji takva dominirajuća figura, pa je
bilo kakva poruka pomirbe snažna', kaže Faruk Jarrar, koordinator
muslimansko - kršćanskog dijaloga u zakladi Al al-Beit u Jordanu.
(...)
Rimokatolička crkva proglasila je godinu 2000. slavljeničkom, ili
'svetom godinom' pokajanja i molitve za svojih 1 milijardu
sljedbenika; godinom koja zahtijeva 'pročišćenje sjećanja' da bi
Crkva mogla napredovati. Taj će se trud u Izraelu osjetiti. Prezir
prema Židovima bio je dio crkvenog učenja do šezdesetih godina.
Vatikan se za to i za uvrede iz nacističkog razdoblja ispričao u
dokumentu iz 1998. Ta je isprika ovaj tjedan učvršćena, kad je Papa
rekao da je 'duboko rastužen' katolicima koji su 'tijekom
povijesti' donijeli Židovima patnje. No isprika nije posebno
istaknula holokaust, te je stoga u Izraelu izazvala i ljutite
reakcije. (...) No mnogi Izraelci pozdravljaju već samu činjenicu
da Papa dolazi u posjet Izraelu, kaže rabin David Rosen, čelnik
izraelskog ureda Antiklevetničke lige, koji je vodio pregovore s
Vatikanom prije nego što je on 1994. uspostavio veze s Izraelom.
'Nitko za katoličko - izraelsku pomirbu nije učinio ono što je Papa
Ivan Pavao II. napravio', kaže Rosen. Rješavanje tog pitanja bit će
najteže u Svetoj zemlji, dodaje Rosen. 'Židovi na Zapadu žive u
umirljivom okolišu, a ovdje nije tako. Postoji stalno
neprijateljstvo, a Židovi se osjećaju izloženijim i ne smiruju se
tako brzo.' Neki se sjećaju da je Papa bio u dobrim odnosima s
Židovima u rodnoj Poljskoj, da je prije oštro govorio protiv
holokausta, i da je u prvoj godini svog papinstva posjetio
koncentracijski logor u Auschwitzu. No Bliski istok područje je
koje zahtijeva posebno delikatnu političku ravnotežu. Vatikan je
nedavno potpisao dogovor s Arafatovom Palestinskom vlasti, u kojem
doslovno priznaje pravo Palestinaca na državu. 'Unilateralne
akcije' o pitanju statusa Jerzulema (aluzija na izraelsko
svojatanje čitavog grada kao svog nepodijeljenog glavnog grada)
'moralno su i pravno neprihvatljive.' Dogovor je izazvao službeni
prigovor Izraela. No iako će Papa posjetiti Zapadni zid u istočnom
Jeruzalemu, najsvetije mjesto u judaizmu, on će također posjetiti
džamiju Al-Aqsa, treće sveto mjesto Islama. Osim memorijala
holokaustu, posjetit će palestinski izbjeglički logor u blizini
Betlehema. Odabir trenutka za pomirbeni posjet dobar je, kažu
vjerski vođe. 'Prije deset godina, ova poruka ne bi bila tako
snažna', kaže Jarrar. (...)'Sad su stvari mnogo drukčije, s
mirovnim procesom u tijeku. Postoji sjeme pomirbe.' Jordan se
pripremio za posjet transparentima na kojima piše 'Jordan voli
Papu.' Muslimani pozdravljaju Papinu poruku mira zajedno s
kršćanima i židovima, kaže Jarrar, jer Islam i Isusa i Mojsija, kao
i Muhameda, priznaje kao proroke. Dubina arapsko-izraelskog
sukoba, kaže on, nije vjerska: 'Naš problem u proteklih 100 godina
je cionizam, ono što zovemo političkim judaizmom.' (...)"