IT-VA-crkva-zločini IT-13.III.-CORRIERE-WIESEL O PAPI ITALIJACORRIERE DELLA SERA13. III. 2000.Elie Wiesel: No mi smo razočarani, nije govorio o holokaustu"Kao i ostali židovski svijet, i Elie Wiesel je sa žudnjom i strepnjom pratio
jučerašnji papinski 'mea culpa' kojemu američki tisak već danima pridaje veliku važnost. 'Riječ je bez ikakve dvojbe o dokumentu povijesne važnosti', komentira dobitnik Nobelove nagrade za mir, preživjeli iz nacističkih logora za istrjebljenje, gdje je izgubio cijelu obitelj, a koji je uvijek smatran moralnom savješću Židova u dijaspori. 'Nijedan drugi papa prije Ivana Pavla II. nije bio toliko odvažan da prizna odgovornosti ne samo pojedinih katolika nego cijele crkve' - objašnjava 'Corriereu' sedamdesetdvogodišnji pisac čija je posljednja knjiga 'And the sea is never full' upravo izišla u Americi - 'odgovornost za strašne patnje koje su tijekom stoljeća pretrpjeli mnogi nevini muškarci i žene. Kad sam to kazao, moram dodati da dokument ne ide dovoljno daleko'.- Što želite kazati? = Da je, sudeći po njegovim riječima, hrabrost pape Wojtyle, čini se ograničena. Jesu li naša očekivanja možda bila prevelika? To je
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
13. III. 2000.
Elie Wiesel: No mi smo razočarani, nije govorio o holokaustu
"Kao i ostali židovski svijet, i Elie Wiesel je sa žudnjom i
strepnjom pratio jučerašnji papinski 'mea culpa' kojemu američki
tisak već danima pridaje veliku važnost. 'Riječ je bez ikakve
dvojbe o dokumentu povijesne važnosti', komentira dobitnik
Nobelove nagrade za mir, preživjeli iz nacističkih logora za
istrjebljenje, gdje je izgubio cijelu obitelj, a koji je uvijek
smatran moralnom savješću Židova u dijaspori. 'Nijedan drugi papa
prije Ivana Pavla II. nije bio toliko odvažan da prizna
odgovornosti ne samo pojedinih katolika nego cijele crkve' -
objašnjava 'Corriereu' sedamdesetdvogodišnji pisac čija je
posljednja knjiga 'And the sea is never full' upravo izišla u
Americi - 'odgovornost za strašne patnje koje su tijekom stoljeća
pretrpjeli mnogi nevini muškarci i žene. Kad sam to kazao, moram
dodati da dokument ne ide dovoljno daleko'.
- Što želite kazati?
= Da je, sudeći po njegovim riječima, hrabrost pape Wojtyle, čini se
ograničena. Jesu li naša očekivanja možda bila prevelika? To je
moguće. No u određenom smislu smo od njega očekivali mnogo više, u
ovom posebnom trenutku njegova života i rada. Umjesto toga,
prisiljeni smo zaključiti sa žaljenjem da u tekstu holokaust nije
ni spomenut. Najveća i najraširenija ikada zabilježena tragedija u
povijesti nema imena i završava progutana u donekle općenitom
spominjanju 'židovske patnje'.
- Jeste li pročitali integralni tekst dokumenta?
= Da, i zaključio sam s razočarenjem da u, u razmjeru, židovsko
poglavlje zauzima jedan vrlo malen prostor u odnosu na druge teme
propovijedi. Želio bih da je više u središtu, da zauzima barem
poneku stranicu.
- Mislite li da je Ivan Pavao II. izgubio povijesnu prigodu?
= Prije no što to kažem želio bih sačekati do njegova skorog posjeta
Izraelu, a posebice Jeruzalemu. U sebi se još nadam da će Papa kada
bude u muzeju holokausta 'Yad Vashem' i kada bude slušao imena
desetaka tisuća židovske djece koje su ubili nacisti, da će samo
pustiti da govori njegovo srce. Kako bi rekao ono što mnogi od nas
odavno očekuju.
- Odnosno?
= Jasno priznanje da je kršćanska mržnja izazvala patnje Židova. I
da je ta ista kršćanska mržnja poprimila mnoge i strašne oblike i,
na kraju, da je upravo ta mržnja dovela do Auschwitza.
- Mora li Papa napraviti još jedan mea culpa u Izraelu?
= Da. Jesmo li možda previše naivni pa se nadamo da će kazati nešto i
o Piu XII.? Može li krivnja šutnje toga Pape, tijekom godina smrti i
prokletstva nacifašizma, biti oproštena? Wojtyla sigurno zna, mora
znati, da u vrijeme krize i opasnosti šutnja ne pomaže žrtvama.
Naprotiv, pomaže samo agresoru, mučitelju, krvniku. Radi toga nas,
danas više nego ikad, posjet Pape Izraelu ispunjava žudnjom.
- Kakav je, danas, vaš opći sud o papinstvu Ivana Pavla II.?
= Smatram ga najboljim papom u povijesti Vatikana nakon Ivana
XXIII., koji je svojim revolucionarnim reformama otvorio put za
značajno Wojtylino djelo. Poljski papa je jako mnogo učinio u borbi
protiv antisemitizma i na ponovnom šivanju odnosa sa židovskim
svijetom, poglavito u ovom posljednjem razdoblju svoga života.
- Mislite li da je uspio?
= Naravno, odnosi između Židova i kršćanskoga svijeta nikada nisu
bili čvršći i srdačniji nego danas. (...) Radi se o jednom do sada
neviđenom fenomenu za koji je Ivan Pavao II. zaslužan u jako velikom
dijelu." Razgovarala je Alessandra Farkas.