DE-CZ-POLITIKA-ETIKA-Politika NJ 7.3.WELT HAVEL-ČOVJEK VAŽNIJI-DRŽAVA NJEMAČKADIE WELT7. III. 2000.Čovjek, država i BogList objavljuje prilog češkoga predsjednika Vaclava Havela o odumiranju nacionalne države."Veličanje nacionalne
države kao vrhunca svake nacionalne zajednice, kao jedinog objekta za koji se isplati ubiti ili umrijeti, pripada prošlosti. Generacije demokrata i strašna iskustva dva svjetska rata potaknuli su čovječanstvo na spoznaju da je čovjek važniji od države.U novom stoljeću većina država počet će se razvijati iz neke vrste 'kultnog objekta' u jednostavnije upravne jedinice, koje će pak biti sastavni dio složene planetarne organizacije. Ta promjena bit će popraćena opraštanjem od ideje neupletanja, dakle od koncepta po kojem sve ono što se događa u drugoj državi 'nije naš problem'.21. stoljeće obilježit će svijet neslućeno bliske suradnje. Kako bi omogućili kooperativno oblikovanje svijeta, pojedinci ili kulture moraju jasno raspoznati svoj identitet. Moraju uvidjeti što ih razlikuje od drugih i prihvatiti činjenicu da takva drugotnost nije zapreka već doprinos globalnom blagostanju čovječanstva. Do te
NJEMAČKA
DIE WELT
7. III. 2000.
Čovjek, država i Bog
List objavljuje prilog češkoga predsjednika Vaclava Havela o
odumiranju nacionalne države.
"Veličanje nacionalne države kao vrhunca svake nacionalne
zajednice, kao jedinog objekta za koji se isplati ubiti ili
umrijeti, pripada prošlosti. Generacije demokrata i strašna
iskustva dva svjetska rata potaknuli su čovječanstvo na spoznaju da
je čovjek važniji od države.
U novom stoljeću većina država počet će se razvijati iz neke vrste
'kultnog objekta' u jednostavnije upravne jedinice, koje će pak
biti sastavni dio složene planetarne organizacije. Ta promjena bit
će popraćena opraštanjem od ideje neupletanja, dakle od koncepta po
kojem sve ono što se događa u drugoj državi 'nije naš problem'.
21. stoljeće obilježit će svijet neslućeno bliske suradnje. Kako bi
omogućili kooperativno oblikovanje svijeta, pojedinci ili kulture
moraju jasno raspoznati svoj identitet. Moraju uvidjeti što ih
razlikuje od drugih i prihvatiti činjenicu da takva drugotnost nije
zapreka već doprinos globalnom blagostanju čovječanstva. Do te
spoznaje moraju, naravno, doći i oni koji su skloni poistovjećivati
svoju drugotnost s nadmoći.
Nisam protiv institucije države per se, ali želim reći da postoji
vrijednost nadređena onoj koju predstavlja država. Ta je
vrijednost čovječnost. Država služi narodu, a ne obratno. Ljudska
su prava nadređena pravima države. Ljudske slobode predstavljaju
nerazmjerno veću vrijednost od suvereniteta države. Što se tiče
međunarodnog prava, propisi koji štite jedinstvenu prirodu
ljudskog života moraju imati prednost u odnosu na propise čiji je
cilj zaštita države.
Primjerice, vanjska politika pojedinih država trebala bi
prevladati kategoriju 'nacionalnog interesa' koja je dosad više
razdvajala nego povezivala naše narode. Svi mi imamo interese. To
je sasvim prirodno i nema razloga da se odreknemo naših legitimnih
interesa. No, postoji nešto što je nadređeno našim interesima, a to
su naša načela. Načela više ujedinjuju nego što razdvajaju - ona su
mjerilo za opravdavanje legitimnosti naših interesa. Načela treba
poštovati i uvoditi zbog njih samih. Interese bi trebalo samo iz
njih izvoditi.
Navest ću jedan primjer. Ne bi bilo ispravno kada bih ustvrdio da je
pravedan mir u svijetu u interesu Češke Republike. Trebao bih
nastojati reći nešto sasvim drugo: nužan je pravedan mir u svijetu,
a interesi Češke Republike podvrgavaju se toj nuždi.
Savez čiji su članovi sasvim različite države poput Kanade i Češke
Republike vodio je borbu protiv genocidnoga režima Slobodana
Miloševića. Ta borba nije bila ni laka ni popularna, ali nijedan
čovjek duboke sposobnosti razumijevanja ne može poreći sljedeće:
bio je to prvi rat koji nije vođen u ime interesa već u ime načela i
vrijednosti.
U tom je smislu rat na Kosovu zapravo bio etički rat. Kosovo ne
poznaje naftna polja; nijedna članica saveza nema nikakvih
teritorijalnih pretenzija prema toj pokrajini. Vrijednosni savez
borio se u ime čovječanstva za druge ljude. Borio se i zato što
pristojni ljudi ne mogu jednostavno prekriženih ruku gledati
sustavne i etnički usmjerene pokolje.
Zato ljudska prava moraju imati apsolutan prioritet u odnosu na
prava država. Države i savezi država poput Europske unije moraju
pri svom djelovanju poštovati zakon - zakon koji je viši od zaštite
državnog suvereniteta. Nadalje, moraju pri svom djelovanju
poštovati ljudska prava koja artikulira naša savjest ali i drugi
instrumenti međunarodnoga prava.
Često sam u prošlosti razmišljao o tome zašto je čovječnost
nadređena svim drugim pravima. Prava na slobodu i ljudsko
dostojanstvo duboko su se ukorijenila u ovom svijetu. Postali su to
što jesu samo zato što za čovječanstvo predstavljaju vrijednost
koju neki čak smatraju važnijom od vlastitog života. Njihovo je
djelovanje dragovoljno, oslobođeno bilo kakve prisile.
Duboko sam uvjeren da se ocjenjuje istinska vrijednost, dublji
smisao svih naših djela - izvan našeg dometa djelovanja, našeg
utjecaja, uz blagoslov naše svijesti - tog veleposlanika vječnosti
u našoj duši - ili bez njega.
Kada to ne bismo osjećali odnosno kada to ne bismo podsvjesno
slutili, određene stvari nikada ne bi bile postignute. Jer država
je ljudski proizvod dok je čovječnost Božje djelo", ističe na kraju
priloga češki predsjednik Vaclav Havel.