GB-HR-GOSPODARSTVO-Vlada-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe BBC 2. III. IVANKOVIĆ O GOSPODARSTVU BRITANSKI RADIO - BBC2. III. 2000.Čini se da se u Hrvatskoj zaoštrava istraga protiv ljudi za koje se sumnja da su se neopravdano bogatili
u privatizaciji, ili da su nezakonito poslovali u razdoblju prošle vlasti i tako nanijeli štetu tvrtkama koje su vodili i pridonijeli sadašnjem teškom položaju hrvatskoga gospodarstva. O tome smo razgovarali s urednikom u zagrebačkom časopisu 'Banka' Željkom Ivankovićem. Žarko Vodinelić najprije ga je upitao koliko će, po njegovu mišljenju, otići daleko sadašnja istraga i hoće li uistinu biti privedeni pravdi najkrupniji prekršitelji, i ne samo poslovni ljudi već i političari koji su omogućili zloupotrebe.= Kako nije najjasnije što se stavlja na teret dosadašnjim, u svakom slučaju, štetočinama u nacionalnom bogatstvu, onda će biti vrlo teško i vrlo problematično dovesti ih u objektivnu vezu, u onu vezu koja bi izazivala odgovornost, i kaznenu odgovornost, s političarima. Zapravo, da konkretiziramo. Riječ je o Kutli i eventualnim njegovim političkim zaštitnicima. Jasno je protiv interesa imovine u poduzećima i da se nije vodila politika dobrog gospodara. Na isti način, jednom neformalnom moći su i političari utjecali na Kutlu ili mu pomagali u toj cijeloj priči da se
BRITANSKI RADIO - BBC
2. III. 2000.
Čini se da se u Hrvatskoj zaoštrava istraga protiv ljudi za koje se
sumnja da su se neopravdano bogatili u privatizaciji, ili da su
nezakonito poslovali u razdoblju prošle vlasti i tako nanijeli
štetu tvrtkama koje su vodili i pridonijeli sadašnjem teškom
položaju hrvatskoga gospodarstva. O tome smo razgovarali s
urednikom u zagrebačkom časopisu 'Banka' Željkom Ivankovićem.
Žarko Vodinelić najprije ga je upitao koliko će, po njegovu
mišljenju, otići daleko sadašnja istraga i hoće li uistinu biti
privedeni pravdi najkrupniji prekršitelji, i ne samo poslovni
ljudi već i političari koji su omogućili zloupotrebe.
= Kako nije najjasnije što se stavlja na teret dosadašnjim, u svakom
slučaju, štetočinama u nacionalnom bogatstvu, onda će biti vrlo
teško i vrlo problematično dovesti ih u objektivnu vezu, u onu vezu
koja bi izazivala odgovornost, i kaznenu odgovornost, s
političarima. Zapravo, da konkretiziramo. Riječ je o Kutli i
eventualnim njegovim političkim zaštitnicima. Jasno je protiv
interesa imovine u poduzećima i da se nije vodila politika dobrog
gospodara. Na isti način, jednom neformalnom moći su i političari
utjecali na Kutlu ili mu pomagali u toj cijeloj priči da se
upropasti imovina Tiska, dubrovačkih hotela ili Dubrovačke banke
itd. Vidjet ćemo, dakle, koliko je ova priča utemeljena na
pozitivnim zakonima koji sigurno nisu u Hrvatskoj precizni ni
dobri, dakle koliko se može uklopiti u pozitivno zakonodavstvo,
njegov slučaj, a onda i njegovih zaštitnika.
- Gospodarski kriminal i loše gospodarsko poslovanje stvorili su
užasno tešku financijsku situaciju u zemlji i čini se da nove vlasti
tek sad ustanovljavaju koliko je ona teška. Da su državni fondovi
praktički prazni, da vlast barem kratkoročno neće moći
zadovoljavati sve socijalne potrebe. Može li se onda, na osnovi
toga, u ovom trenutku odrediti barem približno koliko je duboka ta
financijska i gospodarska kriza u Hrvatskoj i što će nova Vlada
morati poduzeti da bi poboljšala situaciju?
= Mi smo zadnjih sedam godina kao ministra financija, ne svih sedam
godina, ali sedam godina je upravljao privredom, imali jednog
mađioničara, vrlo spretnog improvizatora Borislava Škegru. On je
na osnovi dostupnih pokazatelja i sam neki put griješio, neki put
genijalno zaključivao kako stvari stoje, ali, u svakom slučaju,
nije se potrudio da stvari budu jasne, javne i transparentne, da se
sazna kakva je gospodarska i financijska situacija u Hrvatskoj. To
je jedan od najvećih problema u hrvatskom gospodarstvu. Posljednji
news Instituta za javne financije koji je upućen zapravo novom
ministru financija govori o tome što sve u hrvatskim financijama
nije zabilježeno, nije popisano, to su ona čuvena jamstva,
subvencije, nije konsolidirana bilanca u javne financije lokalnih
zajednica, nije konsolidirana razvojna banka, recimo njezine
obveze nisu konsolidirane s državnim proračunom itd. I, naravno,
dogodi se da onda dođe novi ministar financija, da odjednom mu niču
nepoznate stvari. I s druge strane, čini mi se da ova vlast se malo
nije pripremila na to što joj je raditi kad preuzme određene
pozicije. Unaprijed je imala samo teorijske postavke kako se treba
ponašati. Naravno, riječ je i o bolesti prvi put na vlasti. Kada su
deset godina bili u oporbi mogli su samo pričati. Sada su prvi put na
vlasti i kad treći put dođu na vlast, onda će već znati što ih
otprilike čeka i imat će ekipe. Ali to su boljke mlade demokracije.
(BBC)