IT-AT-E-stranke-ntegracije-krize IT-2.II.-AVVENIRE-HAIDER I REAKCIJA EUROPE ITALIJAAVVENIRE2. II. 2000.Populizam se pobjeđuje samo odozdo"Velika je to i ružna zbrka u koju su uključene Europska unija i Austrija glede mogućega
stvaranja vlade u kojoj bi sjedili ministri iz nacionalističke Haiderove stranke. (...)U pogledu načela, zapravo se čini jedinstvenim slučajem da se suverenitet neke zemlje članice u izboru vlade koju smatra najpogodnijom (a na temelju potpuno zakonitih i slobodnih izbora) 'osudi' i 'odbije' takvom brzinom, i, štoviše, preventivno. Na čemu se temelji legitimnost konkretne i specifične akcije Unije? Tko je postavio na dužnost 'čuvara' demokracije čelnike Unije i nekih njezinih zemalja? Zašto bi bilo manje 'uznemirujuće' imati vlade s ministrima komunistima nego s ministrima nacionalistima?Igra je dakle bogata zamkama i nepoznanicama, a odluka da se izloži takvom riziku na kraju bi se pokazala politički 'razboritom' samo uz dvostruku pretpostvaku: da je Haider uistinu osuvremenjena verzija žalosno mnogo poznatijeg austrijskog kaplara, i da bi njegov ulazak u austrijsku vladu značio smrtonosni napadaj na zdravlje demokracije cijele Unije. Za sada, koliko god on bio
ITALIJA
AVVENIRE
2. II. 2000.
Populizam se pobjeđuje samo odozdo
"Velika je to i ružna zbrka u koju su uključene Europska unija i
Austrija glede mogućega stvaranja vlade u kojoj bi sjedili ministri
iz nacionalističke Haiderove stranke. (...)
U pogledu načela, zapravo se čini jedinstvenim slučajem da se
suverenitet neke zemlje članice u izboru vlade koju smatra
najpogodnijom (a na temelju potpuno zakonitih i slobodnih izbora)
'osudi' i 'odbije' takvom brzinom, i, štoviše, preventivno.
Na čemu se temelji legitimnost konkretne i specifične akcije Unije?
Tko je postavio na dužnost 'čuvara' demokracije čelnike Unije i
nekih njezinih zemalja? Zašto bi bilo manje 'uznemirujuće' imati
vlade s ministrima komunistima nego s ministrima nacionalistima?
Igra je dakle bogata zamkama i nepoznanicama, a odluka da se izloži
takvom riziku na kraju bi se pokazala politički 'razboritom' samo
uz dvostruku pretpostvaku: da je Haider uistinu osuvremenjena
verzija žalosno mnogo poznatijeg austrijskog kaplara, i da bi
njegov ulazak u austrijsku vladu značio smrtonosni napadaj na
zdravlje demokracije cijele Unije. Za sada, koliko god on bio
ekstravangantna i uznemirujuća ličnost, nema se prava na takve
usporedbe. A ako bi bilo dovoljno 'diskvalificirati' suparnike
koji nisu sasvim liberalni i demokratični, kako bi učinili da
raspoloženja i interesi koji oni izražavaju nestanu iz društava, ne
bismo mogli objasniti veliki dio povijesti dvadesetog stoljeća.
Populizam i ksenofobija se ne mogu pobijediti odozgo, nego samo
odozdo, sa stalnom i napornom akcijom 'učenja' demokraciji i
slobodi i njihovu nezamjenjivom i dragocjenom značaju unutar
društava koja su pogođena groznicom integracije i međuovisnosti. A
ni u jednom dijelu svijeta nije se vidjelo da se groznica liječi
razbijanjem toplomjera. Uspjeh ekstremističkih formacija (bilo
crvenih, bilo smeđih, jednake su) pokazatelj je toga
neraspoloženja koje treba liječiti. Istodobno je u interesu
stabilnosti samih demokracija da prema autentičnoj demokratskoj
kulturi pogurnu te formacije koje izgleda da oportunistički dijele
samo njezine najpovršnije aspekte. Ne osjećamo nikakvu simaptiju
za Haidera i njegovu stranku. Pitamo se, međutim, ne bi li
prihvaćanje toga izrazito teškog koraka Unije moglo značiti
stvaranje jednog opasnog presedana suprotstavljanja, od sada na
dalje, drugim zemljama u kojima može doći do izbornih rezultata
koji se ne sviđaju. Tko je nepristrani sudac? I na osnovi kojih
mjerila djeluje?", piše Vittorio E. Parsi.