FR-FRANCUSKA-ZAKONI-Politika FRANCUSKA, NOVI ANTITERORISTIČKI ZAKON PIŠE: Frane CetinićPARIZ, 18. studenoga (Hina) - Novi antiteroristički zakon, što je usvojen gotovo jednoglasno u Nacionalnoj skupštini, s ograničenim rokom važenja
do 2003. godine, izaziva oštre reakcije u francuskoj javnosti, posebno udruženja za obranu ljudskih prava.
PIŠE: Frane Cetinić
PARIZ, 18. studenoga (Hina) - Novi antiteroristički zakon, što je
usvojen gotovo jednoglasno u Nacionalnoj skupštini, s ograničenim
rokom važenja do 2003. godine, izaziva oštre reakcije u francuskoj
javnosti, posebno udruženja za obranu ljudskih prava.#L#
Zakon o svakodnevnoj sigurnosti, koji je u petak stupio na snagu,
kad je ministar unutarnjih poslova Daniel Vaillant poslao uputstva
prefektima o bezodovlačnoj primjeni nekih zakonskih odredaba - od
kojih su neke donijete u zadnjem trenutku - kako načinom na koji je
usvojen tako i svojim sadržajem pobuđuje sumnje da više ugrožava
temeljne demokratske slobode nego što uklanja legitimna
strahovanja od terorizma.
Najnovijim zakonom predviđaju se tako pregledi i kontrola
automobila, čak i onih izvan prometa, bez obvezujuće prisutnosti
vozača, jer je neophodna samo nazočnost predstavnika državnog
odvjetništva; proširene su ovlasti čuvara, koji su dobili pravo
pretraživanja torbi i "pretresa" lica na svim osjetljivim
mjestima, na aerodromima, kolodvorima, stadionima ili ulazima u
velike robne kuće...
Budući da veliki broj čuvara zapošljavaju privatne službe zaštite,
to otvara pitanje privatizacije - i zlouporaba - poslova i zadataka
javne i osobne sigurnosti.
Jednom od novousvojenih mjera kažnjavat će se s šest mjeseci
zatvora, ili globom od 50 tisuća franaka, svatko tko bude uhvaćen
bez vozne ili metro karte više od deset puta na godinu. Ono što je
bio puki prekršaj postaje, dakle, delikt koji pogađa
najsiromašnije, od klošara do beskućnika i nezaposlenih.
Isto tako, policija je ovlaštena uredovati u slučaju "zadržavanja"
mladih u predvorjima stambenih zgrada.
Mnogi se, stoga, i s razlogom pitaju kakvu vezu imaju ovakovi
"prijestupnici" s međunarodnim - "talibanskim" - terorizmom.
Politika "debele batine", ili "klopka za svakoga", bio je oštar
Noel Mamere, predsjednički kandidat "zelenih" na idućim izborima.
S izuzetkom "zelenih", sve su ostale političke stranke glasovale u
prilog zakona kojim se jačaju "antiterorističke mjere":
predizborna groznica nije najpogodniji trenutak za umjerenost kad
su posrijedi pitanja osjetljiva privatne i javne sigurnosti.
No, uznemirenje je izazvala činjenica da je "dosluhom svih", slogom
političke klase koja nadilazi podjele po crti vlast/opozicija,
izbjegnuta procedura podnošenja zakona na odobrenje Ustavnome
vijeću, najvišem državnom organu koji brine nad ustavnošću
pojedinačnih zakona.
Predsjednik veoma utjecajne Lige za ljudska prava, Michel Tubiana,
interpelira one koji imaju pravo sazivanja sjednice Ustavnog
vijeća: predsjednika republike, predsjednika vlade i predsjednike
dvaju domova skupštine te upozorava: "Postoji nedvojbeno malo
primjera da neki zakon, kojim se ograničavaju temeljne slobode,
nije bio stavljen na uvid Ustavnome vijeću".
Prema Tubiani, izjavu kojega navodi jučerašnji Liberation, "vlada
nije htjela preuzeti takav rizik", dati zakon u proceduru pred
Ustavnim vijećem, "jer zna da je po svojoj naravi protuustavan".
Uznemirenje je to veće što su slična zakonska ograničenja i mjere
donijete, ili su u pripremi, i na europskoj razini: posebno odluka o
jačanju zakonske i policijske suradnje, proširenje definicije
terorističkog čina i odricanje od nacionalnih procedura
ekstradicije uvođenjem jedinstvenog europskog naloga za
uhićenjem, sve to u odsustvu izgradnje "protuvlasti" nužnih za
uspješno funkcioniranje demokracije: na primjer, europsko
tužiteljstvo koje bi usmjeravalo rad policije, sudska instanca
nadležna za obranu "europskih sloboda" i, poglavito, zajednički
europski kazneni zakonik.
"Teroristički čin" bi tako najnovijim prijedlozima na europskoj
razini - na razini "ultra-liberalne i mondijalističke Europe",
kako naglašavaju njeni kritičari - obuhvatio i "svaku prijetnju
institucijama", zatim "ugrožavanje ili rušenje političkih,
ekonomskih ili socijalnih ustroja" neke zemlje. Ukratko: dobro
znana "obrana ustavnoga poretka".
(Hina) fcet sv
(Hina) fcet sv