WASHINGTON, 23. listopada (Hina) - Četvorica visokih dužnosnika Pentagona i britanskog ministarstva obrane danas će odlučiti koji od dva ponuđena vojna zrakoplova budućnosti će biti građena, prvi put za potrebe svih rodova američke
vojske ali i s pogledom prema inozemnim kupcima.
WASHINGTON, 23. listopada (Hina) - Četvorica visokih dužnosnika
Pentagona i britanskog ministarstva obrane danas će odlučiti koji
od dva ponuđena vojna zrakoplova budućnosti će biti građena, prvi
put za potrebe svih rodova američke vojske ali i s pogledom prema
inozemnim kupcima.#L#
Državni tajnik zrakoplovstva James Roche i državni tajnik
mornarice Gordon England, te dvojica neimenovanih britanskih
vojnih dužnosnika trebaju odlučiti hoće li budući zajednički
jurišni lovac-bombarder (JSF) imati oznaku Boeinga ili Lockheed
Martina.
Njihovu odluku u srijedu treba potvrditi združeni stožer američke
vojske i najbliži suradnici ministra obrane Donalda Rumsfelda, a
sam ministar će je objaviti u petak popodne po mjesnom vremenu.
Odluka ima ogromnu vojnu ali i ekonomsku težinu. U situaciji u kojoj
civilno zrakoplovstvo trpi teške gubitke, dobiti posao u kojem se
Pentagon obvezao kupiti tri tisuće JSF-a po cijeni od 200 milijardi
dolara, više je od glavnog dobitka na lutriji. JSF bi trebao biti
prvi poslijeratni vojni zrakoplov kojeg bi u istoj izvedbi
koristili američko ratno zrakoplovstvo i mornarica i marinci.
Stručnjaci procjenjuju da je međunarodno tržište bar toliko koliko
američko, mada se ne kaže kad bi bio dopušten izvoz JSF-a i s kakvom
opremom. Britanci su si unaprijed zajamčili prvenstvo ne samo time
što su najbliži američki vojni saveznik nego i uplatom 2 milijarde
dolara u razvoj tog zrakoplova.
Vjeruje se da više izgleda ima Lockheed Martin jer se njihov
prototip pokazao stabilniji od Boeingova, mada je ovaj drugi
višenamjenski i raznovrsniji.
Boeingov prototip jednomotornog JSF-a polijeće s vrlo kratkih
uzletišta, raspon brzina mu je od podzvučnih do nekoliko puta većih
od brzine zvuka a može slijetati okomito. Pri svemu je još
"nevidljiv" radarima.
Iako se čuju pitanja ima li američka vlada novaca da u sadašnjoj
situaciji i uz povećane vojne izdatke kupuje ovako skupe
zrakoplove, malo je vjerojatno da će se odustati od modernizacije
koja je najavljivana već desetak godina i u koju je dosad uloženo
toliko novca.
Dvije velike tvrtke koje su u ranijoj fazi ispale iz utrke za
gradnju JSF-a priklonile su se svaka jednome od sadašnjih takmaca.
McDonnell Douglas od 1996. godine surađuje s Boeingom a Northrop
Grumman je uz britanski BAE postao partner Lockheed Martinu.
Prošle godine se iz krugova administracije tadašnjeg predsjednika
Billa Clintona čulo i za mogućnost da Boeing i Lockheed Martin
podijele posao kao što sada čine s Lockheedovim lovcem F-22 za koji
trećinu dijelova i opreme rade u Boeingu.
Dobije li posao Boeing će zaposliti još oko 8.000 radnika u svom
sjedištu u Seattleu i tvornici u St. Lousu, dok će Lockheed Martinu
biti potrebno oko 4.500 novih radnika u pogonima u Fort Worthu.
Vojni stručnjaci misle da će JSF biti posljednji jurišni zrakoplov
kojim će upravljati čovjek. Budućnost ratnog zrakoplovstva oni
vide u bespilotnim, kompjutorski upravljanim letjelicama.
(Hina) fp sb
(Hina) fp sb