ZAGREB/LONDON, 3. listopada (Hina) - Kriza švicarske zrakoplovne kompanije Swissair, financijski problemi s kojima je suočena belgijska Sabena, rezanje broja zaposlenih u gotovo svim većim zrakoplovnim kompanijama, navodi na pitanje
kakva je budućnost europskih kompanija.
ZAGREB/LONDON, 3. listopada (Hina) - Kriza švicarske zrakoplovne
kompanije Swissair, financijski problemi s kojima je suočena
belgijska Sabena, rezanje broja zaposlenih u gotovo svim većim
zrakoplovnim kompanijama, navodi na pitanje kakva je budućnost
europskih kompanija. #L#
Iako su američki prijevoznici mnogo jače pogođeni prošlomjesečnim
terorističkim napadom na New York i Washington, i europski
prijevoznici bilježe pad broja putnika, porast troškova osiguranja
te snažan pad cijena svojih dionica na burzama, javljaju svjetske
agencije.
British Airways najavljuje otpuštanje 7.000 radnika, Virgin
Atlantic 1.200, nizozemski KLM i španjolska Iberija upozoravaju da
očekuju gubitke u ovoj godini, njemačka Lufthansa je zasad tek
ukinula tri zrakoplovne linije preko Atlantika i objavila da neće
do daljnjega zapošljavati nove radnike.
Skandinavski SAS najavljuje smanjenje kapaciteta, kao i irski
prijevoznik Aer Lingus, koji će uz to otpustiti i 600 privremeno
zaposlenih. Air France zasad planira zaustaviti nova
zapošljavanja, ali će i rashodovati 17 zrakoplova, umjesto da
završe na servisu.
Zrakoplovni prijevoznici koji su i prije terorističkih napada
poslovali s gubicima, poput British Airwaysa i Swissaira, sada su
pod najvećim pritiskom. Usporavanje gospodarskog rasta od početka
ove godine utjecalo je na smanjenje broja putnika, posebno u
poslovnoj klasi, koja uz prvu klasu čini najveći dio prihoda avio-
kompanija. I baš tada većina je zrakoplovnih kompanija bila
prisiljena pregovarati s pilotima o njihovim plaćama. Istodobno,
porasli su i troškovi goriva, koji čine 10 posto ukupnih
operativnih troškova kompanija.
Međunarodno udruženje zrakoplovnog transporta (IATA) procijenilo
je da će ukupni gubici svjetske zrakoplovne industrije ove godine
doseći 10 milijardi američkih dolara.
Analitičari, pak, kažu da je teško procijeniti kad bi se ponovno
mogli poboljšati uvjeti poslovanja zrakoplovnih kompanija.
Koristeći iskustva iz Zaljevskog rata prije 10 godina, kada je, po
prvi puta u povijesti, zabilježen veliki pad prometa zrakoplovima,
može se zaključiti da bi oporavak mogao uslijediti nakon što završe
najavljene američke vojne akcije u Afganistanu.
No, budući je riječ o mnogo opasnijem neprijatelju, ovoga puta
povratak putnika u zračne luke mogao bi se dogoditi i mnogo kasnije,
kažu analitičari.
Za putnike sadašnja situacija u zrakoplovnoj industriji donosi i
neke dobre vijesti. Naime, kompanije se svim sredstvima bore da
popune prazne zrakoplove, pa putničke karate prodaju uz velike
popuste.
(Hina) sbo nb
(Hina) sbo nb