US-RATOVI-Parlament-Vlada-Ratovi VOA 24. IX. POVIJESNI I PRAVNI ASPEKTI OBJAVE RATA U AMERICI GLAS AMERIKE - VOA24. IX. 2001.Objava rata - povijest i pravni aspekti. Prilog Neala Lavona.Predsjednik George Bush je u više navrata
posljednjih dana spominjao da su teroristički napadi na New York i Washington predstavljali 'ratne čine'. Izjave takvog sadržaja davali su i drugi visoki američki dužnosnici. Međutim, predsjednik Bush nije pozvao Kongres Sjedinjenih Država da navijesti rat bilo kome, što bi se po ustavu trebalo učiniti ako se radi o ratnom stanju. Naš novinar Neal Lavon izvještava o pravnoj ustanovi objave rata od strane Kongresa, te o nekim slučajevima iz povijesti, kada je do nje došlo.'Svijet ćemo u borbu protiv terorizma okupiti svojom hrabrošću. U toj borbi nećemo odustati, nećemo se predati, i na kraju ćemo odnijeti pobjedu', ovim je riječima predsjednik George Bush prošli tjedan navijestio opću američku kampanju protiv globalnog terorizma. Kampanja će imati svoju diplomatsku, obavještajnu, vojnu, policijsku komponentu. Prema ustavu, američki predsjednik je vrhovni zapovjednik američkih oružanih snaga. Ali rat objavljuje Kongres Sjedinjenih Država. Utemeljitelji ove države smatrali su prije više od 225
GLAS AMERIKE - VOA
24. IX. 2001.
Objava rata - povijest i pravni aspekti. Prilog Neala Lavona.
Predsjednik George Bush je u više navrata posljednjih dana
spominjao da su teroristički napadi na New York i Washington
predstavljali 'ratne čine'. Izjave takvog sadržaja davali su i
drugi visoki američki dužnosnici. Međutim, predsjednik Bush nije
pozvao Kongres Sjedinjenih Država da navijesti rat bilo kome, što
bi se po ustavu trebalo učiniti ako se radi o ratnom stanju. Naš
novinar Neal Lavon izvještava o pravnoj ustanovi objave rata od
strane Kongresa, te o nekim slučajevima iz povijesti, kada je do nje
došlo.
'Svijet ćemo u borbu protiv terorizma okupiti svojom hrabrošću. U
toj borbi nećemo odustati, nećemo se predati, i na kraju ćemo
odnijeti pobjedu', ovim je riječima predsjednik George Bush prošli
tjedan navijestio opću američku kampanju protiv globalnog
terorizma. Kampanja će imati svoju diplomatsku, obavještajnu,
vojnu, policijsku komponentu.
Prema ustavu, američki predsjednik je vrhovni zapovjednik
američkih oružanih snaga. Ali rat objavljuje Kongres Sjedinjenih
Država. Utemeljitelji ove države smatrali su prije više od 225
godina da će na taj način ograničiti i uravnotežiti ovlasti između
dvije najutjecajnije grane vlasti: izvršne i zakonodavne. Upravo
zbog toga službene objave rata u američkoj povijesti bile su
razmjerno rijetke pojave.
Rat je službeno bio naviješten Britaniji 1812., Meksiku 1846.,
Španjolskoj 1898., Njemačkoj 1917., te ponovno Njemačkoj, Japanu i
Italiji 1941. godine. Kongres rijetko objavljuje rat u prošlih 60
godina, američki su vojnici često upućivani u inozemstvo, ali zato
nije bila potrebno i službeno objavljivanje rata od strane
Kongresa.
Najupečatljiviji slučajevi takve prakse su Koreja i Vijetnam, kaže
Donald Robinson, profesor političkih znanosti na koledžu Smith.
= Rat se nije objavljivao niti u jednom od ta dva sukoba. U slučaju
Koreje predsjednik se Truman oslanjao na rezoluciju Ujedinjenih
naroda. Kada je Vijetnam u pitanju, predsjednik Johnson se oslanjao
na kongresnu rezoluciju o Zaljevu Tonkin koja mu daje sve ovlasti da
se suprotstavi komunističkoj agresiji u jugoistočnoj Aziji.
Godine 1991. predsjednik George Bush, otac sadašnjega američkog
predsjednika, tražio je da Kongres službeno objavi svoju potporu
vojnoj intervenciji u Zaljevu. Kongres je to velikom većinom
glasova i učinio. Ali nije se radilo o objavi rata, već autorizaciji
uporabe sile.
Razliku između te dvije kategorije objašnjava direktor Odjela za
proučavanje američke politike na Sveučilištu American u
Washingtonu James Thurber.
= Kada izglasuje objavu rata Kongres predsjedniku daje goleme nove
ovlasti. I onda je te ovlasti teško ponovno oduzeti predsjedniku
kada rat završi. Zbot toga Kongres nije baš presretan kada treba
službeno objaviti rat nekoj zemlji, pa umjesto toga izdaje
autorizaciju uporabe vojne sile.
Od 1973. zamjetni su napori da Bijela kuća i Kongres u potpunosti
surađuju kada se američke postrojbe bore u inozemstvu. Na to poziva
i zakon iz te godine koji je usvojen bez obzira na veto tadašnjeg
predsjednika Richarda Nixona. Zakon predsjednika i Kongres čini
partnerima u vođenju rata.
= Prema tom zakonu, Kongres mora biti obavještavan o tome što se
događa. Tijekom 2001. Kongres je zaprimio 84 izvješća o stanju
postrojbi koje se nalaze u inozemstvu. Prema tome, Kongres želi
poduprijeti predsjednika, ali želi također da se predsjednik s njim
konzultira. Kongres želi izraziti svoje mišljenje, a ako
predsjednik nije uspješan Kongres ga svejedno može slobodno
kritizirati, objašnjava James Thurber.
U prošlom su desetljeću česte bile napetosti oko slanja američkih
snaga u Aziju, na Srednji Istok, Afriku i na Balkan. Ali kongresna
potpora odmazdi zbog napada 11. rujna vrlo je glasna. U ovom
trenutku malo je onih koji se obaziru na to radi li se o službenoj
objavi rata ili pak samo o autorizaciji za uporabu vojne sile. Jer
obje su grane vlasti jedinstvene u svojoj želji da se kazne
odgovorni za napade na Svjetski trgovinski centar i Pentagon.
(VOA)