ZAGREB, 21. rujna (Hina) - Hrvatska Vlada u redovitu je saborsku proceduru uputila prijedlog novog zakona o obrani, koji bi u Hrvatskom Saboru trebao biti donesen do kraja ove ili početkom iduće godine, kada bi počela reforma sustava
obrane, a novi zakon donosi i znatno drukčija rješenja i utvrđuje ovlasti Predsjednika Republike, Vlade i Sabora u donošenju važnih odluka iz područja obrane i sigurnosti zemlje.
ZAGREB, 21. rujna (Hina) - Hrvatska Vlada u redovitu je saborsku
proceduru uputila prijedlog novog zakona o obrani, koji bi u
Hrvatskom Saboru trebao biti donesen do kraja ove ili početkom
iduće godine, kada bi počela reforma sustava obrane, a novi zakon
donosi i znatno drukčija rješenja i utvrđuje ovlasti Predsjednika
Republike, Vlade i Sabora u donošenju važnih odluka iz područja
obrane i sigurnosti zemlje. #L#
Zakonom se detaljno uređuje obrambeno ustrojstvo i funkcioniranje
obrambenog sustava, nadležnosti tijela državne vlasti u području
obrane, te zapovijedanje i demokratski nadzor nad Oružanim
snagama.
Značajna novina predloženog zakona je balans u odlučivanju u
sustavu obrane između triju najviših institucija države -
Predsjednika Republike, Vlade i Sabora.
Temeljni dokumenti u području obrane bili bi Strategija obrane RH,
temeljni konceptualni dokument, koju bi donosio Sabor na prijedlog
Vlade i uz suglasnost predsjednika države. Slijedi Vojna
strategija kojom bi se detaljnije razradile vojne sposobnosti
Oružanih snaga, a donosio bi je predsjednik države kao Vrhovni
zapovjednik Oružanih snaga, i Plan obrane koji bi donosila Vlada, a
prema kojem bi nositelj obrambenih priprema planirao vlastito
sudjelovanje u obrani bez obzira na područje njegove nadležnosti u
okviru obrambenog sustava.
Hrvatski sabor bi, neposredno i preko nadležnih institucija,
demokratski nadzirao rad Oružanih snaga, odlučivao o visini
sredstava za financiranje obrane, donosio dugoročni plan razvoja
Oružanih snaga i utvrđivao stanje neposredne ugroženosti i ratno
stanje.
Parlament bi također trebao odlučivati o izlasku ili djelovanju
Oružanih snaga izvan granica RH, odnosno o ulasku ili djelovanju
oružanih snaga drugih država na hrvatskom teritoriju.
Važna je novina da će, prema novopredloženom zakonu, Hrvatski sabor
davati mišljenje o imenovanju i razrješenju načelnika Glavnog
stožera Oružanih snaga.
Načelnika Glavnog stožera OS-a, kako stoji u predloženom zakonu,
imenuje i razrješuje Predsjednik Republike, a na prijedlog Vlade i
nakon pribavljenog mišljenja nadležnog saborskog Odbora. Osim što
će, kao vrhovni zapovjednik Oružanih snaga, imenovati i
razrješavati načelnika Glavnog stožera, u Predsjednikovoj je
nadležnosti i imenovanje i razrješenje časnika u Oružanim snagama
na ustrojbenim mjestima brigadira, generala i admirala.
Predsjednik Republike također će davati suglasnost na prijedlog
Strategije i Plana obrane, odlučivati o veličini sastava i
mobilizacijskom razvoju Oružanih snaga, donositi Vojnu
strategiju. U njegovoj će ovlasti biti i definiranje vojnih
područja u državi, a na prijedlog Vlade odlučivao bi i o općoj
mobilizaciji. Na prijedlog ministra obrane i u skladu sa
Strategijom obrane, predsjednik države donosio bi obvezujuće
smjernice za izgradnju borbene spremnosti Oružanih snaga.
Važna je odredba novog zakonskog teksta da Predsjednik Republike
daje svoje mišljenje o postupku imenovanja ministra obrane. Kako je
predloženo, ministar obrane obavljat će stručne poslove za
Predsjednika Republike, odnosno vrhovnog zapovjednika Oružanih
snaga, a u skladu s njegovim ovlastima u području obrane. Ministar
obrane vrhovnom će zapovjedniku odgovarati za izvršavanje
zapovijedi.
Zakonom se definira da će u mirnodopsko vrijeme Predsjednik
Republike, koji je vrhovni zapovjednik Oružanih snaga,
zapovjedanje OS-a ostvarivati preko ministra obrane. U stanju
neposredne ugroženosti i ratnom stanju Predsjednik Republike, kao
vrhovni zapovjednik, izravno bi izdavao zapovijedi, a izdavao bi ih
načelniku Glavnog stožera i istodobno o njima obavještavo ministra
obrane.
U nadležnosti Ministarstva obrane bila bi izrada prijedloga
Strategije obrane RH, donošenje ustroja zapovjedništva i postrojba
OS-a, izrada dugoročnog plana razvoja OS-a i niz drugih pitanja
važnih za funkcioniranje sustava obrane.
Glavni stožer Oružanih snaga ustrojio bi se u okviru Ministartva
obrane, dok bi imenovanje i razrješenje načelnika GS-a, kako je
ranije navedeno, bilo u nadležnosti predsjednika držve.
U predloženom se zakonu definiraju i nadležnosti hrvatske Vlade u
području obrane, pa bi tako Vlada (Ministarstvo obrane) Saboru
predlagala Strategiju obrane i visinu sredstava za financiranje
obrane, te donosila Plan obrane.
Vrhovnom bi zapovjedniku predlagala opću mobilizaciju, uvođenje
mjera pripravnosti i mobilizaciju Oružanih snaga.
Novim Prijedlogom zakona o obrani vojna obveza definirana je kao
dužnost svih za to sposobnih građana, a sastojala bi se od novačke
obveze, obveze služenja vojnog roka, odnosno civilne službe i
obveze služenja u pričuvnom sastavu Oružanih snaga.
Zahtjev za civilno služenje vojnog roka, prema predloženim
odredbama, mogao bi podnijeti novak nakon uvođenja u vojnu
evidenciju, kao i ročnik za vrijeme služenja vojnog roka.
Predloženim se zakonom ne uređuje obveza sudjelovanja u civilnoj
službi, jer će se to pitanje urediti posebnim zakonom.
Vojni rok služio bi se šest mjeseci, a Vrhovni zapovjednik mogao bi
na prijedlog ministra obrane, donijeti odluku da se ročnicima u
ratnom stanju i stanju neposredne ugroženosti zemlje produlji
vojni rok najviše za 30 dana.
(Hina) dg sšh
(Hina) dg sšh