US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Organizacije/savezi IHT 22. VIII. MEĐUNARODNI SUD ZA ZLOČINE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE22. VIII. 2001.Zabraniti Međunarodni sud za zločine(?) bilo bi krivo "Mogućnosti za
realizaciju Međunarodnog kaznenog suda, barem trenutno, ne izgledaju velike. Clintonova administracija potpisala je potrebni sporazum krajem prošle godine, no nevoljko. Nitko ne vjeruje da će ga Senat odobriti. Republikanski čelnici u parlamentu sponzorirali su nacrt zakona- povezan sa zakonom koji bi oslobodio novac kojim bi, pak, trebalo isplatiti zaostale dugove Ujedinjenim Narodima- a on bi ozbiljno potkopao međunarodni sud, ratificirale ga SAD ili ne. Bushova administracija nije izrazila entuzijazam u svezi suda i navodno raspravlja o poništenju potpisa sporazuma. Bushova administracija već je odbila, ili izrazila ozbiljne rezerve u svezi desetak međunarodnih sporazuma; sud je izgleda slijedeći u nizu. No odustati sada značilo bi odaslati krivi signal svijetu a bila bi to i ozbiljna pogreška. Američki interesi osnivanjem Međunarodnog kaznenog suda, koji bi pomogao spriječiti krvoprolića kojima smo nedavno bili svjedoci u Bosni i Ruandi, unaprijedio bi američke interese. Ako SAD sada odustane, to bi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
22. VIII. 2001.
Zabraniti Međunarodni sud za zločine(?) bilo bi krivo
"Mogućnosti za realizaciju Međunarodnog kaznenog suda, barem
trenutno, ne izgledaju velike. Clintonova administracija
potpisala je potrebni sporazum krajem prošle godine, no nevoljko.
Nitko ne vjeruje da će ga Senat odobriti.
Republikanski čelnici u parlamentu sponzorirali su nacrt zakona-
povezan sa zakonom koji bi oslobodio novac kojim bi, pak, trebalo
isplatiti zaostale dugove Ujedinjenim Narodima- a on bi ozbiljno
potkopao međunarodni sud, ratificirale ga SAD ili ne. Bushova
administracija nije izrazila entuzijazam u svezi suda i navodno
raspravlja o poništenju potpisa sporazuma.
Bushova administracija već je odbila, ili izrazila ozbiljne
rezerve u svezi desetak međunarodnih sporazuma; sud je izgleda
slijedeći u nizu. No odustati sada značilo bi odaslati krivi signal
svijetu a bila bi to i ozbiljna pogreška. Američki interesi
osnivanjem Međunarodnog kaznenog suda, koji bi pomogao spriječiti
krvoprolića kojima smo nedavno bili svjedoci u Bosni i Ruandi,
unaprijedio bi američke interese. Ako SAD sada odustane, to bi
značilo udaljavanje od procesa koji bi sud mogao učiniti sukladnim
s američkim interesima i udaljavanje od američke tradicije pionira
međunarodne pravde.
Kao veleposlanik pri UN-u, na početku rimskih pregovora glede
sporazuma za Međunarodni kazneni sud 1998. godine, zabrinutosti
SAD-a sam iznio prilično jasno. Američka uključenost rezultirala
je promjenama koje su se uklonile mnoge od tih američkih početnik
briga.
Npr., u sporazumu se iznosi kako bi se sud morao pokoravati
nacionalnim sistemima kada je posrijedi gonjenje i osuđivanje
zločinaca. SAD se izborila i za sporazum da će se sud baviti samo
najgorim međunarodnim zločinima- genocidom, ratnim zločinima i
zločinima protiv čovječnosti.
Pomogli smo povesti uspješne pregovore glede pravila postupka
suđenja, dokaza i u svezi toga kako opisivati elemente zločina koji
bi došli pod jurisdikciju suda.
Unatoč svemu, sporazum kojim bi se osnovao sud sadrži i neke
zabrinjavajuće dvosmislenosti i pitanja koja su ostala otvorena za
kasnije revizije zemljama koje su ga ratificirale, kao i povremenim
komisijama za reviziju. Prilika da se te dvosmislenosti razriješe
snažan je razlog da se SAD ostane uključen i dalje. Trenutno,
jurisdikciji suda se može pridodati i nejasno definirani zločin
'agresije'. No Amerika i njeni saveznici ponekad će morati
koristiti i silu kako bi zaštitili nacionalne interese i obranili
slobodu, kao što je to nedavno učinjeno na Kosovu. Tradicionalni
autoritet Vijeća Sigurnosti UN-a u ovom području mora biti
prihvaćen(...). Postoji i mogućnost postojanja tužitelja, kojega
pokreću politička uvjerenja ili ambicije, koji pokušava ostvariti
svoj određeni plan putem suda. Ako SAD ostane uključen u ovaj
projekt, može sudjelovati u pregovaranju glede naputaka koje
tužitelj treba slijediti.
SAD može pomoći odlučiti i to kako će sud određivati što je
nacionalni sud, jezikom sporazuma rečeno, 'koji nije voljan ili
nije sposoban istinski izvršiti ispitivanje ili suđenje.'
U sklopu pregovora i revizija koje su u tijeku, SAD mora osigurati
da će sud poštovati demokratski određena rješenja za počinjene
zločine, kao što je južnoafrička komisija za utvrđivanje istine ili
uvjete mirovnih nagodbi koji pomažu okončati civilne ratove. Takvi
odbori i nagodbe nikada u potpunosti ne zadovoljavaju sve strane.
Međunarodnom kaznenom sudu ne smije se dozvoliti da do njih dođe
nasumce.
Konačno, ako nastavi biti uključen, SAD će imati odlučnu riječ u
odabiru sudaca i tužitelja.
Na kraju, neki oblik kaznenog suda će biti ostvaren. Mogao bi to
biti dobar ili osrednji sud, ili pak istinski opasan. No SAD neće
biti u stanju utjecati na rezultat ako ne bude uključen u proces
njegovog osnivanja. Predsjednik George W. Bush trebao bi istaknuti
ozbiljne brige SAD-a i pravo da se bori za ključne promjene- dok to
još može. Članovi Kongresa, vođeni senatorom Christopherom Doddom,
predložili su kompromisni zakon koji predlaže upravo to. Njihov
nacrt zakona potiče SAD da ostane uključen istovremeno štiteći
američke građane i članove vojske od politiziranih suđenja
Međunarodnog kaznenog suda ili drugih stranih sudova. Ako promjene
koje predlaže SAD budu provedene a sud se pokaže korisnim,
predsjednik bi trebao izvršiti pritisak na Senat da ratificira
sporazum. Ako do napretka ne dođe a rad suda se pokaže
neprihvatljivim, SAD će imati mnogo prilika poduzeti osvetničke
mjere, uključujući i financijske i druge sankcije. Međunarodni
kazneni sud nije lijek protiv svih bolesti. Jedino dugoročno
rješenje za genocid i druge strašne zločine globalno je širenje
demokracije. No stalni sud, koji bi djelovao mudro, unutar odredbi
sporazuma koje SAD može prihvatiti, obećava pridonijeti svjetskom
arsenalu za borbu protiv masovnog kršenja ljudskih prava", piše
Bill Richardson, predsjednik 'Freedom House'-a, bivši
veleposlanik SAD-a pri UN-u tijekom Clintonove administracije, za
'The New York Times', a prenosi list.