IT-E-globalizacija-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije IT-17.7.-LA REPUBBLICA-GLOBALIZACIJA ITALIJALA REPUBBLICA17. VII. 2001.Uoči skupa G8 siromaštvo ponovno izaziva skandal"(...) Gorljivost bez presedana koja je uskomešala
razdoblje prije skupa G8 potaknula je veliki niz zaključaka. Pokušat ću sastaviti njihov popis.1. Zbog nesporazuma ili neodređenosti koje nosi dvočlan izraz globalizacija-antiglobalizacija, činjenica je da je prvi puta nakon mnogo vremena jedan pokušaj opisa suvremenog svijeta zainteresirao široku javnost. Zasluženo nepovjerenje prema ideologiji za sobom je odvuklo i odustajanje od pokušaja objašnjavanja svijeta. Otkriće njegove složenosti u najvećoj se mjeri pretvorilo u pristupanje pojedinostima i nezainteresiranost za udaljenije obzore. A to se sada preokrenulo u obnovljenu pozornost, znatiželju i osjetljivost. (...) 2. Predstojeći skup G8 je na svijetlo iznio, prije nego spektakularnost 'naroda iz Seattlea', široko i radišno mnoštvo aktivnosti i udruga koje rade na velikim i malim pitanjima planeta. I istaknuo je udaljenost i neznanje velikog dijela profesionalne politike u odnosu na probleme svijeta. (...)
ITALIJA
LA REPUBBLICA
17. VII. 2001.
Uoči skupa G8 siromaštvo ponovno izaziva skandal
"(...) Gorljivost bez presedana koja je uskomešala razdoblje prije
skupa G8 potaknula je veliki niz zaključaka. Pokušat ću sastaviti
njihov popis.
1. Zbog nesporazuma ili neodređenosti koje nosi dvočlan izraz
globalizacija-antiglobalizacija, činjenica je da je prvi puta
nakon mnogo vremena jedan pokušaj opisa suvremenog svijeta
zainteresirao široku javnost. Zasluženo nepovjerenje prema
ideologiji za sobom je odvuklo i odustajanje od pokušaja
objašnjavanja svijeta. Otkriće njegove složenosti u najvećoj se
mjeri pretvorilo u pristupanje pojedinostima i nezainteresiranost
za udaljenije obzore. A to se sada preokrenulo u obnovljenu
pozornost, znatiželju i osjetljivost. (...)
2. Predstojeći skup G8 je na svijetlo iznio, prije nego
spektakularnost 'naroda iz Seattlea', široko i radišno mnoštvo
aktivnosti i udruga koje rade na velikim i malim pitanjima planeta.
I istaknuo je udaljenost i neznanje velikog dijela profesionalne
politike u odnosu na probleme svijeta. (...)
3. Postoji obnovljeni sukob generacija. (...) Ovoga puta postoje
bar dvije velike novosti. Prva, da među starijima i mladima postoji
tehnološki jaz, odnosno, lingvistički, odnosno kulturni
neusporediv s onim iz 1968. Druga je razlika u izmijenjenom
demografskom odnosu dobnih skupina. Današnji se svijet još može
grubo opisivati prema podjeli sjever-jug, u kojoj su odlučujuće
suprotnosti između bogatstva i siromaštva, između dugovječnosti i
mladosti. Mladima iz bogatih zemalja, jednom njihovu dijelu,
naravno, konačno je stigla vijest o gladi, nepravdi i apsurdima
svijeta. Stariji su to već znali, pa su to, dakle zaboravili.(...)
4. Stajalište katoličke crkve sada ima drugačiji i neočekivani
značaj. Poziv u korist argumenata siromašni protiv bogatih i
moćnih, i prava osoba protiv interesa profita, već je dugo
eksplicitan u Papinim istupima. (...) Znakovito je da se dio
katoličkog svijeta ljuti zbog institucionalnog izlaganja, kojemu
spočitava podložnost političkog ljevici. To je pogreška, rekao
bih, velike kratkovidnosti i brzopletosti, jer je bar isto toliko
vjerojatno da je crkveni antikapitalizam, da ga tako nazovemo,
napravljen tako da još više liši političku ljevicu tradicionalnog
identiteta. (...)
6. Ostajući pri istoznačnicama za spašavanje konzervativne i
promijenjene ljevice 'globalizacija prava' mogla bi izgledati kao
osuvremenjivanje internacionalizma. Internacionalizam je bilo
lijepo Evanđelje, šteta što su mu korijene potkopali najprije
kolonijalističko sudioništvo, a potom ponovni pad u nacionalizam.
U svojem najdespotskijem i najbirokratskijem obliku, onom
sovjetskog komunizma, poslužio je za grubo gušenje nacionalnih
kultura i nacionalnog duha, i zato je pojačao zagovaranje države.
Oživljena u dramatičnom slučaju 'humanitarne nadležnosti',
privrženost zagovornika države nacionalnom suverenitetu traži
prostor u shvaćanju borbe protiv divlje i multinacionalne
globalizacije: sjedište je zakonitosti, odnosno politike koju se
može demokratski nadzirati putem izabranih parlamenata,
nacionalna država, dok golema moć multinacionalnih tvrtki i
njihovih institucija (MMF, Svjetska banka, WTO, i zasigurno G8,
itd.) ruši granice države a s njima zakonitost i demokraciju.
Činjenica da su u 'pokretu' snažno prisutne razne ideološki
'pacifističke' sastavnice, vjerske ili laičke, pa zato u načelu
protivne korištenju međunarodne sile, dodatno komplicira tu čudnu
senilnu vezanost na državnu suverenost.
7. Pitanje granica srce je problema. Postoje neprestani ratovi za
određivanje granica. A schengenska Europa je srušila svoje granice
i podigla još tvrđe prema siromašnim strancima, koji su zbog toga
nazvani 'extracomunitari'. Nasuprot tome, roba i novac (i
komunikacija radi njihove razmjene) kreću se nesmetano, ne
obazirući se na granice, dovodeći u opasnost gospodarstva, načine
života i lokalne kulture: što potiče pozive na obranu tradicija i
kultura. No 'pokret', koji je poglavito nasljednik ekološkog iz
sedamdesetih godina, ne bi trebao zaboraviti kako se s njegove
točke gledanja iskazalo pitanje granica. Oni su otkrili kisele kiše
i da oblaci ne poštuju granice. Nije bilo dovoljno smanjiti
vlastito zagađenje kako bi se zaštitilo svoje šume. Černobilski
oblak nije se zaustavio na granici. Dakle, ekološko gledište,
odnosno gledište spašavanja zemlje, razložno je postavilo pitanje
granica. Samo što je povijest morala malo prepustiti korak
zemljopisu: sudbini zemlje. 'Pokret' koji se tada obnavljao, ili se
rađao, duboko u sebi imao je težnju za promjenom života, postavljao
se prema van s nužnošću prelaska granica. Moglo bi se kazati da je
njegovo otkriće bilo globalno. (...)", piše Adriano Sofri.