HR-PIVOVARE-SLOVENCI-Poljoprivreda GS: SLOVENSKE PIVOVARE U POHODU NA HRVATSKO TRŽIŠTE? Piše: Miroslav Kuskunović ZAGREB, 13. srpnja (Hina) - Povezivanje slovenskih pivovara Laško i Union koje kontroliraju 90 posto slovenskog tržišta
izazavalo je veliko zanimanje u "pivarskim" krugovima Hrvatske posebice stoga što će tim slovenskim tvrtkama to povezivanje omogućiti snažniji nastup na tržištima jugoistočne Europe te činjenice da u Hrvatskoj još ima prostora za akvizicije tri od sedam pivovara.
Piše: Miroslav Kuskunović
ZAGREB, 13. srpnja (Hina) - Povezivanje slovenskih pivovara Laško i
Union koje kontroliraju 90 posto slovenskog tržišta izazavalo je
veliko zanimanje u "pivarskim" krugovima Hrvatske posebice stoga
što će tim slovenskim tvrtkama to povezivanje omogućiti snažniji
nastup na tržištima jugoistočne Europe te činjenice da u Hrvatskoj
još ima prostora za akvizicije tri od sedam pivovara.#L#
Ovo mi je prva informacija da je došlo do povezivanja Laškog i
Uniona, a bit će zanimljivo vidjeti u kom smjeru će krenuti njihov
zajednički nastup na tržištima jugoistočne Europe, izjavio je za
Hinu predsjednika strukovne grupacije industrije piva i slada
Hrvatske Ivan Gradišar. Pivovarna Laško u Hrvatskoj je već vlasnik
Splitske pivovare koja drži oko sedam posto hrvatskog tržišta, a
Gradišar kaže, kako su u Hrvatskoj od sedam pivovara njih tri još
uvijek u "igri" za privatizaciju i to daruvarska, osječka i
buzetska pivovara. U pivarskim se krugovima špekulira da bi
povezivanjem i jačanjem svoje pozicije slovenske pivovare mogle
krenuti u pohod na preostale domaće pivovare.
Kako je jučer objavljeno najveća slovenska pivovara Laško iz Celja
postala je vlasnikom 24,3 posto dionica ljubljanske pivovare Union
za što je platila, kako se pretpostavlja, oko 90 milijuna njemačkih
maraka.
Sedam hrvatskih pivovare već nekoliko godina povećavaju
proizvodnju piva, a taj je rast samo prošle godine bio pet posto.
Ukupno je proizvedeno 3,85 milijuna hektolitara piva čime se
proizvodnja približava dugo očekivanoj brojci od četiri milijuna
hektolitara. Najveći udjel na tržištu ima Zagrebačka pivovara koja
je članica belgijske grupacije Interbrew, a odmah iz nje slijedi
Karlovačka pivovara u vlasništvu Lukšić grupe. U vlasništvu
stranoga kapitala je i koprivnička Panonska pivovara, te spomenuta
Splitska čiji je vlasnik Laško.
Da pivarskoj industriji Hrvatske dobro ide potvrđuje i nedavno
objavljena rang lista 50 najvećih tvrtki u Hrvatskoj, prema kojoj
je po ostvarenoj dobiti Zagrebačka pivovara prošle godine bila na
visokom sedmom mjestu, a Karlovačka na 23 mjestu.
Posljednjih desetak godina rast pivarske industrije u Hrvatskoj
bio je izuzetno snažan budući je strani kapital uložio ogromna
sredstva u modernizaciju proizvodnje, marketing i prodaju,
ambalažu i dr.
Takvom snažnom rastu pridonosi i podatak da je Hrvatska definitivno
postala "zemlja piva" a ne vina, što se u vinarskim krugovima
komentira jakim lobiranjem koje su inozemne kompanije izvršile u
Hrvatskoj u posljednjih deset godina.
Prema Gradišarevim riječima 1993. godine u Hrvatskoj se po glavi
stanovnika godišnje pilo oko 60 litara piva, a unatoč lošem
životnom standardu Hrvata, potrošnje se lani popela na rekordnih 84
litre. Nastavi li se takav trend Hrvatska bi se po ispijenim
količinama piva uskoro mogla približiti najvećim pivarskim
zemljama Europe.
Ulaskom Hrvatske u WTO došlo je do rasta uvoza piva, pri čemu je lani
uvezeno oko 140.000 hektolitara piva, od čega je polovica uvezena
iz Slovenije. Hrvatske pivovare za sada ostvaruju izvoz jedino u
susjednu Bosnu i Hercegovinu.
Upitan o širenju domaćih pivovara na tržište SRJ, Gradišar kaže
kako je cijena piva u SRJ upola manja od domaće proizvodnje, pa su
šanse hrvatskog piva na tom tržištu vrlo male. Poglavito kada se zna
da samo tri jugoslavenske pivovare (Apatinska, Čelarevo i
Zaječarska pivovara) imaju veću proizvodnju od ukupne Hrvatske.
No, kako u Jugoslaviji kreće privatizacija, u grupaciji
procjenjuju kako će se vrlo skoro u akvizicije jugoslavenskih
pivovara uključiti svjetske kompanije, a nije isključen ni ulazak
slovenskih pivovara čija je poslovna politika evidentno usmjerena
na jugoistok Europe.
Slična je situacija i u susjednoj Bosni i Hercegovini gdje još
uvijek nisu privatizirane sarajevska, banjalučka kao ni tuzlanska
pivovara.
(Hina) mku ds
(Hina) mku ds