HR-gospodarstvo US-CSM-5.7.-SAD I EUROPA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR5. VII. 2001.Spajanje SAD-a i Europe"Bio je to slučaj dobrog i lošeg policajca, no tko je bio tko?Najprije su američki dužnosnici za antitrust
politiku dopustili predloženo mega-spajanje 'General Electrica' i 'Honeywell Internationala', a taj 43 milijarde dolara vrijeda posao promijenio bi zrakoplovnu industriju. No onda je ovoga tjedna Europsko povjerenstvo zaustavilo postupak, navodeći kao razlog mogućnost da nova tvrtka izbaci konkurenciju.I tko je bio u pravu? Odgovor uvelike nadilazi samo propalo spajanje i dolazi do pitanja kako će vlade rješavati trgovinsku konkurenciju u globalnom gospodarstvu.Poput softwarea i telekomunikacija, zrakoplovna je industrija doista globalna. Zato su i SAD i EU morali ocijeniti to spajanje.No njihovo nepopustljivo razilaženje kod ovakvih odluka o tržištu odražava dublje razlike koje se moraju riješiti prije nego što se podignu političke strasti preko Atlantika. (...) Jedna od temeljnih razlika je dugogodišnje europsko dopuštanje da industrijska politika kojoj je cilj pomoći europskim tvrtkama da se
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
5. VII. 2001.
Spajanje SAD-a i Europe
"Bio je to slučaj dobrog i lošeg policajca, no tko je bio tko?
Najprije su američki dužnosnici za antitrust politiku dopustili
predloženo mega-spajanje 'General Electrica' i 'Honeywell
Internationala', a taj 43 milijarde dolara vrijeda posao
promijenio bi zrakoplovnu industriju. No onda je ovoga tjedna
Europsko povjerenstvo zaustavilo postupak, navodeći kao razlog
mogućnost da nova tvrtka izbaci konkurenciju.
I tko je bio u pravu? Odgovor uvelike nadilazi samo propalo spajanje
i dolazi do pitanja kako će vlade rješavati trgovinsku konkurenciju
u globalnom gospodarstvu.
Poput softwarea i telekomunikacija, zrakoplovna je industrija
doista globalna. Zato su i SAD i EU morali ocijeniti to spajanje.
No njihovo nepopustljivo razilaženje kod ovakvih odluka o tržištu
odražava dublje razlike koje se moraju riješiti prije nego što se
podignu političke strasti preko Atlantika. (...) Jedna od
temeljnih razlika je dugogodišnje europsko dopuštanje da
industrijska politika kojoj je cilj pomoći europskim tvrtkama da se
suoče s američkim divovima, utječe na antitrust odluke. Europski
dužnosnici općenito procjenjuju spajanje na temelju njegova
utjecaja na tržište. Godine 1997., primjerice, nametnuta su
ograničenja na spajanje 'Boeinga' i 'McDonnell Douglasa' koja su na
kraju pomogla širenju europskog 'Airbus' konzorcija.
Nasuprot tome, američki antitrust policajci gledaju na gospodarski
učinak, posebice na potrošače. SAD, također, ne gleda teoretsku
mogućnost razvoja u smjeru monopola nego gleda zlorabi li tvrtka
svoj tržišni udio na štetu konkurenata. Europi nedostaje mnogo
pravnih instrumenata da, kad odobri monopol, pazi na mogućnost
njegova ostvarivanja, pa je sklona spriječiti ga na početku.
U prošlom se stoljeću na oba kontinenta razvila antitrust politika,
i sad obje strane moraju prihvatiti da se nacionalna pravila moraju
prilagoditi u ime sklada i sigurnosti međunarodnog poslovanja.
Jedno rješenje je da se SAD i EU dogovore koje su industrije
globalne po prirodi i onda zacrtaju dogovor o politici
konkurencije. To je teško napraviti kod nekih industrija koje
pokazuju sklonost stvaranju 'prirodnih monopola'. No sa
zajedničkim ciljem stvaranja inovacija i nižih cijena, Europa i SAD
mogu naći put."