IT-FR-US-E-globalizacija-trgovina-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije IT-12.VI.STAMPA- ŠTO ZAPRAVO HOĆE WTO ITALIJALA STAMPA12. VI. 2001.Ono što liberali ne govore"Čovječanstvo se hvata u koštac s jednim zastrašujućim načinom
razmišljanja, sličnim mnogim drugim po totalitarističkoj i svjetskoj vokaciji: slobodnom trgovinom. Gurui i gorljivi sluge te doktrine ('odgovorni') tvrde da nema drugog Boga osim Tržišta te da su oni koji se protiv njega žele boriti heretici ('neodgovorni'). Nalazimo se dakle pred jednim suvremenim mračnjaštvom, novim opijumom kojime svećenici-trgovci narode prave ovisnima. Jedan članak glavnog direktora WTO-a Mikea Moorea, koji se pojavio u Le Mondeu 26. svibnja, jasno oslikava dogme koje se žele nametnuti ljudima planeta. Glasovi koji prokazuju Mooreov liberalistički credo sve su brojniji, jer su štete koje ovaj proizvodi vidljive, a laži na kojima se temelji proste.Prva laž: samoregulirajuće vrijednosti tržišta, koje su temelj dogme. Ta ideološka mistifikacija porečena je činjenicama. U poljoprivredi su se 1992. industrijalizirane zemlje široko otvorile svjetskim tržištima (SAD je uspostavio 'fair act', poljoprivrednu politiku koja istiskuje izravne pomoći proizvodnji
ITALIJA
LA STAMPA
12. VI. 2001.
Ono što liberali ne govore
"Čovječanstvo se hvata u koštac s jednim zastrašujućim načinom
razmišljanja, sličnim mnogim drugim po totalitarističkoj i
svjetskoj vokaciji: slobodnom trgovinom. Gurui i gorljivi sluge te
doktrine ('odgovorni') tvrde da nema drugog Boga osim Tržišta te da
su oni koji se protiv njega žele boriti heretici ('neodgovorni').
Nalazimo se dakle pred jednim suvremenim mračnjaštvom, novim
opijumom kojime svećenici-trgovci narode prave ovisnima. Jedan
članak glavnog direktora WTO-a Mikea Moorea, koji se pojavio u Le
Mondeu 26. svibnja, jasno oslikava dogme koje se žele nametnuti
ljudima planeta. Glasovi koji prokazuju Mooreov liberalistički
credo sve su brojniji, jer su štete koje ovaj proizvodi vidljive, a
laži na kojima se temelji proste.
Prva laž: samoregulirajuće vrijednosti tržišta, koje su temelj
dogme. Ta ideološka mistifikacija porečena je činjenicama. U
poljoprivredi su se 1992. industrijalizirane zemlje široko
otvorile svjetskim tržištima (SAD je uspostavio 'fair act',
poljoprivrednu politiku koja istiskuje izravne pomoći proizvodnji
i pušta proizvoditi bez ograničenja) no ta evolucija nije smirila
nemire na tržištima. Naprotiv ova su doživjela nestabilnost koja se
nije događala od vremena sporazuma iz Marrakesha 1995..
Najspektakularniji rezultat američke poljoprivredne politike bio
je boom izravnih i žurnih pomoći, radi kompenziranja pada cijena.
(...) Protivno tvrdnjama liberala, tržišta imaju spontano
nestabilan i kaotičan karakter. Javna intervencija nužna je kako bi
se regulirala tržišta i razvoj cijena, kako bi se osigurala naknada
proizvođača i omogućilo održanje poljoprivrede.
Druga gruba laž: konkurencija proizvodi bogatstvo za sve. No
konkurencija ima smisla samo ako je sukladna s preživljavanjem
konkurenata. Ta stvarnost odnosi se poglavito na poljoprivredu, u
kojoj razlike u proizvodnji idu od jedan do tisuću između žitnih
ravnica Srednjeg zapada i seljaka koji rade motikom u srcu Sahela.
Licemjerno je praviti se da je konkurencija zdrava i poštena, te da
vodi ravnoteži ako se poljoprivredne politike ne miješaju u
slobodnu tržišnu igru. Kako se može na isti plan staviti većinu
proizvođača (1,3 milijardi osoba koje rade u poljoprivredi) koje
rade samo ručno ili plugom, s izrazito malom manjinom (28 milijuna
mehaniziranih poljoprivrednika) zastrašujuće naoružanih za
izvoz? Kako govoriti o poštenoj konkurenciji kada najproduktivniji
poljoprivrednici bogatih zemalja uživaju izravne i neizravne
pomoći za izvoz, žurne pomoći i višestruka osiguranja protiv pada
cijena?
Treća laž: Svjetske cijene bile bi ispravan kriterij za
proizvodnju. Međutim cijene se odnose samo na vrlo mali dio
proizvodnje i svjetske potrošnje. Tržište pšenice predstavlja
jedva 12 posto svjetske proizvodnje iste. (...) Svjetska cijena
pšenice utvrđena je na temelju one u SAD-u, zemlje u kojoj je ta
proizvodnja između 1985. i 1998. predstavljala samo 5,84 posto
svjetske proizvodnje. (...)
Četvrta laž: slobodna trgovina bila bi motor gospodarskog razvoja.
Liberali u sustavu carinske zaštite vide odgovornog za sva zla:
unazadio bi razmjenu, gospodarski napredak, zakočio bi kulturalnu
razmjenu i dijalog među narodima. No tko se usudi kazati da je
golemi izvoz kave, kakaa, riže, banana, koji se desetljećima odvija
prema sjevernim zemljama, obogatio i poboljšao živote seljaka na
jugu? (...) I tko se usudi kazati afričkim uzgajivačima, uništenima
konkurencijom subvencioniranog europskog mesa, da je pad carinskih
barijera njihova sreća? Kako bi do kraja postigla svoje ciljeve
slobodna trgovina instrumentalizira znanost u ime 'modernizma' i
tvrdi da je iskorištavanje svakog znanstvenog otkrića napredak ako
je ovo gospodarski iskoristivo. (...)
Mike Mooore nas poziva da se priklonimo dokazima: genetski
modificirana riža (cinički nazvana 'pozlaćenom') hrani one koji
umiru od gladi i čuva od bolesti jer je bogata vitaminom A. No Moore
ne kaže da bi trebalo jesti tri kilograma riže dnevno dok uobičajena
porcija ne prelazi više od 100 grama! Neishranjenost koja pogađa
trećinu čovječanstva treba biti suzbijena raznolikošću prehrane.
Taj se cilj postiže dovodeći u pitanje zastrašujući društveni
poredak, podržan liberalnim gospodarskim sustavom, koji nastoji
zadržati razinu plaća u južnim zemljama što je moguće nižom kako bi
maksimalizirao profit. (...)
Sve nas dakle navodi na borbu protiv opasnog mita slobodne
trgovine. Obzirom na njene značajne društvene i ekološke štete,
treba joj, svi mi zajedno, seljaci i oni koji to nisu, prioritetno
nametnuti tri temeljna načela: prehrambena suverenost (pravo
naroda i zemalja da slobodno proizvode svoje namirnice i štite
poljoprivrednike od štetne uništavajuće 'konkurencije'),
prehrambena sigurnost (pravo na zaštitu od svakog rizika po
zdravlje), očuvanje biorazličitosti.(...)
WTO sanja da još dalje pogura svoju liberalnu logiku. (...) No ako
se važne međunarodne organizacije pokažu sve kritičnijima, i
uzdrmaju neka uvjerenja, građani koji se mobliziraju mogu
podvrgnuti trgovinu svojim pravima. Između suvereniteta
nacionalista i slobodne trgovine postoje alternativni putovi.
Vraćajući se temi Svjetskog društvenog foruma koji se održao u
siječnju u Porto Alegreu, 'mogući su i drugi svjetovi' koji poštuju
kulture i posebnosti svakoga, u otvaranju i razumijevanju. Mi smo
sretni i ponosni na sudjelovanje u njihovom rađanju.", piše Jose
Bove, preneseno iz Le Mondea.