MK-YU-KRIZE-Ratovi-Organizacije/savezi RFE 11. VI. PROTEKTORAT I ZA MAKEDONIJU RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE11. VI. 2001.Priština: protektorat i za Makedoniju!? Prilog Shkelzena Maliqia.Druga obljetnica ulaska NATO-vih snaga na Kosovo
obilježava se u relativno mirnim okolnostima. Razumije se, na Kosovu još uvijek ima tenzija i neriješenih problema, ali opća atmosfera je ipak drugačija od prošlu godine kada je na Kosovu još uvijek bila relativno visoka razina nasilja. U Vijeću sigurnosti UN-a i u međunarodnim središtima moći kosovsko je pitanje je prošle godine držano vrućim, uz primjetna neslaganja oko pravca u kojem se treba razvijati misija međunarodnog protektorata. Na drugu obljetnicu ulaska NATO-vih snaga u središtu UN-a dvojbe i zabrinutosti oko Kosova nisu primjetne. Mandat UNMIK-a bit će produžen automatski, bez opstrukcija i protivljenja već zacrtanom smjeru koji vodi održavanju općih izbora na jesen i stvaranju demokratskih institucija na Kosovu. Viša razina stabilnosti i sigurnosti na Kosovu može se ilustrirati i činjenicom da ono danas posjeduje kapacitete za prihvat i smještaj relativno velikog broja izbjeglica iz Preševske doline i posebice iz Makedonije gdje se pomakao epicentar regionalne krize. Oružani sukobi u Makedoniji koji se vode većinom u planinskim
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
11. VI. 2001.
Priština: protektorat i za Makedoniju!? Prilog Shkelzena Maliqia.
Druga obljetnica ulaska NATO-vih snaga na Kosovo obilježava se u
relativno mirnim okolnostima. Razumije se, na Kosovu još uvijek ima
tenzija i neriješenih problema, ali opća atmosfera je ipak
drugačija od prošlu godine kada je na Kosovu još uvijek bila
relativno visoka razina nasilja. U Vijeću sigurnosti UN-a i u
međunarodnim središtima moći kosovsko je pitanje je prošle godine
držano vrućim, uz primjetna neslaganja oko pravca u kojem se treba
razvijati misija međunarodnog protektorata.
Na drugu obljetnicu ulaska NATO-vih snaga u središtu UN-a dvojbe i
zabrinutosti oko Kosova nisu primjetne. Mandat UNMIK-a bit će
produžen automatski, bez opstrukcija i protivljenja već zacrtanom
smjeru koji vodi održavanju općih izbora na jesen i stvaranju
demokratskih institucija na Kosovu.
Viša razina stabilnosti i sigurnosti na Kosovu može se ilustrirati
i činjenicom da ono danas posjeduje kapacitete za prihvat i
smještaj relativno velikog broja izbjeglica iz Preševske doline i
posebice iz Makedonije gdje se pomakao epicentar regionalne krize.
Oružani sukobi u Makedoniji koji se vode većinom u planinskim
predjelima duž kosovske granice svakako da imaju političke i
ekonomske implikacije na Kosovo, ali one ipak nisu zabrinjavajućih
razmjera.
Prisutnost NATO snaga na Kosovu i nekim drugim kriznim žarištima
onemogućava eskalaciju novih sukoba u regiji. Ipak u Makedoniji se
već tri mjeseca zbivaju sukobi niskog intenziteta između
makedonskih vojnih i policijskih snaga i albanskih pobunjeničkih
postrojba. Sukobi su dostigli kritičnu točku pred proglašenje
ratnog stanja. Nastojanja da se postigne politički sporazum koji bi
omogućio prekid sukoba i demobilizaciju pobunjeničkih jedinica, i
to po ugledu na model koji je uspješno primijenjen u Preševskoj
dolini, do danas nisu urodili plodom. Razlozi neuspjeha vjerojatno
se kriju u činjenici da su problemi u Makedoniji ipak veći i
složeniji od onih u Preševskoj dolini.
Za vrijeme sukoba u južnoj Srbiji posredovanje međunarodnog
čimbenika i NATO skupina bilo je neposredno i prihvaćeno od obiju
sukobljenih strana, dok je u slučaju Makedonije ovo posredovanje
ograničeno samo na diplomatske kanale. Vlada u Skopju insistira na
doktrini vojne pobjede nad pobunjenicima, kao preduvjetu početka
političkih pregovora s legalnim predstavnicima Albanaca. Ovo
inzistiranje na vojnoj pobjedi do sada nije dalo rezultata, a ima
mnogo razloga koji ukazuju da je ona pogrešna i ne vodi okončanju
sukoba. Naprotiv, doktrina pobjede nad pobunjenicima provocira
nastavak i proširenje rata.
Dominacija militantnih doktrina u Makedoniji koje produbljuju
krizu nameće ozbiljno preispitivanje međunarodne politike. Drži se
da diplomatske akcije nisu dovoljne i da one trebaju biti popraćene
intervencijom NATO-vih snaga u Makedoniji. I na Kosovu, kao i u
Preševskoj dolini, samo NATO-ve snage trupe mogu osigurati fer
uvjete i garancije za prekid konflikta i povlačenje i
demobilizaciju pobunjenika, što bi onda stvorilo ambijent za
traženje političkih rješenja i napredak demokratskih procesa kao
preduvjeta za aktiviranje razvojnih potencijala, ne samo
Makedonije, već i čitave regije. Regija je umorna od sukoba,
razaranja i serije kriza, i sada je posljednji trenutak za
intervenciju kako bi se katastrofalni trendovi zaustavili za
dobrobit same Makedonije, kao i regije.
Kosovo nakon intervencije, iako još uvijek ima otvorenih problema,
ipak predstavlja primjer brze rekonstrukcije i instaliranja
mehanizama sigurnosti koji otvaraju perspektive normalanom
razvitku društva i demokratskih institucija. Prisutnost
međunarodnih vojnih snaga postalo je nužni uvjet sigurnosti i
razvitku regije. Makedonija koja ne može sama riješiti svoje
unutrašnje probleme, kao što je to bio slučaj i s drugim državama u
regiji, ne može biti izuzetak, pa se tako može zaključiti da je i ona
postala zrela za intervenciju i uspostavljanje neke vrste blažeg
protektorata.
(RFE)