FR-US-RU-politologija-Diplomacija-Vlada-Obrana-Trgovina FRANCUSKA-LE MONDE OD 26.5.01.O AMERIČKOJ POLITICI FRANCUSKALE MONDE26. V. 2001.Sjedinjene Države: kušnja neumjerenosti"U svezi s psihodramom protjerivanja Sjedinjenih Država iz
UN-ova povjerenstva za ljudska prava 4. V., nameće se zaključak o gomilanju diplomatskih prijepora i o pogoršanju odnosa između SAD-a i ostatka svijeta, pa i njegovih najvjernijih saveznika poput Ujedinjenog Kraljevstva i Njemačke u Europi.Uz uobičajene trzavice oko podjele izdataka za jamčenje europske i japanske sigurnosti u doba hladnog rata, glavni su se razlozi nesloge do konca 90-ih ticali trgovine i otvaranja tržišta. Jačanje moći europskog i japanskog gospodarstva nakon 1960., kao i stvaranje zajedničkog tržišta prirodno se očitovalo u povećanju napetosti, kako na bilateralnom polju, tako i u GATT-u, a onda i u WTO-u. Ti sukobi koje je poticao sve veći američki trgovinski deficit u čudesnom desetljeću 1990., doživjeli su svoj vrhunac neuspjehom konferencije u Seattleu 3. XII. 1999. Odnosi između, s jedne strane, Alene i Američkog područja slobodne trgovine (osamsto milijuna možebitnih potrošača do 2005.) i, s druge, proširene Europske unije (480 milijuna stanovnika), neće teći bez
FRANCUSKA
LE MONDE
26. V. 2001.
Sjedinjene Države: kušnja neumjerenosti
"U svezi s psihodramom protjerivanja Sjedinjenih Država iz UN-ova
povjerenstva za ljudska prava 4. V., nameće se zaključak o
gomilanju diplomatskih prijepora i o pogoršanju odnosa između SAD-
a i ostatka svijeta, pa i njegovih najvjernijih saveznika poput
Ujedinjenog Kraljevstva i Njemačke u Europi.
Uz uobičajene trzavice oko podjele izdataka za jamčenje europske i
japanske sigurnosti u doba hladnog rata, glavni su se razlozi
nesloge do konca 90-ih ticali trgovine i otvaranja tržišta. Jačanje
moći europskog i japanskog gospodarstva nakon 1960., kao i
stvaranje zajedničkog tržišta prirodno se očitovalo u povećanju
napetosti, kako na bilateralnom polju, tako i u GATT-u, a onda i u
WTO-u. Ti sukobi koje je poticao sve veći američki trgovinski
deficit u čudesnom desetljeću 1990., doživjeli su svoj vrhunac
neuspjehom konferencije u Seattleu 3. XII. 1999. Odnosi između, s
jedne strane, Alene i Američkog područja slobodne trgovine
(osamsto milijuna možebitnih potrošača do 2005.) i, s druge,
proširene Europske unije (480 milijuna stanovnika), neće teći bez
zastoja. (...)
Monopol svjetske sile koji je SAD stekao nakon sretnog sloma SSSR-a
1990., učvrstio je uvjerenje da se njegova sudbina podudara s
poviješću slobode, a obrana državnih interesa s demokracijom. O
tomu sjajno svjedoče argumenti službenog predstavnika
predsjednika Georgea Busha kojima obrazlaže razloge odbacivanja
protokola iz Kiota i nacionalni energetski plan obznanjen 17. V:
'Predsjednik misli da visok stupanj potrošnje energije odgovara
američkom načinu života i da je jedna od zastupničkih zadaća da
štite američki način života. Američki način života je
blagoslovljen'. (...)
Dodamo li tim inicijativama obvezatne postupke za
onesposobljavanje Iraka Sadama Huseina, a napose provedbu vojnih
operacija u Bosni i na Kosovu, utemeljenih na prijepornim zamislima
('čist rat' i 'rat bez gubitaka') na štetu operativne uspješnosti i
političkog razuma, čini se da se nameće zaključak o grubom
preispitivanju američkog 'leadershipa'. Preispitivanju koje
veliku prednost daje izolacionizmu na štetu međunarodnog upletanja
s jedne strane, i pokazivanju moći na štetu strategije utjecaja s
druge. (...)
Nije li se SAD, vrativši se na vrhunce svoje moći nakon ponovnog
stjecanja gospodarske, tehnološke i vojne prednosti koja se bila
izgubila nakon 1960., istodobno izložio pogibli od neumjerenosti,
uz opasnost da se upusti u sumnjive sukobe, kojih su primjer ratni
pohod u Zaljevu svinja i, na potpuno drugačijoj razini, rat u
Vijetnamu? (...)
U otvorenom i međusobno povezanom svijetu čijem su stvaranju
pridonijele, Sjedinjene Države još manje nego druge države mogu
zahtijevati diplomaciju odriješenih ruku koja je, kada je o njima
riječ, ujedno osuđena na propast i osobito je pogubna. Bushova se
uprava neizostavno sučelila s tom stvarnosti. Brzo se morala
ponovno uključiti na Balkanu zbog makedonske krize i na Bliskom
istoku zbog prekomjernog širenja nasilja. (...)
U tom smislu, pitanja koja SAD redovito, makar i oštro, postavlja
Europi, umjesna su i moraju dobiti jasne odgovore koji će u
potpunosti raščistiti zbrku koja je sporazum iz Nice. (...)
Uzaludno je pričati o europskoj obrani izvan NATO-a kad zemlje
Unije za obranu izdvajaju 1,8 posto BDP-a, a SAD 3,6 posto, i kad se
njihovi vojni proračuni od 1990. stvarno smanjuju za 22 posto,
premda graniče ili su u neposrednoj blizini područja s brojnim
opasnostima nakon hladnog rata: bivše sovjetsko carstvo, Balkan,
Bliski istok, afrički kontinent, napose zemlje Magreba.
Besmisleno je ubrzavati proširenje Unije dok se ne utvrde
institucijska pravila i ne riješe bitna pitanja u svezi sa
zajedničkom agrarnom politikom i sa strukturnim fondovima, kada se
nove demokracije nakon pola stoljeća komunizma moraju
prilagođavati europskim stečevinama. (...)
Još dugo, samo će Amerika moći zaustaviti Ameriku i pomoći joj da ne
podlegne neumjerenosti na koju je potiče monopol svjetske sile.
Zato bi nastanak drugog demokratskog stožera, s Europom koja se
budi iz beskrajno duge kome u koju je zapala u XX. stoljeću, bio
koristan ne samo za Europljane koji bi opet uzeli sudbinu u svoje
ruke, već i za dugoročne interese SAD-a.
Ovog potonjeg nadahnuli su uspjesi Unije te je stvorio Alenu, a
zatim započeo projekt ZLEA. Unija više ne smije oklijevati da
postane sila na kakvoj se temelji uspjeh SAD-a, i da izgradi
političku Europu po cijenu napuštanja Monnetova puta. Uputa
Michela Chevalliera koji je 1860. zaključio francusko-britanski
sporazum o slobodnoj trgovini, aktualan je više no ikad: 'Borimo se
protiv SAD, ne toliko upozoravajući svijet na njegove pogrješke,
koliko nastojeći da prisvojimo njihove vrijednosti i osobine'",
piše Nicolas Baverez, gospodarstvenik i povjesničar.