SI-YU-IZBORI-Izbori SLO 28.IV.-DELO-CRNA GORA SLOVENIJADELO28. IV. 2001.Između straha i nade"Očekivanja i najave da će izvanredni izbori u Crnoj Gori uistinu na simboličnoj ravni biti zadnji čin konačnoga raspada države koja je više
od osamdeset godina bila poznata pod nazivom Jugoslavija, izjalovili su se, barem za sada. Gotovo simetrična razdvojenost Crnogoraca na zagovornike samostalne i neovisne države na jednoj i pristaše državne povezanosti sa Srbijom na drugoj strani, koja se sada empirijski potvrdila i na nedavnim izborima, u balkansku stvarnost unosi strah da će nastati novo žarište sukoba, kao i nadu da bi se sporovi i nesporazumi u tom dijelu Europe mogli početi rješavati mirno i nenasilno.Da će proces crnogorskog osamostaljenja teći polaganije, postalo je jasno još ubrzo poslije promjene vlasti u Beogradu. Kad je Miloševićeve prijetnje i stvaranje napetosti zamijenio pomirljiv način govora novih vlastodržaca koji su jasno dali na znanje da ne podupiru crnogorski separatizam i daljnje drobljenje Jugoslavije, ali da se neće protiviti možebitnoj odluci Crnogoraca za samostalan put, nositelji procesa crnogorske neovisnosti našli su se pred
SLOVENIJA
DELO
28. IV. 2001.
Između straha i nade
"Očekivanja i najave da će izvanredni izbori u Crnoj Gori uistinu na
simboličnoj ravni biti zadnji čin konačnoga raspada države koja je
više od osamdeset godina bila poznata pod nazivom Jugoslavija,
izjalovili su se, barem za sada. Gotovo simetrična razdvojenost
Crnogoraca na zagovornike samostalne i neovisne države na jednoj i
pristaše državne povezanosti sa Srbijom na drugoj strani, koja se
sada empirijski potvrdila i na nedavnim izborima, u balkansku
stvarnost unosi strah da će nastati novo žarište sukoba, kao i nadu
da bi se sporovi i nesporazumi u tom dijelu Europe mogli početi
rješavati mirno i nenasilno.
Da će proces crnogorskog osamostaljenja teći polaganije, postalo
je jasno još ubrzo poslije promjene vlasti u Beogradu. Kad je
Miloševićeve prijetnje i stvaranje napetosti zamijenio pomirljiv
način govora novih vlastodržaca koji su jasno dali na znanje da ne
podupiru crnogorski separatizam i daljnje drobljenje Jugoslavije,
ali da se neće protiviti možebitnoj odluci Crnogoraca za samostalan
put, nositelji procesa crnogorske neovisnosti našli su se pred
daleko težom zadaćom. Dok je Milošević prijetio, pa i oružjem,
crnogorskom je predsjedniku bilo neusporedivo lakše održavati
naboj osamostaljenja. Od 1996. godine kad se Đukanović razišao sa
srpskim voždom i njegovom crnogorskom marionetom Momirom
Bulatovićem, broj Crnogoraca koji su zagovarali neovisnost svoje
državice, narastao je s oko 20 na gotovo 60 posto. Uhićenjem
Slobodana Miloševića i uspostavom nove demokratske vlasti u
Beogradu, koja je odlučila i već dokazala da probleme na Balkanu
neće više pokušavati rješavati nasiljem, naboj osamostaljenja u
dijelu crnogorskog stanovništva poprilično se neutralizirao.
Srbija je postala normalna demokratska država, zato mnogi
Crnogorci nisu više vidjeli pravi razlog zašto da i dalje podupiru
zamisao o samostalnoj državi ako je dogovor o drukčijem uređenju
odnosa između Srbije i Crne Gore u zajedničkoj državnoj tvorbi ne
samo moguć, nego i ostvariv. Pa čak ima i međunarodnu potporu.
Milo Đukanović se poslije za njega poraznih izbora (njegovu je
koaliciju podupro samo dobar posto više birača nego
projugoslavensku skupinu stranaka), našao u prilično zakočenom
položaju iz kojega nema baš puno izlaza. Zapravo ima samo jedan. Ako
želi zadržati svoju vjerodostojnost i relativnu popularnost u
Crnoj Gori, ne preostaje mu drugo doli nastaviti sadašnju politiku
i zajedno s ortodoksnim crnogorskim separatistima, okupljenima u
liberalnoj stranci, te pripadnicima albanske, bošnjačke i hrvatske
manjine koji čine skoro petinu stanovništva, provesti svoj životni
politički projekt. Pri tomu može sa sigurnošću računati na barem
57-postotnu potporu, ako uzmemo u obzir zbroj glasova koji su
dobile stranke koje zagovaraju osamostaljenje, što je više nego
dovoljno za uspjeh na referendumu. Uz takvu većinsku potporu
samostalnosti, Đukanoviću nitko neće moći prigovoriti
nedemokratičnost ili nešto slično. Sjetimo se da je Quebec još
uvijek u sastavu kanadske konfederacije samo zato što je francuskim
separatistima za uspjeh na referendumu o osamostaljenju od Kanade
nedostajalo tek manje od jedan posto glasova. I nitko na svijetu
nije poricao minimalnu pobjedu kanadskih federalista.
Dakle, provođenje referenduma i najvjerojatniji uspjeh crnogorske
secesionističke struje nisu upitni. Prava pitanja počet će se
postavljati tek kasnije. Kako legalno provesti osamostaljenje kad
referendumski ishod u crnogorskom parlamentu moraju potvrditi
dvije trećine zastupnika? A secesionističkom bloku u 77-članom
parlamentu do tolike parlamentarne većine nedostaje čak osam
zastupnika. Kako će se odazvati više od 40 posto projugoslavenski
nastrojenog stanovništva? Bojkotom referenduma ili možda pobunom?
Što bi za odnose na Balkanu moglo značiti možebitno odcjepljenje
Crne Gore? To su nepoznanice na koje ovoga trenutka nitko nema
odgovor.
Đukanović bi za ostvarenje svojega plana još najlakše mogao
preskočiti ustavnu prepreku. Proteklih je dana naš dopisnik iz
Podgorice u svojim izvješćima nekoliko puta naznačio mogućnost
ustavnih promjena koje bi omogućile da parlament ishod referenduma
potvrdi nadpolovičnom a ne dvotrećinskom većinom. Unatoč svoj
povici i galami koja bi se u tom slučaju podigla u kabinetu
jugoslavenskoga predsjednika Koštunice koji u sadašnjoj SRJ
postaje najveći branitelj žabljačke federacije, Đukanović se mirne
duše može pozvati na činjenicu da je Koštunica postao predsjednik
poslije promjena izbornoga zakona i ustava koje je lani prije
rujanskih izbora nametnuo Milošević, unatoč protivljenju Crne
Gore.
Više od odjeka iz Beograda gdje su i obični ljudi a ne samo
političari sve ravnodušniji prema događajima u Crnoj Gori,
Đukanovića bi trebala brinuti reakcija dijela domaćega
stanovništva koji je u nedjelju nagradio projugoslavenske stranke
s nešto više od 40 postotnim sudjelovanjem u parlamentu. Osjećajno
poimanje politike koje je tako svojstveno balkanskim narodima,
moglo bi postati najvećom preprekom Đukanovićevu projektu
osamostaljenja. Tacitova izreka da nitko ne zna mrziti kao braća,
mogla bi se u Crnoj Gori koja već više od osamdeset godina živi
razdvojena između tzv. zelenaša i bijelaša, dakle zagovornika
samostalne države i pristaša saveza sa Srbijom, pokazati svom
snagom. To i činjenica da bi stvarni raspad SRJ mogao utjecati i na
blizu okolicu, osobito na odnose na Kosovu i u Bosni, najveće su
opasnosti koje bi na Balkanu moglo izazvati osamostaljenje Crne
Gore", drži Veso Stojanov.