US-KRIZA-Diplomacija-Izbori-Vlada-Organizacije/savezi SAD-IHT-13.4.-EU SJEDINJENE DRŽAVEINTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. IV. 2001.Vrijeme je za novu veliku ideju: izabrati predsjednika Europe"Kad je Romano Prodi došao u Bruxelles,
novom su predsjedniku Europskoga povjerenstva često govorili da treba veliku ideju. Budući da Bruxelles sada jednako uznemiruju kao i u vrijeme kada je Prodi stigao, sigurno je došlo vrijeme da prihvati jedinstvenu, jednostavnu zamisao koja definira i jača njegov položaj.Ta bi nam velika ideja morala reći nešto o njegovu poslu - što radi i što namjerava napraviti, što ne može ostvariti i što misli u kojim bi područjima morao dobiti veće ovlasti. Ovo možda ne zvuči mudro ni ambiciozno kao neki prijašnji projekti EU, kao što su stvaranje jedinstvenog tržišta i eura, no jednako je važno za budućnost Europe.Bivši talijanski premijer Prodi dobio je veliku potporu kao čovjek koji će popraviti štetu nastalu početkom 1999. kad je Europsko povjerenstvo Jacquesa Santera dalo ostavku zbog niza financijskih skandala. Sa sobom je donio nade onih koji žele obnovu izvršne moći Bruxellesa, ali je dobio i potporu nekih nacionalnih vođa koji bi željeli da se krila Povjerenstva podrežu.
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. IV. 2001.
Vrijeme je za novu veliku ideju: izabrati predsjednika Europe
"Kad je Romano Prodi došao u Bruxelles, novom su predsjedniku
Europskoga povjerenstva često govorili da treba veliku ideju.
Budući da Bruxelles sada jednako uznemiruju kao i u vrijeme kada je
Prodi stigao, sigurno je došlo vrijeme da prihvati jedinstvenu,
jednostavnu zamisao koja definira i jača njegov položaj.
Ta bi nam velika ideja morala reći nešto o njegovu poslu - što radi i
što namjerava napraviti, što ne može ostvariti i što misli u kojim
bi područjima morao dobiti veće ovlasti. Ovo možda ne zvuči mudro ni
ambiciozno kao neki prijašnji projekti EU, kao što su stvaranje
jedinstvenog tržišta i eura, no jednako je važno za budućnost
Europe.
Bivši talijanski premijer Prodi dobio je veliku potporu kao čovjek
koji će popraviti štetu nastalu početkom 1999. kad je Europsko
povjerenstvo Jacquesa Santera dalo ostavku zbog niza financijskih
skandala. Sa sobom je donio nade onih koji žele obnovu izvršne moći
Bruxellesa, ali je dobio i potporu nekih nacionalnih vođa koji bi
željeli da se krila Povjerenstva podrežu.
Početkom ljeta navršit će se dvije godine od Prodijeva dolaska u
Bruxelles. On se nije potvrdio kao novi moćnik EU, niti je pojasnio
ulogu i dužnosti Povjerenstva. U Bruxellesu nije uspio potvrditi
ugled koji je stekao u Italiji zahvaljujući političkoj spretnosti.
Naprotiv, kritiziraju ga i njegovi dužnosnici jer ne zna
komunicirati i nema viziju.
Neki bi rekli da je precijenjen ili da je poslan u svojevrsnu
europsku nemoguću misiju. Nije lako ponovno steći naklonost
razočarane europske javnosti, a njegovi pristaše upozoravaju na
krutost europskih pravila i procedura koja otežava izravnu akciju.
Njegovi protivnici tvrde da nije uspio pokazati nepokolebljivu
odlučnost zahvaljujući kojoj je Jacques Delors deset godina bio
tako uspješan predsjednik Povjerenstva.
Pitanja što je zapravo Prodijev posao i kakav bi morao postati, idu
mnogo dalje od njegova osobnog ugleda. Europski političari sve se
češće suočavaju s problemom pomirenja potrebe za sve samostalnijim
odlučivanjem unutar EU i sve većeg pritiska da se zaštite prava
zemalja članica.
Već se neko vrijeme raspravlja o sve prihvaćenijem prijedlogu da bi
europski glasači morali izravno birati predsjednika Povjerenstva.
Čini se mogućim da će sljedeći izbori za europski parlament,
sredinom 2004. političkim pokretima ponuditi priliku da imenuju
svog kandidata za najvišu dužnost u Povjerenstvu. Pobjednika bi se
neizbježno opisivalo kao 'predsjednika Europe'.
Koje bi ovlasti morao imati izabrani predsjednik Povjerenstva?
Jasno je da bi on ili ona imali ovlasti bez presedana, ali to bi
pokrenulo nova pitanja na koja bi se moralo tražiti odgovor - od
pitanja odgovornosti i okolnosti u kojima bi predsjednik mogao biti
uklonjen s dužnosti, do pitanja bi li izvršni dužnosnici EU-a imali
veće ovlasti.
Europski predsjednički izbori rezultirali bi zanimljivim
scenarijima. Političke sklonosti povjerenika koje bi imenovao novi
predsjednik mogle bi odražavati glasački odabir u sklopu europskih
parlamentarnih izbora, tako da bi vlada na razini EU postala u mnogo
većoj mjeri proces koji se odvija između lijevog i desnog krila nego
što je sada. Snaga stranaka u Europskom parlamentu postala bi
jednako bitna kao i utjecaj pojedinih nacija.
Ubrzo bi igra europskih parlamentaraca i povjerenika, zajedno sa
stalnim dužnosnicima EU, mogla početi nalikovati igri nacionalnih
demokracija.
Te bi mogućnosti mogle pomoći da se rasplamsa velika rasprava o
budućim političkim strukturama EU, koju su obećali provesti
nacionali čelnici na summitu održanom u Nici prošlog prosinca.
Riječ je o raspravi koja će se baviti budućnošću Povjerenstva.
Obeshrabrenost i izraziti nedostatak samouvjerenosti na vrhu
uzrokovali su oklijevanje Povjerenstva da raspravlja o tome je li
'europska vlada' još u fazi zametka ili će postati obično
tajništvo.
Prodi ima ovlasti da ponovno preuzme inicijativu. Potičući
raspravu o ulozi i odgovornosti predsjednika Povjerenstva usmjerio
bi pozornost na pitanja koja će odrediti budućnost EU. U Bruxellesu
će biti još gotovo četiri godine. To bi vrijeme morao iskoristiti da
se pobrine za to da njegov nasljednik bude izabran i da dobije
stvarnu političku moć. To bi morala biti velika ideja Romana
Prodija", piše Giles Merritt, direktor "Forum Europe" i glavni
tajnik organizacije "Friends of Europe".