US-KRIZA- PB, PD, PI, PN, PL, PAN, PP, PT, PC, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Izbori-Ratovi IHT 10. IV. SUĐENJE MILOŠEVIĆU NIJE JAMSTVO 'KATARZE' SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE10. IV. 2001.Suđenje Miloševiću nije
garancija 'katarze'"Održavanje javnog suđenja bivšem jugoslavenskom predsjedniku Slobodanu Miloševiću i stvaranje odbora za 'istinu i mirenje' koji bi ispitao i analizirao način njegovog upravljanja državom, kazao je njegov nasljednik Koštunica prošlog tjedna, pomoglo bi Srbima da dosegnu 'društvenu katarzu'. Izjava je djelovala razumno. Nakon svih strahota Miloševićeve 13-godišnje vlade, nekoliko mjeseci javnih svjedočanstava i otkrića zasigurno će pomoći otpočinjanju procesa kolektivnog zacijeljenja koje bi trebali pružiti psihoanaliza i ispovijedanje. No da li je tomu zaista tako? Nakon Drugog svjetskog rata, ogroman broj zemalja koje su se oslobodile ubojitih diktatura, kao i njihove strategije izlaska iz njih bile su međusobno različite u jednakoj mjeri kao i njihove povijesti. Zapadni Nijemci, nakon što su bili podvrgnuti brutalno iskrenoj i dugačkoj samoanalizi, premetnuli su se u uzornu demokraciju. Rusi su pokušali patetično osuditi komunizam, no nisu napravili mnogo da bi se suočili sa
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
10. IV. 2001.
Suđenje Miloševiću nije garancija 'katarze'
"Održavanje javnog suđenja bivšem jugoslavenskom predsjedniku
Slobodanu Miloševiću i stvaranje odbora za 'istinu i mirenje' koji
bi ispitao i analizirao način njegovog upravljanja državom, kazao
je njegov nasljednik Koštunica prošlog tjedna, pomoglo bi Srbima da
dosegnu 'društvenu katarzu'.
Izjava je djelovala razumno. Nakon svih strahota Miloševićeve
13-godišnje vlade, nekoliko mjeseci javnih svjedočanstava i
otkrića zasigurno će pomoći otpočinjanju procesa kolektivnog
zacijeljenja koje bi trebali pružiti psihoanaliza i
ispovijedanje.
No da li je tomu zaista tako? Nakon Drugog svjetskog rata, ogroman
broj zemalja koje su se oslobodile ubojitih diktatura, kao i
njihove strategije izlaska iz njih bile su međusobno različite u
jednakoj mjeri kao i njihove povijesti. Zapadni Nijemci, nakon što
su bili podvrgnuti brutalno iskrenoj i dugačkoj samoanalizi,
premetnuli su se u uzornu demokraciju. Rusi su pokušali patetično
osuditi komunizam, no nisu napravili mnogo da bi se suočili sa
svojom staljinističkom prošlosti.
Južnoafrikanci su svoje duhove prošlosti pokušali istjerati pomoću
vlastitog Odobra za istinu i pomirbu. U Ruandi, gdje suđenje
očekuju deseci tisuća ljudi, postizanje bilo čega nalik pravdi
djeluje nemoguće.
Neke su zemlje na svoju problematičnu prošlost reagirale
kolektivnim zatvaranjem očiju. Austrija je sebe dugo vremena
prikazivala kao 'prvu žrtvu' nacizma, dok je zaista bila njegov
entuzijastični partner. Španjolska je jednostavno krenula dalje
kada je Franco umro. A u Urugvaju, ljudi su na referendumu glasali
protiv prekapanja po vojnoj strahovladi svoje zemlje(...) koja je
okončana 1985. godine.
Druge su zemlje malo teže održavale svoju povijesnu amneziju zbog
upornih žrtava, kao u slučaju Japanaca i njihovog odnosa prema
Kinezima i Koreancima tijekom rata, ili Turaka i masovnih ubojica
Armenaca.
Žrtve, psihoanalitičari, znanstvenici i politički znanstvenici
pripisali su čitav niz koristi javnom obračunavanju s prošlosti, od
katarze koju obećava Koštunica do vjere u to da svijest glede
počinjenih prošlih zala može zaštititi stanovništvo od njegovog
ponavljanja. Na kraju, zagovarači obračunavanja s prošlosti tvrde
kako veliki zločinci jednostavno ne mogu proći nekažnjeno.
No jednako kao što svećenici brzo nauče da ispovijed može hraniti
ponos, tako i oni koji izučavaju tranzicijsku pravdu obznanjuju
kako kolektivno pokajanje, ili selektivna pravda, nije niti
suvereni lijek, niti uvijek korisna stvar.
'Moj je stav da je istina sama po sebi dobra, kao i mirenje, no
pretpostaviti da istina znači automatsko mirenje nije dobro',
kazao je Avishai Margalit, filozof i profesor na Židovskom
sveučilištu u Jeruzalemu. 'Nije sve tako jasno. Jedna je stvar
znati da je dijete ubila zločinačka organizacija, a druga je znati
tko je to točno učinio. Ako to znate, zamjerate li više ili manje?'
Pa ipak, profesor dijeli prevladavajuće mišljenje kako, na kraju,
postoji potreba za podmirenjem računa. Za mnoge žrtve državnih
nepravdi, zapravo, jednostavno bilježenje činjenice da je nepravda
učinjena, na znanje budućim pokoljenjima, često je izgleda važnije
od odmazde, nadoknade ili mirenja. Jedan od osnovnih ciljeva ljudi
koji su preživjeli holokaust bilo je sakupljanje imena žrtava jer
sam čin ponovnog utvrđivanja njihova identiteta poništava pokušaj
da ih se uništi.
'Veoma sam skeptičan glede pretpostavke da iz povijesti učimo
lekcije', kazao je Ian Buruma, autor knjige 'The Wages of Guilt:
Memoires of War in Germany and Japan'.
'No postoji nešto veoma korisno u javnom analiziranju i
istraživanju istine, koje se provodi kao javna vježba', dodao je.
'Mislim da je za bivše žrtve činjenica da je istina kazana
psihološki važnija nego financijska kompenzacija.'
Razlika između dobrih ljudi i zlih, međutim, nije uvijek kristalno
jasna. U vrijeme sovjetskih čistki i kineske kulturološke
revolucije, npr., malo je ljudi ostalo čiste savjesti (...).
Opstanak je često značio trijumf.
Zapravo, dva ista slučaja ne postoje, pa je teško stvoriti opća
pravila. Njemačka se suočila sa svojom prošlosti nakon što je bila
uništena i podijeljena. Sovjetski Savez počeo je odbacivati
staljinizam dugo prije nego što je komunizam propao.
Čile se oslobodio Augusta Pinocheta 1989. godine, no on je
predvodio oružane snage još osam godina. Južna Afrika počela je
kopati po svojoj prošlosti tek nakon relativno mirne predaje moći
bijele manjine, i pod pokroviteljstvom dviju osoba neporecivog
moralnog integriteta- Desmonda Tutua i Nelsona Mandele. Čak i tada,
neki tvrde, nije došlo do istinske pomirbe.
Jugoslavija se ne uklapa niti u jedan od tih obrazaca.
Iako je Milošević počinio mnogo zločina, haški ga je tribunal do
sada osudio samo za ono što je učinio na Kosovu. No bilo kakav
smisleni proces postizavanja istine i pomirbe trebao bi
uključivati ne samo Srbe, nego i Kosovare, Bosance i Hrvate, i
neizbježno bi uključivao beskonačne raspre glede toga tko je kome
učinio što tijekom duge povijesti mržnje.
'Pravo je čudo da održavamo ikakvu razinu civiliziranog života',
kazala je Lila Kalinich, psihijatrica i psihoanalitičarka
srbijanskog podrijetla iz New Yorka. 'Jugoslaviju je razdiralo
toliko različitih utjecaja, koji su postojali i mnogo prije
Miloševića, da ne iznenađuje kako su se ljudi identificirali s onim
najgorim u sebi.'
Da bi bio učinkovit, kazala je, proces iscjeljenja trebalo bi
započeti iz samog početka 'Ono što se dogodilo tijekom Drugog
svjetskog rata nikada nije raspravljeno; prava katarza bi bila
postignuta kada bi se počelo od tog razdoblja'", piše Serge
Schmemann za The New York Times Service a prenosi list.