ZAGREB, 4. travnja (Hina) - Gospodarsko-interesno udruženje proizvođaća pića Hrvatske (GIUPP) svoje će ovogodišnje aktivnosti usmjeriti u razvoj te djelatnosti, inzistirajući na poticajnim mjerama za razvoj te grane, zaštiti domaće
proizvodnje te suzbijanju "crnog tržišta" u proizvodnji alkohola i alkoholnih pića, istaknuto je na godišnjoj skupštini udruge održanoj danas u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
ZAGREB, 4. travnja (Hina) - Gospodarsko-interesno udruženje
proizvođaća pića Hrvatske (GIUPP) svoje će ovogodišnje aktivnosti
usmjeriti u razvoj te djelatnosti, inzistirajući na poticajnim
mjerama za razvoj te grane, zaštiti domaće proizvodnje te
suzbijanju "crnog tržišta" u proizvodnji alkohola i alkoholnih
pića, istaknuto je na godišnjoj skupštini udruge održanoj danas u
Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).#L#
Govoreći o stanju i problemima ove grane djelatnosti, direktorica
GIUPP-a Ružica Glazer naglasila je kako se proizvodnja i promet
proizvoda odvijaju u vrlo otežanim uvjetima. Nema investicijskih
ulaganja u modernizaciju proizvodnje, strani kapital i nadalje
vrlo sporo pritječe, pretežit broj firmi u financijskom je kolapsu,
a razvoj obiteljskih gospodarstava teče usporeno.
Također, kazala je Glazer, u vinogradarstvu je i dalje prisutan
trend smanjenja. Vinogradi se ne obnavljaju, poticaji, pak, u
razvoju voćarstva gotovo i ne postoje, velika su porezna i druga
fiskalna opterećenja domaćeg proizvoda, a ne postoje izvozni
poticaji, što domaći proizvod stavlja u neravnopravan položaj na
međunarodnom tržištu.
Pad proizvodnje posljednjih je godina prisutan i u proizvodnji
jakih alkoholnih pića. Tako je prošle godine ukupna proizvodnja
iznosila 19,8 milijuna litara, što je otprilike 3,3 milijuna litara
manje nego u prethodnoj godini. U ukupnoj proizvodnji i dalje je
drastičan pad proizvodnje brandya, zatim likera gorkog, vodke, dok
je proizvodnja šljivovice i vinjaka u slabom porastu.
Što se izvoza tiče, također je u padu. Pritom je uočljivo, kazala je
Glezer, pomanjkanje čvrste izvozne strategije na zemlje zapadnog
tržišta, jer smo i dalje orijentirani na zemlje bivše Jugoslavije,
s naglaskom na Bosnu i Hercegovinu.
Najstabilniji dijelovi cjelokupne djelatnosti pića, što ih okuplja
GIUPP i dalje su proizvodnja bezalkoholnih pića, kao i proizvodnja
mineralne vode. Tako je promet bezalkoholnih pića prošle godine na
domaćem tržištu porastao 15 posto u odnosu na 1999. godinu, pri čemu
je promet osvježavajućih pića porastao sedam posto, a povećan je i
promet voćnih sokova i sirupa. Istodobno, najveći problemi s kojima
se suočavaju domaći proizvođači bezalkoholnih pića su uvoz i siva
ekonomija.
Podaci, pak, o plasmanu mineralnih voda pokazuju da je ukupni
plasman u stalnom porastu još od 1994. godine, a lani je iznosio 228
milijuna litara. Izvoz također bilježi rast, a izvozi se otprilike
deset milijuna litara, dok je plasman na domaćem tržištu lani
porastao 12,5 posto u odnosu na prethodnu godinu. Podaci o
proizvodnji i prodaji mineralne vode temelje se na dva proizvođača
i to Jamnicu i Studenac. U ukupnoj strukturi proizvodnje i prometa u
prošloj godini Jamnica sudjeluje s 84,5 posto, a Studenac s 15,5
posto.
(Hina) tp ds
(Hina) tp ds