SI-HR-DE-Slovenija/Njemačka/Stoiber DELO-30.III. KOPAR-BAVARSKA LUKA PREKO HRVATSKOG MORA SLOVENIJADELO30. III. 2001.Logika noćnoga skokaBavarski predsjednik vlade Edmund Stoiber u Ljubljani je obećao da će luka Kopar još prije ulaska
Slovenije u Europsku uniju dobiti status "europske luke" jer je interes Bavarske da na to pristanište usmjeri svoj izvoz. Jača li to pozicije Slovenije i na drugim područjima, među ostalim i u pregovorima s Hrvatskom o razgraničenju na moru? (...)"Politiku doduše ne čini samo gospodarstvo, ali je gospodarstvo svakako dio politike. Zato se ne treba čuditi da je Stoiber koji u Njemačkoj važi za ozbiljnog kandidata za kancelara sadašnje oporbe s poštovanjem govorio o gospodarskim uspjesima Slovenije nakon osamostaljenja. (...) Njegove su riječi realne i potpuno u skladu sa bavarskim probitcima. Među takvim je probitcima i ,,Noćni skok,, u koji iz Muinchena već više godina uvjeravaju slovenske partnere. Pojednostavljeno rečeno, to znači da BMW-e ili nešto drugo istog dana kad su proizvedeni ukrcaš na vlak, a ujutro je roba već na brodu. Put do Hamburga je bitno duži, a s Koprom stvar funkcionira.
SLOVENIJA
DELO
30. III. 2001.
Logika noćnoga skoka
Bavarski predsjednik vlade Edmund Stoiber u Ljubljani je obećao da
će luka Kopar još prije ulaska Slovenije u Europsku uniju dobiti
status "europske luke" jer je interes Bavarske da na to pristanište
usmjeri svoj izvoz. Jača li to pozicije Slovenije i na drugim
područjima, među ostalim i u pregovorima s Hrvatskom o
razgraničenju na moru?
(...)
"Politiku doduše ne čini samo gospodarstvo, ali je gospodarstvo
svakako dio politike. Zato se ne treba čuditi da je Stoiber koji u
Njemačkoj važi za ozbiljnog kandidata za kancelara sadašnje oporbe
s poštovanjem govorio o gospodarskim uspjesima Slovenije nakon
osamostaljenja. (...) Njegove su riječi realne i potpuno u skladu
sa bavarskim probitcima. Među takvim je probitcima i ,,Noćni skok,,
u koji iz Muinchena već više godina uvjeravaju slovenske partnere.
Pojednostavljeno rečeno, to znači da BMW-e ili nešto drugo istog
dana kad su proizvedeni ukrcaš na vlak, a ujutro je roba već na
brodu. Put do Hamburga je bitno duži, a s Koprom stvar funkcionira.
Kopar za Bavarsku znači najbliže toplo more i prvi otvoren prozor za
izlazak u svijet. Dva dana uštede kopnenog prijevoza, a onda još
cijeli tjedan uštede na plovidbi oko zapadne Europe do Sredozemlja,
to nije mačji kašalj kad se radi o biznisu.
Nadamo se da je ovoga puta bilo konačno pojašnjeno što znači ,,brza
pruga,,, a što Stoiberovo obećanje da će Kopar još prije ulaska
Slovenije u EU dobiti status ,,pristaništa EU,,. Njemačka je
tiskovna agencija tu ponudu spomenula u prvim redcima izvješća iz
Ljubljane, a ne na kraju. Jer, što raditi s verbalnim izrazima
potpore pri uključivanju u EU i Nato i s kurtoaznim frazama o uzor-
državi koje europski političari za vrijeme svojih posjeta siju
naokolo onako kako borci japanskog suma tresu rižu prije nego što će
ući u ring. Ako bude realiziran ,,noćni skok,, onda će samo po sebi
doći i sve ostalo. A, vjerojatno i ponešto drugo.
Možete li zamisliti kako bi strašan bio međunarodni pritisak kad bi
se zbog naguravanja slovenskih i hrvatskih redarstvenih brodica
blizu Savudrije u koparskoj luci našle blokirane tisuće automobila
s plavo-bijelim znakom, a s njima i polovica bavarskoga
gospodarstva, samo zbog zatvorenog pristupa otvorenom moru?
Naravno, sasvim je točno da je slovenska politika ta koja mora
donositi odluke kako stjecati prijatelje, s kakvim saveznicima
usklađivati odnose prema ne uvijek lakim susjedima i kako se
povezivati s raznim članicama EU u interesnom, gospodarskom ili
političkom pogledu. No, prije ili kasnije slovenska će se politika
morati naviknuti - uz ostalo i zbog jedne milijarde godišnjeg
izvoza u Bavarsku - da europski gospodarsko-politički prostor u
koji želimo ući već desetljećima djeluje u prvom redu na osnovi
logike ,,noćnih skokova,,. Tako je i sa Francuskom, Italijom ili
Austrijom. Mi vam damo naš noćni skok ako nam vi date vašega.
Ni američke fregate vjerojatno ne plove preko oceana da bi ih u
Kopar došli gledati radoznali kontinentalci koje bi u unutarnjem
dijelu Slovenije smetali buka američkih lovaca ili uništena trava.
Isto vrijedi za Pyhrnsku autocestu, malogranične sporazume s
Hrvatskom, nuklearku, hidrocentrale, austrijske banke ili
talijanski novac za slovenske autoceste. Na europskoj šahovskoj
ploči već se niz godina djeluje upravo tako. Tu se nikada ne može
skočiti i pametno doskočiti ako jednaka prava nisi spreman dati i
drugima. Naravno, tražeći uzajamne koristi, prave šanse, korektne
partnere i što povoljniji reciprocitet.
To je jedini europeizam koji nešto vrijedi. Zato dobrim i uspješnim
europskim političarima u koje spada i Edmund Stoiber, kad
razmišljaju o različitim noćnim skokovima svog gospodarstva te
ugledu i dodatnoj političkoj moći koji se na to vežu, nikada na
pamet ne dolazi pitanje koje je tako tipično za Slovence. Mi se
naime pitamo što ćemo s nekom promjenom izgubiti, a oni u prvom redu
pitaju što i koliko se s nekom promjenom može dobiti." - komentira
Stoiberova obećanja Damjan Slabe.