HR-krize IT-20.III AVVENIRE- BALKAN ITALIJAAVVENIRE20. III. 2001.Iza partikularizama dolazi sigurno nametanje "Nadalo se da se neće dogoditi. Ali ne: sad balkanski građanski rat dotiče Makedoniju. Reći 'Balkan' znači nepopustljivi
partikularizam, 'balkanski duh' je duh stalne secesije, elementarne i otrovne nespremnosti da se živi zajedno. Raspad Jugoslavije, secesija bez kraja, počela je u Sloveniji 1991.: potom je, raspirena srpskom surovošću, zapalila Hrvatsku beskrajnim razaranjima, slijedila je Bosna, opsada Sarajeva, valovi izbjeglica, na kraju je došlo na red Kosovo. Od sjevera prema jugu, polako prema najnepristupačnijem i najprimitvnijem srcu Balkana. Intervencija NATO-a, sadašnja međunarodna okupacija velikih područja Balkana, stanje poluprotektorata u Bosni, Kosovu i Albaniji, nisu dovoljno da zaustave napredovanje balkanskog otrova u Makedoniju. Tamo, pred očima europskih vojnika, albanski gerilci pucaju na makedonsku policiju, zauzimaju sela, ponovno čine život nesigurnim.Tko je upoznao balkanski duh i vidio mrtve i ruševine, zna da neće oprostiti Makedoniji, toj slavenoidnoj državici koja svojoj
ITALIJA
AVVENIRE
20. III. 2001.
Iza partikularizama dolazi sigurno nametanje
"Nadalo se da se neće dogoditi. Ali ne: sad balkanski građanski rat
dotiče Makedoniju. Reći 'Balkan' znači nepopustljivi
partikularizam, 'balkanski duh' je duh stalne secesije,
elementarne i otrovne nespremnosti da se živi zajedno. Raspad
Jugoslavije, secesija bez kraja, počela je u Sloveniji 1991.: potom
je, raspirena srpskom surovošću, zapalila Hrvatsku beskrajnim
razaranjima, slijedila je Bosna, opsada Sarajeva, valovi
izbjeglica, na kraju je došlo na red Kosovo. Od sjevera prema jugu,
polako prema najnepristupačnijem i najprimitvnijem srcu Balkana.
Intervencija NATO-a, sadašnja međunarodna okupacija velikih
područja Balkana, stanje poluprotektorata u Bosni, Kosovu i
Albaniji, nisu dovoljno da zaustave napredovanje balkanskog otrova
u Makedoniju. Tamo, pred očima europskih vojnika, albanski gerilci
pucaju na makedonsku policiju, zauzimaju sela, ponovno čine život
nesigurnim.
Tko je upoznao balkanski duh i vidio mrtve i ruševine, zna da neće
oprostiti Makedoniji, toj slavenoidnoj državici koja svojoj
albanofonskoj manjini odriče uporabu njenog jezika i odnosi s
omalovažavanjem. No što kazati o albanskim gerilcima koji u njoj
vode rat na nekoliko kilometra brda? Spalili su sve političke
prednosti, neprocjenjive, koje je albansko stanovništvo dobilo
intervencijom NATO-a: status goloruke žrtve Miloševićeva etničkog
čišćenja, određenje Beograda kao 'neprijatelja' međunarodne
zajednice, marginalizaciju Srbije. Danas, zahvaljujući
beskorisnim rafalima iz strojnica ispaljenim na brežuljke oko
Tetova, oružanom neredu kojega OVK raspiruje na Kosovu, evo
rezultata: Srbija koja se vratila u igru šalje svoje postrojbe da
održavaju red u zonama razdvajanja, uz blagoslov NATO-a, albansko-
kosovarska stvar je diksreditirana, marginaliziran je jedini
uvaženi kosovarski vođa, pacifist Ibrahim Rugova, od strane
zločinačke manjine, legitiman zahtjev albanskih ljudi
identificira se s pobunom mikroskopskih bandi koje imaju interes u
raspačavanju droge, i očito si pomoću kalašnjikova dijele zone
otrgnute pravu.
To su uspjesi kojima se može hvaliti balkanski duh, u ovom slučaju
otjelovljen u Albancima. Europa, SAD, NATO prije ili kasnije morat
će intervenirati, mada nisu raspoloženi za to: Makedonija ima jednu
bugarsku manjinu, za koju Bugarska može osjetiti žurnu portrebu da
je brani, i nalazi se u središtu (balkanskih) aneksionističkih
ciljeva Grčke. Sve u svemu, balkanska vatra, ako se ne ugasi, može
se još širiti.
Nedostaje raspoloženja, no bit će potrebno to učiniti jednog dana,
da se izvuku zaključci o Balkanu i njegovoj patologiji. Za sada on
pokazuje uznemirujuću nesposobnost upravljanja, poglavito
njegovim primarnim etničkim nagonima, svojim susjedskim mržnjama,
te posljedično političkom samoupravom. Svi ti narodi i manjine
traže neovisnost. No daju li minimalan znak da su za nju sposobni?
Provedba suvereniteta, treba podsjetiti, poglavito podrazumijeva
sposobnost integracije, suprotno od secesionizma: poziv
različitim ljudima da sudjeluju u zajedničkom poslu utemeljenja
jedne države. Na um padaju tužne riječi filozofa Ortege y Gasseta
glede 'lakomislene predstave koje nude manji narodi' u vremenima
krize, u kojima velike povijesne sile prestaju zapovijedati. Kada
je prestalo željezno zapovijedanje titoističkog režima, kada je
prestalo zapovijedanje Moskve nad istokom, 'svaka se nacija trese,
vrti, uznosi se, postaje ohola, predstavlja se kao entitet koji zna
voditi svoju sudbinu... od tuda dolazi frenetična panorama
'nacionalizama' koja se vidi na svim stranama'.
To je točan opis stanja Balkana. Stanje koje, a balkanski narodi bi
to trebali znati, zove batinu za utjerivanje razuma. U obliku
strane okupacije, kao što se stalno događalo u povijesti: od
Turaka, do Nijemaca, i čak i Talijana. Pristajanje na
partikularizme u projektu Europe na Balkanu, u civilnom projektu
obnove i razvitka, ne može trajati beskonačno. Lord Carrington je
prije nekoliko dana predložio ponovno određivanje granica
balkanskih mikro-država, kako bi pokušale uključivati homogene
etničke skupine. Dovoljno? Hoće li te države moći živjeti, tako
male i bijedne da je njihov brutto domaći proizvod manji od onoga
prosječne europske tvrtke? Može li se živjeti s neprijateljskim
granicama svakih 10-20 kilometara? U očekivanju rješenja, jedini
balkanski 'uspjeh' bit će neograničeno produljenje oružanog
protektorata NATO-a. Ne bez nekog protektora u pozadini koji bi
manje pazio na civilna i ljudska prava, a koji bi se mogao pojaviti
od sada pa za nekoliko godina.", piše Maurizio Blondet.