US-KRIZA- PB, PI, PS, PN, PL, PA, PP, PT, PR, PG, TR-Obrana-Izbori-Organizacije/savezi-Ratovi IHT 13. III. HOMBACH O SADA PROTIV ALBANACA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. III. 2001.Nasilje na Balkanu zahtjeva
žustriju reakciju NATO-a"Sve izraženija militantna aktivnost albanskih gerilaca duž makedonske i jugoslavenske granice predstavlja potencijalno opasnu prijetnju regionalnoj stabilnosti u jugoistočnoj Europi. Međutim, strahove glede novog balkanskog rata trebali bismo staviti u njima odgovarajuću perspektivu. Nedavno je došlo do nekih pozitivnih razvoja situacije. Za sada, vlade Jugoslavije i bivše jugoslavenske republike Makedonije reagirale su suzdržano. Regionalna solidarnost u borbi protiv terorizma do sada je neviđena. Međunarodna zajednica, putem suradnje između nove jugoslavenske vlade, UN-a, NATO-a, Europske Unije i Organizacije za sigurnost i suradnju u Europi (OSCE) uključila se u akciju s ciljem smanjivanja napetosti u južnoj Srbiji. Nešto slično sada se događa i u slučaju Makedonije, čiji teritorijalni integriret i nacionalni suverenitet krše albanski gerilci. Makedonija je pozitivan primjer multietničke koegzistencije u regiji. Jedina je republika iz bivše Jugoslavije kojoj je pošlo za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. III. 2001.
Nasilje na Balkanu zahtjeva žustriju reakciju NATO-a
"Sve izraženija militantna aktivnost albanskih gerilaca duž
makedonske i jugoslavenske granice predstavlja potencijalno
opasnu prijetnju regionalnoj stabilnosti u jugoistočnoj Europi.
Međutim, strahove glede novog balkanskog rata trebali bismo
staviti u njima odgovarajuću perspektivu.
Nedavno je došlo do nekih pozitivnih razvoja situacije. Za sada,
vlade Jugoslavije i bivše jugoslavenske republike Makedonije
reagirale su suzdržano. Regionalna solidarnost u borbi protiv
terorizma do sada je neviđena.
Međunarodna zajednica, putem suradnje između nove jugoslavenske
vlade, UN-a, NATO-a, Europske Unije i Organizacije za sigurnost i
suradnju u Europi (OSCE) uključila se u akciju s ciljem smanjivanja
napetosti u južnoj Srbiji. Nešto slično sada se događa i u slučaju
Makedonije, čiji teritorijalni integriret i nacionalni
suverenitet krše albanski gerilci.
Makedonija je pozitivan primjer multietničke koegzistencije u
regiji. Jedina je republika iz bivše Jugoslavije kojoj je pošlo za
rukom ostvariti neovisnost bez rata. Makedonski Albanci, koji čine
oko 30 posto stanovništva, lojalni su makedonskoj državi.
Stabilnost u Makedoniji rezultat je i mudre odluke slavenske elite
u zemlji, koja dijeli svoju vlast sa strankama koje predstavljaju
albansku manjinu. Ekstremistima ne bi trebalo dozvoliti da ugroze
ovaj politički model za jugoistočnu Europu.
Sredstva su dostupna, i moraju se sve više koristiti, za izoliranje
onih na Balkanu kojima je još uvijek draže svoje ciljeve postizati
pomoću nasilja. Albanski politički čelnici u Tirani, Prištini i u
Skopju osudili su terorističke akcije. Svi oni koji imaju ikakvog
utjecaja na ekstremiste sada moraju poduzeti učinkovite praktične
korake s ciljem sprječavanja nasilnih aktivnosti. U protivnom,
postoji realna opasnost da se međunarodna nastojanja s ciljem
rekonstrukcije Kosova osvete, te opasnost od sve većeg zamora
donatora; javno mnijenje u Europi i SAD-u kosovske bi Albance u
cijelosti moglo početi držati odgovornima za nasilja koja se
događaju u regiji.
Dvije godine nakon početka kosovskog sukoba, politička voljnost da
se razvije učinkovita kultura prevencije sve se više utvrđuje. No
sredstva prevencije sukoba treba dodatno razviti. Potrebna su tri
instrumenta, od kojih dva već postoje.
S jedne strane, postoji vojni instrument masovne prinude, koju je
NATO s pravom upotrijebio kao reakciju na događaje na Kosovu. S
druge, inovativno pomagalo za dugoročnu prevenciju je stvoreno-
Pakt o stabilnosti za Jugoistočnu Europu, koji je usmjeren na
ključne uzroke sukoba izgradnjom institucija, demokratskim i
gospodarskim razvojem i jačanjem sigurnosti.
Unatoč ovome, ponekad nema dovoljno sredstava kojima bi se
poduzimala snažna preventivna akcija čim se pojave sukobi na nižoj
razini. Potreban je treći instrument: fleksibilni niz mjera,
ograničenih u opsegu i vremenu, koje bi kombinirale političke,
vojne i gospodarske elemente.
Pregovore treba poduprijeti, kada to bude potrebno, pravodobnim i
demonstrativnim vojnim prisustvom. Npr., bilo bi bolje da je NATO
reagirao brže i energičnije u problematičnim područjima u južnoj
Srbiji i Makedoniji: savez je za ovo spreman, no treba mobilizirati
sisteme i volju.
Sada i u buduće svima u jugoistočnoj Europi treba pojasniti da
nasilje kao sredstvo ostvarivanja ciljeva neće biti uspješno. Da bi
se ovo učinilo, potrebna je uvjerljiva kombinacija srednjoročne i
dugoročne stabilizacije i kratkoročne prevencije, uz učinkovitu
vojnu komponentu", piše Bodo Hombach, bivši član njemačke vlade,
koordinator Pakta stabilnosti za jugoistočnu Europu.