FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZAGREB: OTKRIVENO POPRSJE DAVIDA SCHWARZA, IZUMITELJA ZRAČNOG BRODA

Autor: ;MVRA;MACU;STAL;MACU;MVRA;
ZAGREB, 28. veljače (Hina) - U Parku skulptura velikana hrvatskog prirodoslovlja i tehnike Tehničkog muzeja u Zagrebu danas je otkriveno poprsje Davida Schwarza, izumitelja i konstruktora prvog upravljivoga aluminijskog zračnog broda.
ZAGREB, 28. veljače (Hina) - U Parku skulptura velikana hrvatskog prirodoslovlja i tehnike Tehničkog muzeja u Zagrebu danas je otkriveno poprsje Davida Schwarza, izumitelja i konstruktora prvog upravljivoga aluminijskog zračnog broda. #L# Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić je, otkrivajući bistu, rekao da Schwarzovo mjesto u povijesti tehničkih otkrića ne umanjuje ni to što je njegove zasluge pobrao netko drugi. Uz novopostavljenu bistu izumitelja Schwarza u Parku skulptura Tehničkog muzeja, ustanovljena 1993., postavljene su biste drugih velikana hrvatskog prirodoslovlja i tehnike - Ferdinanda Kovačevića, Otona Kučere, Ruđera Boškovića, Ivana Krstitelja Rabljanina i Fausta Vrančića, kazala je ravnateljica Tehničkog muzeja Božica Škulj. Sav svoj život Schwarz (1850.-1897.) usmjerio je izgradnji zračnog broda. Balon izdužena oblika pokušao se izraditi i prije njega, ali je Schwarz prvi primijenio krutu metalnu konstrukciju balona pokretanu benzinskim motorom. Svoj izum nudio je Beču, ali neuspješno. Ipak izum zanima ruskog vojnog atašea, pa Schwarz potporom cara Aleksandra III. gradi svoju letjelicu. No nakon carove smrti, dan uoči predstavljanja broda, prisiljen je napustiti Rusiju i uništiti završeni brod zbog optužaba da je austrijski špijun. Vraća se u Zagreb, projekt predstavlja Francuzima, ali naslućuje prijevaru i odbija njihovu suradnju. Naposljetku za izum su se zainteresirali Nijemci. Uz potporu cara Wilhelma II., zrakoplovca Bartscha von Siegfelda i tvorničara Karla Berga, Schwarz gradi upravljivi zračni balon u koji ugrađuje motor od 16 konjskih snaga. Zrakoplov je razvio brzinu od 25 kilometara na sat, na visini od 250 metara i bio je oblika topovske granate. Na neslužbenom letu 1896. njegov se brod zbog nekvalitetna plina dignuo tek jedan metar, ali je to bilo dovoljno da bi se dokazala svrhovitost izuma. U očekivanju službenog leta 1897. Schwarz umire u Beču od posljedica moždanog udara. Njegov rad nastavlja supruga, ali je primorana prodati njegove patente njemačkom izumitelju grofu Ferdinandu Zeppelinu. Na temelju Schwarzowih proračuna i nacrta Zeppelin je 1900. izradio brod i tako zadobio čast prvog uspješnog tvorca zračnog broda. Stručnjaci i dio utjecajnih ljudi u Njemačkoj i danas priznaju da je prvi izumitelj upravljivoga zračnog balona David Schwarz, koji je za svoj izum od berlinskog i bečkog sveučilišta dobio naslov počasnog inženjera. David Schwarz rođen je u Keszthelyu u Madžarskoj, a umro je u Beču. Zbog toga je u literaturi nerijetko proglašavan madžarskim ili austrijskim izumiteljem. Ipak najveći dio života i stvaralačkog rada vezuje ga uz Županju i Zagreb. Schwarz je za sebe govorio da svojom domovinom smatra Hrvatsku iako je rođeni Madžar. (Hina) mvr mc

(Hina) mvr mc

An unhandled error has occurred. Reload 🗙