FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: NOVI MODEL ORGANIZACIJE I FINANCIRANJA CESTOGRADNJE

Autor: ;NBRC;DBUK;NBRC;DBUK;DSTA;
ZAGREB, 23. veljače (Hina) - Hrvatska ove godine planira u cestogradnju uložiti 3,2 milijarde kuna, a do 2004. u izgradnju autocesta planira se investirati 16 milijardi kuna.
ZAGREB, 23. veljače (Hina) - Hrvatska ove godine planira u cestogradnju uložiti 3,2 milijarde kuna, a do 2004. u izgradnju autocesta planira se investirati 16 milijardi kuna. #L# Plan je to iznijet i na jučerašnjoj sjednici Vlade koja je prihvatila novu organizaciju i novi način financiranja cestovne infrastrukture. Tako bi se od 1. travnja sadašnja Hrvatska uprava za ceste preoblikovala u dva društva s ograničenom odgovornošću - Hrvatske ceste (HC), koje bi se bavile upravljanjem, gradnjom i održavanjem državnih cesta, te Hrvatske autoceste (HAC) koje bi isti posao odrađivale za autoceste. Uz to HAC bi za državu obavljao i sve stručne poslove u vezi koncesija, nad kojima bi nadzor imalo Ministarstvo javnih radova. Kako će se pak financirati cestogradnja? Za ovu godinu moglo bi se reći da će se primjenjivati mješoviti model, odnosno dio sredstava išao bi iz proračuna i to za Hrvatske ceste, dio iz naknade na cijenu naftnih derivata za Hrvatske autoceste, dok bi od iduće godine financiranje oba društva išlo iz naknada u cijeni goriva. Tako bi se Hrvatske autoceste od početka svoga osnivanja, odnosno 1. travnja, financirale iz naknade na naftne derivate, koja bi u ovoj godini iznosila 40 lipa po litri derivata, dok bi se u idućoj povećala na 50 lipa. Hrvatske ceste bi pak u ovoj godini zadržale financiranje iz proračuna, dok bi se i one od iduće godine financirale iz naknade na cijenu goriva. Ta bi naknada od 1. siječnja 2002. iznosila 60 lipa po litri derivata. Naknada koja bi se uvela bila bi novi dio u strukturi cijena naftnih derivata. Stoga, u Ministarstvu pomorstva, prometa i veza procjenjuju da će to imati za posljedicu povećanje cijena goriva i to u ovoj godini za 40 lipa po litri, a u idućoj za daljnjih 20 lipa. Naime, da bi se smanjio udar povećanja cijena derivata po osnovi tih naknada, Vlada predlaže istodobno od početka iduće godine smanjiti trošarine na naftne derivate. Tako bi se predloženim smanjenjem trošarina od 50 lipa po litri povećanje cijene derivata, po obvezi naknade, uspjelo u slijedećoj godini svesti na 20 lipa. Kako bi stvorila zakonski okvir za takav način financiranja cestogradnje Vlada je s jučerašnje sjednice u hitnu saborsku proceduru uputila izmjene Zakona o javnim cestama, te Zakona o posebnom porezu na naftne derivate. Uz naknadu iz cijene benzina dvije bi se tvrtke zadužene za cestogradnju financirale i iz naplate cestarina (HAC), naknade za korištenje zemljišta (HC), te godišnje naknade pri registraciji (koja bi ostala prihod županijskih uprava za ceste). Osim novog modela organizacije i financiranja, Vlada je jučer prihvatila i prijedlog programa građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje od 2001. do 2004. Najzanimljiviji dio toga programa svakako je plan izgradnje autocesta, a dovršetak 14 dionica na važnijim autocestama razvrstan je u sedam skupina prioriteta. Ovisno o tim prioritetima u ovoj godini se sa 1,2 milijarde kuna planira nastaviti gradnja dionica Kupjak-Karlovac, Bregana- Zagreb, Velika Kopanica-Županja, Sv. Rok-tunel-Zadar 1, te dovršiti sve pripreme na ostalim projektima kako bi se sa izgradnjom moglo započeti krajem ove, odnosno u 2002. Uz to, među prioritetima za četverogodišnje razdoblje su i dionice Zagreb (Jankomir)-Zaprešić i Krapina-Macelj na autocesti Zagreb- Krapina-Macelj; Dragonja-Pula; Breznički hum-Varaždin na autocesti Zagreb-Goričan; Rupa-Jušići i Diračje-Orehovica- Križišće na autocesti Rupa-Rijeka-Križišće; te više dionica na tzv. Bechtelovoj cesti - Bosiljevo-Sv.Rok, Zadar 1-Šibenik- Split. Cjelovit program za četverogodišnje razdoblje bio bi gradnja 530 kilometra autocesta ili poluautocesta. No, kako je za to potrebno ukupno 22,7 milijardi kuna, a procjenjuje se da se može osigurati oko 16 milijardi Vlada se odlučila za scenarij koji predviđa gradnju autocesta kroz više načina. To znači da bi se npr. projekt Bregana-Zagreb-Slavonski Brod- Županja trebao dovršiti iz vlastitih sredstava ili eventualno djelomično kreditima izvođača, na koncesijskoj osnovi Rijeka- Karlovac-Zagreb; Zagreb-Varaždin-Goričan; Zagreb-Krapina- Macelj, Dragonja-Pula-Rijeka i Rupa-Jušići. Za projekt autoceste Bosiljevo-Sv.Rok-Zadar-Šibenik-Split, u četiri bi se godine osiguralo 3,3 milijarde kuna iz vlastitih sredstava, a dodatna bi se mogla osigurati kreditnim zaduženjima, za koje bi garantirala država. No, uvjet za taj scenarij je da se ni na jednom projektu, gdje nije zatvorena financijska konstrukcija, i gdje nisu izvršene pripreme uključujući građevinsku dozvolu - ne započinje s radovima. Program obuhvaća i program održavanja cesta, za što je u 2001. predviđeno 944 milijuna kuna, a ukupno u četverogodišnjem razdoblju 4,6 milijardi kuna. Gotovo 3 milijarde kuna planira se od 2001.-2004. uložiti u rekonstrukciju i modernizaciju postojeće mreže cesta, od čega na program gradnje i rekonstrukcije brzih cesta 1,4 milijarde kuna, poboljšanja, preslaganja i sl. 1,28 milijardi kuna te na razvojne pripreme 260 milijuna kuna. Pritom su kao prioriteti utvrđeni radovi i poboljšanja na Plitvičkoj cesti, Jadranskoj turističkoj cesti, Podravskoj magistrali, cestama na otocima, zapadnoj obilaznici Osijeka, zapadnoj veznoj cesti u Slavonskom Brodu, obilaznica Bjelovara, cesti Novigrad-Pontoportone i Učka-Kršan, razminiranje mostova u istočnoj Slavoniji. (Hina) bn/db ds

(Hina) bn/db ds

An unhandled error has occurred. Reload 🗙