HR-HUB - O POČETKU RADA NACIONALNOG KLIRINŠKOG SUSTAVA (NKS)-Bankarstvo HUB - O POČETKU RADA NACIONALNOG KLIRINŠKOG SUSTAVA (NKS) HUB - O POČETKU RADA NACIONALNOG KLIRINŠKOG SUSTAVA (NKS) Petog veljače ove godine započeo je s radom
Nacionalni klirinški sustav (NKS), kao prvi korak završne faze reforme platnog prometa zacrtane još 1995. godine. Budući da je rad preko NKS-a vrlo bitna promjena u poslovanju banaka, izvjesno je da takva promjena nije mogla proći neprimjetno za korisnike. Razlog tome su s jedne strane čisto tehnička pitanja koja su riješena na način različit od dosadašnjeg, a s druge pak strane zbog Zakona o platnom prometu i uputa koje je postavila Hrvatska narodna banka (HNB), a Zavod za platni promet (ZAP) bio zadužen za njegovu primjenu i definiciju operativnih postupaka. U cilju informiranja javnosti i komitenata, od kojih su neki imali prilike u svom poslovanju primijetiti razlike koje im nisu bile prethodno najavljene ili dovoljno objašnjene, te radi boljeg shvaćanja uloge svih sudionika u reformi platnog prometa, HUB je od ZAP-a zatražila obrazloženje na uočene probleme oko isplate plaća. Naglašeno je iz HUB-a neslaganje sa spomenutim člankom 61. Zakona o platnom prometu i da će se, uz najavljenu podršku HNB-a, pokušati u novom Zakonu o platnom prometu taj članak postaviti na drukčijim osnovama. Isto tako i druge primijećene razlike u radu NKS-a, kao
HUB - O POČETKU RADA NACIONALNOG KLIRINŠKOG SUSTAVA (NKS)
Petog veljače ove godine započeo je s radom Nacionalni klirinški
sustav (NKS), kao prvi korak završne faze reforme platnog prometa
zacrtane još 1995. godine. Budući da je rad preko NKS-a vrlo bitna
promjena u poslovanju banaka, izvjesno je da takva promjena nije
mogla proći neprimjetno za korisnike.
Razlog tome su s jedne strane čisto tehnička pitanja koja su
riješena na način različit od dosadašnjeg, a s druge pak strane zbog
Zakona o platnom prometu i uputa koje je postavila Hrvatska narodna
banka (HNB), a Zavod za platni promet (ZAP) bio zadužen za njegovu
primjenu i definiciju operativnih postupaka.
U cilju informiranja javnosti i komitenata, od kojih su neki imali
prilike u svom poslovanju primijetiti razlike koje im nisu bile
prethodno najavljene ili dovoljno objašnjene, te radi boljeg
shvaćanja uloge svih sudionika u reformi platnog prometa, HUB je od
ZAP-a zatražila obrazloženje na uočene probleme oko isplate
plaća.
Naglašeno je iz HUB-a neslaganje sa spomenutim člankom 61. Zakona o
platnom prometu i da će se, uz najavljenu podršku HNB-a, pokušati u
novom Zakonu o platnom prometu taj članak postaviti na drukčijim
osnovama. Isto tako i druge primijećene razlike u radu NKS-a, kao
što je kašnjenje uplata i raspolaganje gotovinom nisu uzrokovane
niti likvidnošću banka niti problemima NKS-a, nego novim rokovima
obrada i pravilima poslovanja.
Obrazloženje Đure Popijača pomoćnika glavnog direktora ZAP-a
Člankom 61. Zakona o platnom prometu u zemlji ovlaštenoj
organizaciji je propisana zabrana provođenja naloga za plaćanje uz
koje se istodobno plaćaju zakonske obveze ili javni prihod ako
prethodno nisu plaćene te obveze. ZAP, kao jedina ovlaštena
organizacija dužna je poštivati odredbe Zakona jer u suprotnom
podliježe sankcijama iz članka 55. istog Zakona.
Do uspostave NKS-a za provođenje navedenih plaćanja bilo je
dovoljno pokriće na računu sudionika koji isplaćuje plaću bez
obveznog istodobnog pokrića na računu njegove depozitne
institucije, ali je sudionik bio dužan ove naloge podnijeti dan
prije izvršenja i ZAP je idućeg radnog dana istodobno provodio
naloge za plaćanje poreza i doprinosa te ostale naloge iz plaće
(neto, obustave) ako se na depozitnu instituciju platitelja nisu
primjenjivale odredbe članka 25a. Zakona. Podnošenje naloga dan
prije bilo je uvjetovano što su plaćanja zakonskih obveza pri
isplati plaća u svim slučajevima osim za deponente HNB bila
međubankovna plaćanja.
Od uspostave NKS-a sukladno članku 25. Zakona istodobnost pokrića
na računu sudionika koji isplaćuje plaće i na računu njegove
depozitne institucije za međubankovna plaćanja (plaćanja
doprinosa, poreza i prireza) osigurava se provođenjem ovih naloga
putem NKS-a. Tek po potvrdi da su isti obračunati u NKS-u ovlaštena
organizacija može provesti ostale naloge za plaću (neto i obustave)
i to u slijedećem ciklusu NKS-a. Ako u tekućem danu više nema
slijedećeg ciklusa NKS-a, tada se ovi nalozi provode u prvom
ciklusu narednog obračunskog dana.
Ako sudionik želi da mu se svi nalozi za isplatu plaća provedu u
istom obračunskom danu, naloge mora podnijeti ZAP-u dan ranije, u
vremenu od 08,00 do 16,00 sati. ZAP će naloge za plaćanje zakonskih
obveza pri isplati plaća poslati u prvi ciklus NKS-a, koji za
naredni dan započinje u 17,00 sati tekućeg dana i traje do 06,00
sati idućeg. Zavod će u idući ciklus poslati NKS-a proslijediti sve
ostale naloge za plaću. Po potvrdi obračuna ovih naloga u drugom
ciklusu NKS-a, bit će provedeno knjiženje na račun platitelja i
primatelja sredstava, znači u vremenu od 12,30 do 13,00 sati.
Naravno da naprijed navedeno pretpostavlja da je u oba ciklusa
postojalo pokriće na računu depozitne institucije sudionika koji
isplaćuje plaće. Ukoliko u bilo koja od ova dva ciklusa odnosni
nalozi nisu obračunati i potvrđeni, izvršenje se odgađa za
slijedeći obračunski ciklus, istog ili narednog obračunskog dana.
Zavod je s načinom provođenja naloga za isplatu plaće upoznao
sudionike. Obrazlažući razlog i promjenu načina njihova izvršenja
zaposlenici Zavoda su upoznali sudionike sa zakonskim obvezom
Zavoda kao ovlaštene organizacije da osigura prethodno plaćanje
zakonskih obveza, i da ono ovisi o pokriću njihove depozitne
institucije, što znači izvršavanje dijela naloga za plaću se
zadrškom, u ciklusima NKS-a. Pri tome je kao argument zašto se kao
do sada ne mogu svi nalozi za plaću obraditi istovremeno naglašena
potencijalna opasnost da nalozi za plaćanje zakonskih obveza koji
predstavljaju međubankovna plaćanja ne budu izvršeni zbog
nedostataka pokrića na računu depozitne institucije sudionika koji
isplaćuje plaću, a da budu izvršeni nalozi za isplatu neto plaće
koji većim dijelom predstavljaju unutar bankovna plaćanja, što je
protivno članku 61. Zakona.
Zaposlenici Zavoda su postupali sukladno uputama i provodili
naloge za isplatu neto plaća nakon provjere da su provedeni nalozi
za plaćanje zakonskih obveza i to u prvom sljedećem mogućem ciklusu
NKS-a.
Slijedom iznijetog, uzrok neizvršenja svih naloga za isplatu plaće
sudionika u istom danu nije u organizacijskim nedorečenostima ZAP-
a, već komitente treba uputiti na novi način poimanja financijskog
dana koji započinje 17,00 sati prethodnog dana, jer je primjena
Zakona obveza svih ovlaštenih organizacija za obljavljanje platnog
prometa, a ne samo za Zavoda za platni promet.